1. leden 2009 přinese změny v povinném ručení. To se bude týkat nově i aut nepoužívaných, nepojízdných nebo sloužících jako zdroj náhradních dílů, která jsou zařazena v registru silničních vozidel. Těm, co svůj např. nepojízdný vůz neodhlásí včas, hrozí pokuty, v horším případě se může těšit z návštěvy exekutora.
Pokud vlastník takové vozidlo včas neodhlásí z registru silničních vozidel, nebo alespoň dočasně nevyřadí z provozu, bude vystaven nejen pokutě, ale i sankcím od ČKP (České kanceláře pojistitelů). Nepojištěné neexistující nebo rozebrané vozidlo lze do konce roku 2008 trvale vyřadit z registru vozidel předložením čestného prohlášení o jeho zániku. Podle ČKP nemá v Česku každé deváté registrované vozidlo povinné ručení. Čtěte více: Pojišťujete auto? Dejte si pozor na možná úskalí
Výše pokut a sankcí se bude vyměřovat denně
Správní orgán je oprávněn udělit nepojištěným vozidlům pokutu v rozmezí od 5000 Kč do 40 000 Kč. Řidič, který nepředloží při silniční kontrole doklad o povinném ručení vozidla (od 1. ledna se předkládá jen zelená karta), může dostat pokutu od 1500 do 3000 Kč, v blokovém řízení do 1500 Kč.
Sankci neboli příspěvek do garančního fondu bude vlastník nebo provozovatel nepojištěného vozidla neodhlášeného z registru silničních vozidel platit za každý den, za který není vozidlo pojištěno. Denní sazba, která je stanovena podle objemu válců a největší přípustné hmotnosti, činí:
- u motocyklů 20 – 30 Kč
- u osobních automobilů 50 – 70 Kč
- u nákladních vozidel a autobusů 160 – 300 Kč.
Je tedy zřejmé, že příspěvek garančnímu fondu i případné pokuty vyměřené správním úřadem budou výrazně dražší, než sjednání povinného ručení. Uhrazením garančního příspěvku ovšem není vozidlo pojištěno. Pojištění se sjednává uzavřením smlouvy s příslušnou pojišťovnou pro případ škodní události předem, přičemž příspěvek je hrazen za nepojištěné období zpětně. ČKP bude počínaje rokem 2009 zasílat vlastníkům nepojištěných vozidel výzvy k uhrazení. Kdo nezaplatí, může v brzké době očekávat u svých dveří exekutora.
Změníte v nejbližší době pojišťovnu k uzavření povinného ručení?
Jak vybrat nejvýhodnější pojišťovnu pro povinné ručení?
Mnohým končí splatnost ročního pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, a s tím má i možnost změnit pojišťovnu koncem roku. V tomto období připravují pojišťovny pro své stávající i nové klienty nabídky speciálních bonusů, asistenčních a doplňkových služeb, mezi které patří i výhody pro podnikatele a zemědělce. Pojištění odpovědnosti vozidel, tzv. povinné ručení, je totiž možné vypovědět nejpozději šest týdnů před koncem pojistného období. Jestliže není pojištění včas vypovězeno, je stávající smlouva platná i nadále. Čtěte více: Služební auto pro osobní potřebu zaměstnance? Jak na to?
Rozhodujícím kritériem bude samozřejmě cena pojištění, dále limity krytí, nabídka asistenčních služeb, úrazové připojištění, výše spoluúčasti pojišťovny při nehodě, ale i vlastní zkušenost a doporučení známých.
Pro orientační posouzení ceny pojištění lze využít internetových srovnávačů cen povinného ručení. Výrazný vliv na cenu pojištění má také předchozí bezeškodný průběh a věk řidiče. Do skupiny ukázněných řidičů a řidiček patří podle statistik věková skupina nad 35 let a vozidla starší 8 let.
