Ministerstvo financí plánuje v nejbližší době předložit návrh zákona, který by firmám umožnil pořizovat si nová auta s odpočtem DPH. Daňová úleva by se měla týkat všech vozů a ne jako v současnosti pouze nákladních a lehkých užitkových aut. Ministr Miroslav Kalousek chce tímto opatřením podpořit tuzemský automobilový průmysl, na který začíná značně dopadat finanční krize. Čtěte více: Krize klepe na dveře. České automobilky propustí tisíce lidí.
Odpočet DPH by ale měl pomoci i „obyčejným“ podnikatelům, jelikož velká část z nich automobil při své činnosti využívá. I proto většinou podnikatelé návrh vítají a doufají, že tato změna dodá ekonomice a firmám nový impuls. Z podnikatelských řad však také zaznívají hlasy, že návrh výraznější zlepšení nepřinese, nové zakázky totiž firmám nezařídí.
Mřížky se stanou minulostí
V současnosti se odpočet DPH pro podnikatele vztahuje pouze na koupi nákladních a lehkých užitkových aut. Firmy však vymyslely způsob, jak rozšířit kategorii těchto vozů. Některé automobily typu kombi či terénní vozy se začaly prodávat s mřížkou před zavazadlovým prostorem jako užitková, čili s odpočtem DPH.
Éra levnějších automobilů s mřížkou se ale chýlí ke konci. Ministerstvo financí totiž plánuje zavést odpočet DPH pro všechny nové vozy, které si podnikatelé pořídí. Hlavním cílem je podpořit hospodářství a snížit daňovou zátěž firem. Kromě snahy o podporu podnikání chceme také omezit deformaci v chování subjektů, kterou ustanovení o mřížce vyvolávalo,
uvedl pro business server Podnikatel.cz Jakub Haas z ministerstva financí.
Pomoci by měl nový zákon nejen domácím automobilkám, ale i všem plátcům, kteří si pořizují automobily pro vykonávání své ekonomické činnosti, neboť se umožněním odpočtu DPH sníží pořizovací ceny nových automobilů. Nesporně by taková legislativní změna podpořila i malé a střední podnikatele,
domnívá se Jan Molín, daňový analytik společnosti MIVO.
Opatření ovšem v případě schválení zatíží státní rozpočet, podle některých odhadů dokonce až o 7 mld. korun. Ministerstvo financí je však přesvědčeno, že o tolik peněz státní kasa nepřijde, protože se jistá část prostředků vrátí státu ve formě vyšších odvodů spojených s provozem aut v jednotlivých firmách.
Za 11 měsíců letošního roku se dosud v Česku prodalo 133 357 osobních aut a 55 262 užitkových automobilů. Oproti předchozímu roku se sice prodej vozů zvýšil, ale už v listopadu došlo k poklesu, a to v případě užitkových automobilů dokonce o třetinu.
Rozumíte problematice DPH?
Podnikatelé zaujímají rozdílné postoje
Podnikatelé návrh ministerstva financí vítají a doufají, že podpoří jejich činnost a celou ekonomiku. Nejvíce se líbí firmám přímo zainteresovaným na výrobě a prodeji automobilů. Toto opatření by určitě oživilo trh s osobními vozy v ČR,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Jaroslav Černý ze Škoda Auto.
Změnu zákona ale podporují i ostatní firmy. Osobní automobil tvoří jeden ze základních „výrobních prostředků“ drtivé většiny podnikatelů, kteří ho běžně používají ke každodenní činnosti. Lze proto očekávat pozitivní dopady opatření navrženého panem ministrem Kalouskem,
uvedl Petr Kužel, prezident Hospodářské komory ČR.
Sama Hospodářská komora ČR již v minulosti několikrát intervenovala, aby tato výjimka byla zrušena (zákon umožňoval odečet DPH i u osobních aut), ale nikdy se jí toho nepodařilo dosáhnout. Prvním posunem v této oblasti se stalo zrušení limitu pro odpisování osobních automobilů ve výši 1 500 000 Kč, které platí od letošního roku.
Podle Hospodářské komory pomůže odečet DPH i těm nejmenším, malým a středním podnikatelům a živnostníkům. Někteří z nich se však k těmto předpokladům staví skepticky. Z jejich vyjádření vyplývá, že se obávají spíše nedostatku zakázek a odbytu, který odpočet DPH nevyřeší.
Návrh drobným podnikatelům pomůže, pokud ovšem budou vůbec na nové auto mít prostředky,
komentoval Bedřich Danda, předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR. Ještě příkřeji se k opatření staví Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků, podle které nepomůže, protože hlavním problémem MSP bude najít zakázky, které by mohly realizovat.
Platnost snad již na jaře
Návrh musí ale ministerstvo teprve předložit vládě a parlamentu, nedá se tedy podle ministerstva financí odhadnout, kdy přesně by mohl začít platit. Ministerstvo ujistilo, že se bude snažit o co nejrychlejší nabytí účinnosti.