Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?

6. 10. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Zvýhodnění postavení spotřebitelů vůči e-shopům nabývá stále větších rozměrů. Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora musí obchody svým zákazníkům vracet i poštovné. Víme, v jakých případech.

Jen stěží lze nalézt solidní e-shop, který by nedodržoval zákonnou lhůtu 14 dní na odstoupení od kupní smlouvy. Málokterý obchodník však ví, že na základně rozhodnutí Evropského soudního dvora by měl zákazníkovi, který se rozhodne odstoupit od smlouvy, vrátit i zaplacené poštovné. Kdo tak neučiní, vystavuje se rizikům sankcí od České obchodní inspekce. Na různých diskuzních fórech, včetně forum.podnika­tel.cz, se strhly debaty, odkdy rozhodnutí platí, co všechno musí e-shopy vracet a co vlastně soud řekl. Jak to tak bývá, i v tomto případě zafungovala mediální zkratka, která některé informace zkreslila. Jak je to tedy ve skutečnosti?

Novinka? Rok staré rozhodnutí

Problematikou vrácení poštovného se Evropský soudní dvůr zabýval již před více než rokem. Tehdy také vydal rozhodnutí, platné do dnešních dní, s označením C-511/08, podle kterého musí e-shopy, v případě odstoupení zákazníka od smlouvy, vracet i poštovné. Na soud se tehdy obrátil německý spolkový soud, který řešil spor firmy Handelsgesellschaft Heinrich Heine GmbH, která se specializuje na zásilkový prodej, a sdružením spotřebitelů Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen. Sdružení se totiž nelíbilo, že společnost ve svých obchodních podmínkách stanovila, že spotřebitel platí za dopravu paušální částku 4,95 eur, a že si tuto částku ponechá, i pokud její zákazníci uplatní své právo odstoupit od smlouvy.

Evropský soudní dvůr následně rozhodl, že podle směrnice 97/7/ES nemůže dodavatel požadovat náklady na původní dopravu zboží po spotřebiteli, který uplatní své právo odstoupit od smlouvy. Pokud by náklady na dopravu musel nést podle soudu spotřebitel, pak by taková povinnost, která by mohla spotřebitele odradit od uplatnění jeho práva odstoupit od smlouvy, odporovala samotnému cíli směrnice. Navíc by i povinnost nést náklady na dopravu mohla zpochybnit vyvážené rozdělení rizik mezi účastníky smluv uzavřených na dálku, jelikož by spotřebitel musel nést veškeré náklady spojené s dopravou zboží. Čtěte také: Internetoví obchodníci neinformují zákazníky dostatečně

E-shopy poštovné většinou nevracejí

Server Podnikatel.cz oslovil e-shopy, zda vědí o rozhodnutí Evropského soudního dvora a zda poštovné vrací. Hlavně menší e-shopaři o výroku soudu zpravidla nevědí, poštovné však někteří z nich vrací i tak. Takovou “bílou vránou” je například Michal Jirek, provozovatel obchodu Čerstvá káva. Poštovné vracíme až na výjimky téměř vždy, nevracíme jej v případech, kdy se nám zboží vrátí s nějakými známkami užívání. Za rok mi ale stačí prsty na ruce na spočítání vrácených zásilek, takže není co řešit, uvedl serveru Podnikatel.cz Jirek. Chytře, avšak podle sdružení dTest na hranici zákonnosti, řeší vracení poštovného nákupní galerie Mall.cz. V případě, že si zákazník o vrácení dopravného požádá, peníze vracíme, řekla serveru Podnikatel.cz Michala Gregorová, tisková mluvčí Mall.cz.

Problémem ovšem zůstává, že navzdory tomu, že rozhodnutí soudu je přes rok staré, většina online obchodníků o něm dodnes neví a poštovné spotřebitelům při odstoupení od smlouvy nevracejí. Podle sdružení spotřebitelů dTest tak činí pouze minimum českých e-shopů. Sdružení uskutečnilo test smluvních podmínek tuzemských e-shopů, ze kterého vyplynulo, že prodejci výklad Evropského soudního dvora nerespektují. Povinností e-shopů je vrátit nejen kupní cenu za zboží, ale i částku, kterou spotřebitel uhradil jako poštovné (popř. balné a další náklady) za cestu zboží od prodejce k němu, upozornil Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest. Jak Votočka dále dodal, spotřebitel nese ze zákona pouze náklady spojené s vrácením zboží, tedy za zaslání zboží zpět prodejci.

Jak navíc doplnila serveru Podnikatel.cz Martina Vernerová z dTestu, většina e-shopů si ve svých podmínkách výslovně stanovuje, že částku poštovné a balného při odstupování do 14 dnů nevrací. Toto ustanovení je neplatné přesto, že třeba bylo spotřebitelem odsouhlaseno. ČOI se již vyjádřila, že toto jednání bude postihovat nejspíše jako nekalou praktiku, varuje Vernerová. Jestliže takové ustanovení v obchodních podmínkách máte, vyškrtněte jej. Stejně tak radíme, abyste poštovné v případě odstoupení od smlouvy vraceli automaticky a nečekali, až o to zákazník požádá. Většina zákazníků sice o vrácení poštovného nežádá, ale je to kvůli tomu, že netuší, že na to mají právo. Vzhledem k tomu, že od smlouvy odstupuje pouze zanedbatelné procento zákazníků, vrácení poštovného vás nezruinuje a vyhnete se tím případným nepříjemnostem a sankcím. Čtěte více: Co všechno musí obsahovat obchodní podmínky e-shopů?

Příklad

E-shop Skočdopole prodal panu Novákovi kosu za 200 korun. Pan Novák si musel ještě zaplatit 50 Kč za poštovné. Když kosa panu Novákovi došla, uvědomil si, že nemá žádný pozemek a že kosu nepotřebuje. Rozhodl se proto kosu v lhůtě 14 dní vrátit. Kosu nijak nepoškodil ani neopotřeboval. Když pan Novák zasílal kosu zpátky musel zaplatil další poštovné 50 korun. E-shop by měl panu Novákovi vrátit podle zákona 250 korun (200 korun cena kosy a 50 korun za poštovné za dopravu k panu Novákovi). Pana Nováka pak vyjde celá eskapáda s kosou na 50 korun.

Dojde ke zdražení?

Pokud obchodníci začnou poštovné vracet, dá se podle sdružení dTest očekávat zdražení zboží, protože e-shopy budou chtít pokrýt zvýšené náklady. Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci(APEK), však k nárůstu cen dojít nemusí. Jestliže budou zákazníci k této skutečnosti přistupovat férově, tak to nebude mít negativní dopad na nikoho. Podle mne je potřeba si uvědomit, že e-shop je stejně jako kamenný obchod prodejna a nikoli půjčovna, tvrdí Vetyška.

MM 25 baliček

Na závěr ještě dodejme, že pokud zákazník odstoupí od smlouvy a vrátí vám zboží opotřebované nebo dokonce poškozené, máte právo vrácenou částku snížit o hodnotu, která odpovídá poškození nebo opotřebení. Mějte ale tuto alternativu uvedenou v obchodních podmínkách. Čtěte více: Buďte v klidu, plnou cenu za poškozené zboží zákazníkům vracet nemusíte

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).