Povinné ručení 2009 – podrobný přehled
Povinné ručení vstupuje do devátého roku novodobé existence a opět tu máme mnoho změn. Na trhu se objevila již 15. pojišťovna nabízející tento produkt. Přinese to slušným řidičům nějaké výhody, nebo se spíše přestaneme v nabídkách orientovat? Čtěte více na serveru Měšec.cz
Například za tzv. malý automobil preferovaný v městském provozu zaplatí vlastník vozidla při dosažení „výhodné“ věkové skupiny roční pojistné v ceně od 1380 do 2057 Kč.
Nejlevnější pojištění pro tento automobil nabízí Dolnorakouská pojišťovna a naopak nejdražší ČSOB Standard. Ta však cenu kompenzuje doplňkovými službami, jako jsou asistenční služby, ale i sleva 15 % v prvním roce pojištění a úrazové pojištění řidiče s limitem krytí 100 000 Kč při trvalých následcích či úmrtí.
V nabídce Slavia pojišťovny je možné získat k cenově výhodnému pojištění další slevu 5 % z ceny povinného ručení, a to při používání zimních pneumatik v období od 15. 10. do 15. 3. Roční pojistné pro vybraný typ automobilu s příslibem používání zimních pneumatik činí 1218 Kč. Čtěte více: Zimní pneumatiky jsou letos poprvé částečně povinné
Pojistitel | Limity krytí v mil.Kč | Roční pojistné | Služby poskytnuté zdarma v produktu |
---|---|---|---|
Slavia | 35/35 | 1 282 Kč | Základní asistenční služby, bez příslibu použítí zimních pneumatik |
Dolnorakouská | 50/50 | 1 380 Kč | Základní asistenční služby |
ČPP – Speciál Plus | 50/50 | 1 627 Kč | Úrazové pojištění řidiče s limitem krytí 200 000 Kč, asistenční služby |
Alianz | 35/35 | 1 663 Kč | Základní asistenční služby |
Generali | 35/35 | 1 680 Kč | Asistenční služby a pojištění právní ochrany |
Kooperativa – Standard | 35/54 | 1 931 Kč | Asistenční služby, živelní pojištění, pojištění pobytu v nemocnici, bonus na další auto |
ČSOB – Standard | 35/44 | 2 057 Kč | Úrazové pojištění řidiče s limitem krytí 100 000 Kč, asistenční služby |
Použity ceny internetového srovnávače cen (mimo Slavia pojišťovny)
Pro srovnání bylo použito vozidlo s kubaturou do 1000 cm3, výkon motoru do 50 kW, předchozí bezeškodný průběh.
Jak postupovat v případě dopravní nehody?
Je vhodné si občas připomenout postup v případě dopravní nehody. Obvykle se doporučuje vozit s sebou základní pokyny, pro případ, že řidič bezprostředně po dopravní nehodě nebude schopný vlivem stresu na vzniklou situaci přiměřeně reagovat. Některé pojišťovny vydávají k tomuto účelu příručky s doporučeným postupem. Například u České podnikatelské pojišťovny jsou srozumitelné pokyny součástí obalu pojistných podmínek.
Polici voláme, když:
- je někdo zraněn (poskytneme v rámci možností první pomoc a přivoláme záchrannou službu),
- je poškozen majetek třetí osoby,
- je škoda větší než 50 000 Kč,
- nemůžeme se shodnout na zavinění.
Malé nehody se škodou nižší než 50 000 Kč:
- vzájemně si prokážeme totožnost, zapíšeme RZ (SPZ) vozidla a typ vozidla, jména a kontaktní údaje řidiče nebo majitele vozidla, údaje o pojišťovně a číslo pojistné smlouvy a nezapomeneme na vzájemné podpisy řidičů,
- zakreslíme postavení jednotlivých účastníků,
- následně nahlásíme nehodu na klientskou linku pojišťovny nebo osobně na pobočce.
V případě nepojízdného automobilu je možné využít bezplatných limitů asistenčních služeb k odvozu automobilu do servisu, případně na jiné místo určené k dočasné úschově.