Určitě nedělají, prý to mají projednané se soudruhem Dlouhým z Hospodářské komory a Hanákem ze Svazu průmyslu a dopravy. Stokrát jsem říkal, že tito lidé jsou škůdci podnikání, ale pokud si je hlupáci podnikatelé stále volí do čela svých komor a centrál, pak Sorry, jako.
Tak tohle se opravdu povedlo. Správce daně bude obtížně dohledávat - tedy podle IČO - tak tam musí být DIČ ... hurá, zase něco přeneseme na ty bídné živnostníky, hurá, my jim dáme!!!
Je to nesmysl, další šíleně nesmyslná zátěž. Osobně jsem si z koníčku udělal vedlejšák na IČO vedle normálního zaměstnání ... při představě této šaškárny na můj obrat kolem 20.000 za rok silně zvažuju, že to položím. Tohle nemá nic společného se snahou maximalizovat výběr daní, protože nejvíc daní je u velkých korporací, které dělají daňové optimalizace, ale je to snaha zlikvidovat ty malé a s tím jejich práci přihrát právě těm korporacím. Já jako živnostníček nemám na právníky, daňové poradce, auditory (nic z toho mít ani nemusím, ale i kdybych je chtěl, nevydělám na to), tak se nebudu a nemůžu tolik bránit, jako velká korporace. Skoro mi to přijde jako snaha o to, zlikvidovat živnostníčky a nahnat je do fabrik. Nechci malovat čerta na zeď...ale...
Co se divíte ? Ministerstvo financí je zejména za éry Babiše a Schillerové rájem Teoretiků bez praktických zkušeností z reálného života. Šéfem odboru daňové legislativy je Mgr. Karel Šimek, absolvent právnické fakulty ZČU Plzeň, který od roku 2005 po absolvování školy pracuje jen na ministerstvu. Předtím dlouhá léta nosil desky a skripta své šéfové dr. Kohoutkové a po rychlém povýšení se musel rekvalifikovat na vrchního legislativce. Sice pomalu ani neví, jak na berňáku vypadá podatelna, ale o to více se snaží každému ministru dokázat, že je muž na svém místě. Dříve Kalouskovi, kterému nosil agilně i golfové hole a když Kalouska odnesl vánek zapomnění, vplížil se do přízně soudruha Bureše. Ten mu za to nadělil víc než stotisícový plat a definitivu. A jeho nynější ochránkyně a šéfová dr. Schillerová na tom není o moc lépe. Celý život pracovala ve státní správě a na chleba si nikdy vydělávat nemusela. Ostatně jejím živobytím je Daňová Teorie a Teorie Daňového Procesu, což jsou disciplíny, které jsou od praxe vzdáleny mílovými kroky, a protože ANO je na tom intelektuálně jen o kapku líp než SPD Tomia Okamury, berou prostě všechno, hlavně že má paní Schillerová doktorský titul s kandidaturou. Dokud budete takové lidi trpět na ministerstvu, nečekejte opravdu jiný pohled na svět.
