Odchod rejdařů kvůli nízké hladině Labe a tedy i konec nákladní dopravy na tomto toku může stát české firmy, které vyvážejí či dovážejí zboží, desítky miliard korun ročně. Na trase do Hamburku by tak železnice získala monopol, takže s největší pravděpodobností by zvýšila tarify za přepravu i více než dvojnásobně. To by znamenalo především snížení konkurenceschopnosti českého exportu. Pro ČTK to řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Miroslav Šefara.
Podle něj by mohly přinést zlepšení plavebních podmínek stavby plavebních stupňů u Děčína a Přelouče. Těm však brání ekologické organizace, takže jejich dokončení je v nedohlednu a reálně hrozí zmizení nákladních lodí z českých řek. Tato vodní cesta je údajně klíčová, protože reguluje dopravní trh v koridoru mezi ČR a severoněmeckými přístavy. Ročně tudy putuje 25 milionů tun zboží, z toho 1 milion po řece. Podle Šefary diky tomu milionu se významně snižují ceny na železnici a silnici. Za tunu přepravenou po vodě se platí zhruba 800 korun, železnice si účtuje zlevněný tarif přibližně 2000 korun. V momentě, kdy by se však vodní doprava zastavila, železnice podle Šefary zruší slevu a začne vybírat stoprocentní tarif. Přeprava jedné tuny po železnici by tak mohla stát i více než 4000 korun.
Plavební cesta měří v ČR 340 kilometrů. Z necelých 110 lodí české říční flotily jezdí dlouhodobě v zahraničí již 60 procent plavidel, neboť plavba po Labi se rejdařům přestává vyplácet. České lodě přepraví ročně kolem dvou milionů tun nákladu. Stále větší podíl však připadá na vodní cesty mimo území ČR.