ODS s převahou válcuje ČSSD v sociálních sítích

7. 4. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Populárnost sociálních sítí dokázala ODS využít na maximum. Její počet fanoušků například na Facebooku s přehledem překonává celkový počet fanoušků ČSSD ve všech sociálních sítích. Sociální demokracii se navíc aktualizace jednotlivých účtů příliš nedaří.

Nadcházející volby jsou také ve znamení sociálních sítí. Pokud se podíváme na oficiální účty dvou největších volebních rivalů České strany sociálně demokratické (ČSSD) a Občanské demokratické strany (ODS), je jasné, že ODS vyhrává v sociálních sítích na plné čáře. Je to možná i tím, že voliči ODS více holdují podobným službám. Kvůli tomu musí ostatně ČSSD investovat nemalé prostředky do marketingové podpory, která osloví voliče, kteří k internetu zavítají jen zřídka kdy. Že sociální sítě nejsou pro voliče ČSSD zrovna lákavé, dokazuje i fakt, že sociální demokracie si s aktualizací jednotlivých účtů příliš těžkou hlavu nedělá. Její účet na Twitteru je navíc spravován neoficiálně, i když na něj odkazuje ze svých oficiálních webových stránek.

Facebook

Pokud začneme u sociální sítě, kterou Češi milují nejvíce, můžeme si hned porovnat rozdíl v počtu fanoušků ČSSD a ODS. Zatímco oficiální profil ČSSD na Facebooku má pouhých 653 fanoušků, ODS měla k 6.4. 15 017 fanoušků. O tom, že ČSSD nemá tak významnou základnu fanoušků, může svědčit i fakt, že název svého oficiální profilu zaregistrovala nešikovně v angličtině. Když si proto běžný uživatel dá do vyhledávání ČSSD nebo Česká strana sociálně demokratická, vypadnou z vyhledávače většinou jen neoficiální profily a navíc ještě zaměřené proti ČSSD. Čtěte více: Pane Paroubku, zdraví bylo a vždy bude byznys

Zajímavým faktem u ČSSD je to, koho má vlastně za fanoušky. Objevují se zde stará dobrá jména, a to nejen čelních představitelů. Že se mezi fanoušky nachází například stránky Bohuslava Sobotky, Richarda Falbra či Jiřího Paroubka, je pochopitelné. Kromě nich můžete však narazit i na Petra Dimuna či Roberta Fica. Ale oficialitě některých vyjmenovaných profilů lze jen stěží věřit. Jen například Jiří Paroubek je fanouškem této stránky několikrát. Svůj profil i stránky má na Facebooku totiž hned několikrát, přitom oficiální stránku má pouze jedinou. Zajímavým faktem však je, že právě na oficiálních stránkách Jiřího Paroubka je mezi fanoušky Pan Hovno. Když jsem se snažil dopátrat, co je Pan Hovno vlastně zač, našel jsem jen, že je to muž a projevil zatím pouze jedinou aktivitu. Stal se fanouškem Jiřího Paroubka. Nic víc se o panu Hovno nedozvíte, ledaže byste si ho přidali mezi přátele. Ale kdo by chtěl mít společné Hovno s panem Paroubkem? (Pozn. těsně před vydáním tohoto článku jsem zjistil, že pan Hovno již svůj profil na Facebooku nemá, zřejmě již s Jiřím Paroubkem nechtěl mít nic společné, i přesto se mi podařilo zajistit jeho podobu screenshotem.)