Souhlas, po úřadech jsou jen samí teoretici, kteří by se neuživili nejen rukama (což by osattně nezvládla dnes už většina lidí), ale ani hlavou mimo svůj úřad. Praktický problém ale je, jak tam ty praktiky dostat, když: a) svoboda podnikání na vlastní pěst je opojná, b) stát nemá dost peněz na přepalcení expertů, c) kdo vstoupí do státní sféry dostane nelichotivou nálepku... zažil jsem něco podobného na fakultě, kde jsem chvíli doktorandil, docenti snad už sto let učí pořád to samé, praktická využitelnost 1 %, každou iniciativu ztlumí nehoráné papírování, a když chcete pozvat přednáše experta z praxe, smíte mu nabídnetou 1 000 Kč - naštěstí ani to většinou nechtěli, protože to vnímali jako svou prestiž. No a jednou od zkoušky vyhodíte lempla, co nic neumí a druhý den jste u docenta s tím, že šlo o potomka významného sponzora, no a je vymalováno. Mám (líněší) kamarády porůznu v úřadech a všechny nejvíce trápí ta příšerná nuda, měísční práci zvládnou za pár dnů a pak surfují po netu nebo si bastlí svoje kšefty... Klidně ze dne na den propusti polovinu ouřadů - každý druhý ven, klidně bez výběru jen podle abecedy - a nic by se nestalo, jen by to pomohlo firmám... Dost, jdu makat :o)
...bude jen pršet...je vidět, že nemáte už nějakou dobu přehled o tom, že povaleči na státních úřadech již mají za NIC větší plat než ti, co vytváří nějaké hodnoty. Je třeba za to poděkovat ozubené pleši a její oranžové partaji, která tak dlouho zvedala platy ve státní sféře, až jsme se dnes dostala k průměru ve výši cca 40 000 Kč měsíčně. To už je za nicnedělání a minimální odbornost velmi slušný výdělek a je třeba dodat, že ti, co jsou na postech šéfů a nechtějí i tak žádnou práci ani odpovědnost již dnes vydělávají daleko víc. Např. na takovém finančním úřadu v sídle kraji mají vedoucí pracovníci v průměru 47 000 Kč a na generální ředitelství v Praze už je to cca prý nějakých 58 000 Kč u šéfů. To znamená, že někteří mají i plat více než 100 000 Kč, ale nějak zvlášť to na výkonnosti státní správy a hlavně snižování administrativní zátěže vidět není. Tož tak.
no to je zase blbost. A největší peckou je 1 000 evidencí za rok. Ví ten kdo to vymyslel, vůbec co dělá. Vždyť je to nesmysl, jen na trzích před Vánoci je spousta lidí co si takto přivydělávají a vyrábějí různé ozdoby a prodávají je za pár korun. A ty těch 1 000 evidencí udělají za jeden měsíc v pohodě, ale třeba zbylých 11 měsíců neudělají ani jednu. Nebo zmrzlináři, šperkařky, celkově různé stánky na akcích a slavnostech měst ( kde často prodávají jen místní a jen párkrát do roka) O limitu 200 000 kč, ani raději nehovořit. To opravdu se zase raději budou vymýšlet blbosti, než aby se těm nejmenším vyměřila paušální daň(vedlejšákům, důchodcům, studentům co si chtějí přivydělat při studiu, matkám na mateřské co si chtějí přivydělat apod..). Vždyť jen ty bločky budou něco stát. Takovou kraviny nevymyslí ani laik co o tom nic neví.
Jistě, sleva není zadarmo. Na druhou stranu má-li držitel ŽL státní pojištěnec i zaměstnanec provádějící svou živnost jako vedlejšák naprosto stejná práva i stejný přístup na trh jako držitel ŽL provádějící svou živnost jako OSVČ, nechápu, proč by neměl mít i stejné povinnosti. Osobně se do prvních třech podmínek vejdu s přehledem. Asi bych se s odřenýma ušima vlezla i do počtu prodejů. Spadám do čtvrté vlny, ale k EET jsem se dobrovolně přihlásila před vánočními trhy. Prodávám na nich i výrobky kamarádek, které jsou už mino rozsah mého ŽL. Tak než se hádat s případnou kontrolou o tom, co je marginální prodej a co už ne...
Finanční náklady jsou plus šedesát korun měsíčně za nájem, servis HW i SW, uložení dat... (celková suma za provoz zařízení je 362 Kč měsíčně) a rozšíření portfolia služeb mne stálo jednorázově tisícovku. Obsluha zařízení je stejně složitá, jako výběr hotovosti z bankomatu. Zařízení funguje jen na akubaterky i za mrazů deset hodin s přehledem bez vypínání, vyzkoušeno letos v únoru. Bez úhony zvládne vysokou vzdušnou vlhkost (listopadové mlhy) i pár dešťových kapek (letní bouřky). Vejde se do kapsy u bundy či saka. Má integrovanou termotiskárničku na běžně dostupné kotoučky v ceně kolem pěti korun za kus, zde mám roční náklady do padesáti korun.
