Ohrozí srovnávač Google Nákupy postavení Zboží.cz a Heureka.cz?

3. 8. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Služba Google Nákupy nabídne brzy zpoplatnění. Pokud v ČR navíc dojde k jejímu zařazení do výsledků vyhledávání Google, může to otřást pozicí jedniček na trhu.

Společnost Google se rozhodla, že u svého srovnávače cen Google nákupy umožní e-shopům připlatit si za výhodnější umístění jejich zboží. Pokud k tomu navíc Google nákupy implementuje v Česku i do výsledků běžného vyhledávání v Google, nastanou největším tuzemským srovnávačům cen podle odborníků krušné časy.

Google “zpoplatní” Google Nákupy

Srovnávačům zboží vévodí na českém internetu služby Zboží.cz a Heureka.cz. Jak napsala pro server Podnikatel.cz Anna Marie Dostálová z agentury Dobrýweb.cz, až 90 % tržeb ze všech srovnávačů vám přinesou v e-shopu tyto dvě služby. Podle průzkumu společnosti Effectix.cz pak generuje Zboží.cz 73 % a Heureka.cz 13 % návštěvníků online obchodů, kteří přicházejí z vyhledávání skrze Google. Srovnávací služba Google nákupy, která v Česku běží od listopadu loňského roku, pak e-shopům z Google zatím přivádí asi 5 %.

K čemu jsou srovnávače

Účelem srovnávačů zboží je umožnit uživatelům porovnat nabídku stejného zboží v různých e-shopech. Návštěvník zadá do srovnávače konkrétní název produktu a srovnávač mu dané zboží v e-shopech vyhledá. Pokud uživatel nezadá přesný kompletní název hledaného produktu, dostane návrhy konkrétních produktů a kategorií. Teprve když si vybere konkrétní produkt, projde na stránku s výpisem nabídek různých e-shopů. Zde si může porovnat různé parametry, jako je cena, skladová dostupnost, zkušenosti ostatních nakupujících s daným e-shopem apod., v závislosti na konkrétním srovnávači.

Vše se však brzy může změnit. Viceprezident Google Sameer Samat totiž oznámil, že Google nákupy budou zpoplatněny, respektive e-shopy dostanou možnost připlatit si za výhodnější umístění svého produktu při zobrazení výsledků vyhledávání. Google otestuje tento model nejprve v USA a nejpozději za rok by se měl spustit i v dalších zemích. Podle odborníků se ale klidně může stát, že se “zpoplatnění” Google nákupů rozšíří ještě letos, aby obchodníci stihli ještě hlavní předvánoční nákupní horečku. Analytické firmy odhadují, že by tato změna společně s dalšími mohla Goglu přinést více než 250 milionů dolarů ročně.

Čtěte také: Co jsou to srovnávače zboží a jak pomůžou mému e-shopu? Zjistěte přehledně

Google kromě možnosti připlatit si za lepší pozici přinese i certifikáty kvality prodejců, což by mělo pomoci odlišit profesionální e-shopy od amatérských.

Google tedy oznámil dvě zásadní novinky:

  • Zpoplatnění modelu Google Nákupy.
  • Zavedení označení „Google Trusted Stores“, tedy označení obchodů, ve kterých Google doporučuje zákazníkům nakupovat a které mají určitý standard kvality.

Placený model bude dostupný skrz službu Google AdWords. Nově by výsledky vyhledávání měly vypadat takto:

Zdroj: Effectix.com

Srovnávače Zboží.cz a Heureka.cz čeká zřejmě tuhý boj

Brzké rozšíření služby Google nákupy by se mělo týkat i České republiky. Na rozdíl od Slovenska máme již plně počeštěnou verzi. Brzy by se tak mohl vyhoupnout podíl návštěvnosti z celosvětového vyhledávače. Aktuálně činí poměr návštěvnosti Google Nákupů v rámci Googlu pouze 5 %, podle našich odhadů by mohl tento poměr u e-shopů narůst až na 40 %, komentoval technický ředitel společnosti Effectix.com David Bauckmann.

Samotné “zpoplatnění” Google nákupů ale podle dalších odborníků nebude stačit k tomu, aby v Česku získaly takový podíl. Zpoplatnění může růstu pomoci, protože by mělo být realizováno přes Google Adwords, které používá řada i laických uživatelů. Odhady vzešlé z analýz se dost různí, ale je jisté, že do roka se oněch 5 % zvýší na dvojciferné číslo, domnívá se Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda

Helena Papírníková, vedoucí oddělení PPC agentury Dobrýweb.cz, serveru Podnikatel.cz doplnila, že zásadní vliv na zvýšení podílu zákazníků bude mít až zařazení Google nákupů do výsledků běžného vyhledávání Google. Právě absence v běžném vyhledávání tvoří největší handicap Google nákupů v Česku. Pokud Google službu do vyhledávání zařadí, očekávají o ní odborníci velký zájem, a to jak ze strany uživatelů, tak i obchodníků.

Největší výhoda Google nákupů totiž tkví v propojení na ostatní produkty Google – především pak právě na provázanost s vyhledáváním. V zahraničí se Google nákupy dostávají do neplacených výsledků a umožňují i propojení s výsledky placenými. Až se tato implementace dostane i do České republiky nebo Google zvýší propagaci Google nákupů, může to zásadně ovlivnit jejich význam na tuzemském trhu, potvrdila Papírníková.

Server Podnikatel.cz požádal o vyjádření i společnosti Google, ta však do doby vydání článku na dotazy neodpověděla.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).