Pan Hovno

Když se podíváme na aktualizaci stránek ČSSD, aktualizaci své Zdi přenechává strana prakticky fanouškům. Na stránku se jen překlápějí RSS odkazy z oficiálních stránek. To ODS je mnohem aktivnější. Zeď na Facebooku ODS aktualizuje prakticky neustále. Navíc umí na rozdíl od ČSSD využívat funkcionality Facebooku, díky čemuž si nastavila URL svých oficiálních stránek do podoby www.facebook.com/od­s.cz. To ČSSD užívá automaticky vygenerovanou URL, kterou si kdokoli jen stěží zapamatuje. Stejně jako u ČSSD pokulhává ODS profil s obsahem svých stránek. K dispozici není ani příliš fotogalerií, ani video obsahu. Ten má ODS ostatně jen jeden, to si však vynahrazuje na své tv ODS, kterou provozuje na účtu YouTube. Čtěte více: ODS nesráží Topolánek, nýbrž katastrofální kam­paň

Hodnocení

  • Počet fanoušků ČSSD: 653
  • Počet fanoušků ODS: 15 017

Hodnocení: 1:0 pro ODS

Strany na Facebooku

YouTube

Video obsah pro politické strany by se mohl zdát velmi zajímavý, především s ohledem na propojení s oficiálními stránkami. Aktivně ho využívá pouze ODS, která i vyslyšela nabídky Google a účet si přetvořila k obrazu svému a udělala si z něj tv ODS. ČSSD si na YouTube také provozuje svoji „televizi“, nicméně poslední videolog je z před šesti měsíci, takže účet zůstává u ČSSD prakticky bez povšimnutí. ODS je také na YouTube velmi aktivní. Svůj video obsah aktualizuje prakticky denně. Má také díky tomu mnoho odběratelů, jejichž počet je celkově 680.

Hodnocení

  • Počet odběratelů ČSSD: 21
  • Počet odběratelů ODS: 680

Hodnocení: 2:0 pro ODS

Strany na Youtube

Twitter

Twitter je konečně jedinou službou, kde vyhrává na plné čáře ČSSD. Její mikroblogovací systém sleduje celkem 511 followerů. Jenže kamenem úrazu je to, že profil je označen jako neoficiální. Běžný uživatel při vyhledávání streamu ČSSD by se totiž mohl domnívat, že obsah nemá se sociální demokracií nic společného. To je ale omyl. Na neoficiální účet na Twitteru odkazuje ČSSD přímo ze svých webových stránek, což je trochu podivné s ohledem na to, že účet je spravován jistým Lubošem Louženským, u něhož lze vyčíst, že se jedná o vizionáře. Zřejmě jen ČSSD pomohl nastavit na Twitteru automatickou RSS čtečku, která překlápí obsah oficiálních stránek přímo na Twitter.

Twitter jako RSS čtečku používá v tomto ohledu i ODS, která veškeré příspěvky odkazuje na svůj obsahový speciál zpravy.ods.cz I kvůli tomu má pouze 234 odběratelů, kteří jsou nalákáni na bio profilu „Horké zprávy jednou větou“, což je pro RSS čtečku, v případě, že budeme hovořit o překlápění pouze headlinů, de facto pravdivé označení.

Hodnocení

  • Počet followerů ČSSD: 511
  • Počet followerů ODS: 234

Hodnocení: 2:1 pro ODS

Strany na Twitter

Jste fanouškem některé z politických stran v sociálních sítích?

Další služby

Pokud se podíváme na oficiální účty v sociálních sítí u obou politických rivalů, výše uvedenými službami soubor politických stran končí. Nicméně mohlo by se zdát, že ČSSD má o jeden bod navíc. Ze svých stránek propaguje ještě velmi populární foto službu Flickr. Jenže ten má sociální demokracie opět neaktuální. Poslední fotogalerii nabízí z loňského června, přičemž nejvíce dominují fotky s Gerhardem Schröderem. Proto do celkového hodnocení tuto službu ani nezahrnuji.

MM 25 baliček

ČSSD na Flickr

Celkové hodnocení: 2:1 pro ODS

Vítězem v sociální sítích se dle mého rychlého zjištění stává ODS. Kdo bude vítězem po volbách, to už záleží na voličích. Jistotu však máme jedinou, počet fanoušků v sociálních sítí neodráží volební preference. V nich totiž zatím převládá barva oranžová.

Poznámka: Všechny údaje byly zjištěny ke dni 6. 4. 2010

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).