Odpadla mi povinnost tahat s sebou sešit prodejů, přemýšlet, jestli mám s sebou dost paragonů. rezervní propisku, kopírák, večer po trhu se už nemusím cackat s daňovou evidencí, štosovat příjmové i výdajové doklady, mít těžkou hlavu z toho, že mi popsaný bloček paragonů zmokl, podařilo se mi ho polít kafem....
Ale chápu, že tak jak bylo do současnosti pro celkem velkou množinu mých kolegů (živnost jako vedlejšák absolutně všichni, co znám) ohromným problémem vydat bez keců svému zákazníkovi paragon (nechápu proč, to se stydí za svou práci, že na ní odmítají poskytnout záruku a nechtějí se pod ní podepsat?) bude pro ně i offline režim ranou v pravdě egyptskou.
Zachytila jsem i názor prodejce lapeného v druhé vlně, že odmítá evidováním tržeb dokazovat, že není zloděj a že jej to ponižuje. Hm, stejně by asi protestoval i proti pokladně s fiskální pamětí. U ní kontrola vytáhne nejen kolik, ale i detailně za co.
Shrnu to. Elektronicky evidovat mne neobtěžuje, šetřím díky tomu celkem dost času, který mohu trávit smysluplněji. Stát ze mne víc, než vyrazil před evidencí, nevyrazí.
Těší mě, že někdo novou administrativu zvládá za pár korun. Asi děláme něco špatně, ale u nás ve firmě nové požadavky stály doposud 60 000 Kč. Jsou to peníze vyhozené, ze kterých neni žádný užitek a tvoří zbytečný náklad. (vyšší cena pro zákazníka)
Také jste zvolila úžasné zařízení. Rad si povidám s lidmi a našim zákazníkem byl i jeden stánkař
Pokud teplota klesla pod -10 jeho zařízení bylo nefunkční.
Měla jsem požadavky IP5 a vyšší, práce minimálně 8 hodin bez připojení vnějšího zdroje v teplotním rozmezí +50/-30°C. Připojení bez účasti WIFI, nejlépe jen telefonní "linka" pro její robustnost i sílu signálu. Plus samozřejmě co nejmenší rozměry a hmotnost. Provozní náklady nízké. A aby to nebyla aplikace do mobilu či tabletu. Trvalo to, ale podařilo se.
Fakt jsem ráda, že nemusím psát paragony a že se pak už večer nemusím věnovat dopisovaní údajů do daňové evidence.
No a taky mne čím dál víc (a jo, to slovo by mi robot nevzal, tak jemněji) kakají kolegové podnikající na vedlejšák. Našli si ďouru, že doklad jen na vyžádání a mně fakt vadí žebrat o paragon za každej blbej košík či ošatku, co potřebuji k načančání svého zboží. Nejedu na paušál, ale na náklady. Zajímavé je, že OSVČ dávají doklad vlastně automaticky a chráněné dílny snad ani netuší, co to paragon je.
Něco takovýho mrňavýho odolnýho spolehlivýho levnýho jsem hledala už před EET. Nebylo. Logicky. Chyběla masivní poptávka. No a protože EET není nijak (na rozdíl od kas s fiskální pamětí) provázáno se skladovými kartami (z toho jsem měla panickou hrůzu, protože byznys plán mám postavený na upcyklaci, nemohla jsem přijít na to, jak udělat skladovou kartu na tašku darovaných trik a jak pak dělit, že rukáv skončil v tomhle a záda v támhletom a tak podobně), tak jen duševně velmi pomalý může věřit tomu, že povede ke zefektivnění výběru daní z příjmu. Ale čas to šetří, to jo. A taky štábní kultura účtenky povýšila :-) o její čitelnosti nemluvě :-D