Ohlášení živnosti a změn přes jednotný registrační formulář je jednodušší. Víme, jak na to

31. 8. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Podnikatelé nemusejí běhat po všech úřadech. K ohlášení živnosti, koncese nebo změn stačí zajít na centrální registrační místo. Úředníci pak sami vyplní příslušný formulář. To je možné učinit i elektronicky. A formuláře se od srpna zjednodušily.

Ohlášení živnosti nebo žádost o koncesi je od srpna jednodušší. Umožnil to upravený tiskopis tzv. jednotný registrační formulář. Podnikatel může tento typ formuláře využít při podání podle živnostenského zákona také pro základní registraci na finančním úřadě, správě sociálního zabezpečení, úřadu práce a zdravotní pojišťovně.

Co je jednotný registrační formulář?

V rámci stávajících obecních živnostenských úřadů byla vytvořena Centrální registrační místa pro podnikatele (CRM), jako základní místa pro registraci fyzických a právnických osob. Ovšem jen podnikajících v režimu živnostenského zákona. Znamená to, že osoby provozující výdělečnou činnost v režimu jiných zákonů, například lékaři, daňový poradci, ale také příjemci autorských honorářů, CRM využít nemohou.

Hlavním úkolem CMR je zjednodušit podnikatelům vstup do podnikání. Na živnostenských úřadech jsou k dispozici příslušné formuláře (jednotný registrační formulář – JFR). Pracovníci živnostenských úřadů při osobním ohlášení živnosti (žádosti o koncesi) ve většině případů ohlašovateli vyplní elektronickou formu JRF. Ohlašovatelé tedy nemusí sami formuláře vypisovat, sdělila pro server podnikatel.cz Nataša Kellnerová z živnostenského úřadu Jablonec nad Nisou. Čtěte více: Jak vyplnit jednotný registrační formulář pro fyzické osoby

Jednotný registrační formulář tak nahradil různé typy tiskopisů, které podnikatel musel učinit před vstupem do podnikání. A to jak na živnostenském úřadě, tak na finančním úřadě, ČSSZ, úřadu práce a příslušné zdravotní pojišťovně. Požadované náležitosti z jednotlivých úřadů se prakticky sjednotily do jednoho formuláře. Odstranilo se tím opakované vyplňování totožných, zejména identifikačních údajů určených pro přihlášení a registraci na všechny úřady. Při zahájení podnikání tedy stačí zajít na kterýkoliv živnostenský úřad nebo vyplnit formulář a zaslat příslušné údaje elektronickou cestou. Čtěte více: Základní manuál pro rozjezd. Jak si založit živnost

Odeslání elektronickou cestou umožňuje nejen vyplnění, ale i odeslání formuláře z vlastního počítače. K tomu je nezbytný platný kvalifikovaný certifikát podnikatele. Formulář se zasílá se do centrální Elektronické podatelny živnostenského rejstříku. Aplikace k vytvoření a odeslání podání ve formátu jednotného registračního formuláře (JRF) je k dispozici zdarma na veřejném webu živnostenského rejstříku na adrese www.rzp.cz.

Další možností je odeslání živnostenskému úřadu prostřednictvím datových schránek. Toto podání se nemusí elektronicky podepisovat.

Základní typy jednotných registračních formulářů

Existují dva základní typy jednotných registračních formulářů, a to v rozdělení pro právnickou a fyzickou osobu. Živnostenský zákon v § 45 a stanoví výčet toho, co může fyzická a právnická osoba společně s ohlášením živnosti nebo žádostí o koncesi v rámci CRM uplatnit. Čtěte více: Chci se stát zaměstnavatelem. Kde všude se musím registrovat?

Fyzická osoba může prostřednictvím JRF:

  • podat přihlášku k daňové registraci nebo příslušné oznámení (pro finanční úřady)
  • oznámit zahájení samostatné výdělečné činnosti (pro orgán sociálního zabezpečení)
  • podat přihlášku k důchodovému pojištění (pro orgán sociálního zabezpečení)
  • podat přihlášku k nemocenskému pojištění (pro orgán sociálního zabezpečení)
  • oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení (pro úřad práce)
  • podat oznámení podle zákona o veřejném zdravotním pojištění (pro zdravotní pojišťovnu).

Právnická osoba může prostřednictvím JRF:

  • podat přihlášku k daňové registraci nebo příslušné oznámení (pro finanční úřady)
  • oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení (pro úřad práce).

Registrační formulář slouží i pro oznámení změn

K registračnímu formuláři pro potřeby ohlášení více živností, více provozoven, odpovědných zástupců, nebo statutárních orgánů v rámci jednoho podání byly nově vytvořeny přílohové formuláře. Podnikatel takové skutečnosti ohlásí, aniž by musel vyplňovat více základních formulářů.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Přílohy ke stažení k jednotnému registračnímu formuláři:

Dále byl vypracován dvoustránkový změnový list JRF, kterým lze ohlásit změny všech údajů příslušným úřadům, nejen živnostenskému úřadu. Přes změnový list se lze například zaregistrovat při překročení obratu pro DPH na finanční úřad. Změnový list JRF se samozřejmě může použít za předpokladu, že podnikatel již splnil svou základní registrační povinnost. Těžko by mohl ohlašovat změnu, pokud není u těchto úřadů zaregistrován. Čtěte více: Přerušení živnosti už nemusíte hlásit, pro sebe si to však nenechávejte

Živnostenské úřady předávají příslušným orgánům tyto údaje do 5 pracovních dnů ode dne vzniku živnostenského oprávnění nebo ode dne, kdy byly odstraněny závady ohlášení nebo ohlášeny změny, doplňuje Nataša Kellnerová z ŽÚ Jablonec nad Nisou.

Stahujte změnový list JRF na serveru Podnikatel.cz

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).