Jak jsme psali v souvislosti s programem Antivirus, Škoda Auto oznámila, že od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých tuzemských závodech. Důvodem jsou chybějící čipy.
Co se dozvíte v článku
Čekací doba je až jeden rok
Jak uvádí Lucie Brychtová, PR manager z AAA Auto, letos v červenci bylo v České republice registrováno 18 405 automobilů, což je v porovnání s rokem 2019 o 15,6 % méně. Martin Feller, obchodní ředitel Louda Auto, uvádí, že situace na trhu s novými vozy je stále složitější a většina automobilek jim postupně buď odříká část dodávek nasmlouvaných aut, nebo není schopna sdělit dodací reálný termín. Oni obtíže s dodávkami v závěru roku očekávali a maximálně se předzásobili, ale přesto se počty skladových vozů ihned k dodání tenčí i na jejich pobočkách. Ze značek, které zastupujeme, se s potížemi potýkají zejména značky německého koncernu Volkswagen, ale i ostatní německé a francouzské značky, které zastupujeme. Pouze u korejské značky Hyundai jsou dodávky vozů z výroby sice kvótovány, ale dodávky více či méně běží,
dodává.
Tereza Fenclová, zodpovědná za prodej vozidel v AUTO ŠTĚPÁNEK, říká, že se v současné době průměrně čeká na nový vůz půl roku až rok, přičemž nejkratší doba dodání je u modelu Škoda Enyaq (4–5 měsíců) a Škoda Superb (5–6 měsíců). Nejdelší doba dodání je pak u zbylých modelů: Škoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Kamiq, Škoda Scala a Škoda Kodiaq. U těchto vozů je pak doba dodání více jak 10 měsíců,
upřesňuje. Aktuální problémy s komponenty postihují i klientské objednávky do výroby, protože se u většiny značek termíny protáhly i u zákaznických objednávek na 9 až 12 a někdy i více měsíců,
doplňuje dále Martin Feller s tím, že výjimkou je opět pouze značka Hyundai. Ta na vozech vyráběných v České republice zatím garantuje dodávky v řádech několika málo měsíců podle modelu, motorizace, respektive pohonu.
Jsou lidé ochotni čekat?
V současné chvíli drtivá většina klientů AUTO ŠTĚPÁNEK, kteří mají objednaný nový vůz, jsou se stávající situací obeznámeni a své konfigurace objednaných vozů nemění a jsou ochotni čekat. Další skupinou jsou zákazníci, kteří objednávky ruší a snaží se sehnat vozy i jiné značky, nejen značky Škoda, které budou mít k dispozici dříve nebo nejlépe ihned,
popisuje Tereza Fenclová.
Stoupá poptávka po ojetinách
Kvůli vysokým cenám základních surovin v procesu výroby automobilů začínají chybět některé komponenty, což brzdí a komplikuje dodání nových vozů na trh a také zvyšuje jejich pořizovací ceny. Proto se Češi stále častěji uchylují k nákupu ojetých aut, která tak na trhu také ubývají. Ojeté vozy totiž stále častěji kupují i lidé, kteří by za příznivé ekonomické situace koupili automobil nový,
podotýká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO. Také v AUTO ŠTĚPÁNEK zaznamenali, že pokud zákazník na vůz spěchá a chce ho koupit rychle, vzhledem k dlouhé čekací době nových vozů a k nedostatku skladových je nucen kupovat raději ojeté či zánovní vozy. Zákazníci si podle Terezy Fenclové zkrátka zvykají na tyto nové skutečnosti ohledně dlouhé čekací doby dodání nových aut.
Řešení je více
Tereza Fenclová dále shrnuje, že situace je složitá a oni se opravdu snaží klientům vyjít vstříc, ale nedostatek nových vozů a zejména dlouhou čekací dobu na ně nemohou ovlivnit. Doporučují tak, aby si klient ujasnil, jestli je ochotný na vůz čekat. Pokud ne, nabídneme mu variantu koupě ojetého vozu nebo mu poskytneme pronájem vozu do doby, než bude jeho nový vůz k dispozici. Vždy je to na operativní domluvě s daným zákazníkem,
zdůrazňuje. Michal Pecina, provozně technický ředitel společnosti CAR4WAY (půjčovna, carsharingová společnost a dodavatel operativního leasingu) uvádí, že firmy teď často řeší, co dělat v situaci, kdy jim končí operativní leasing a nové vozy uvízly někde ve výrobním procesu.
V takovém případě je podle něj někdy možné prodloužit operativní leasing na stávající flotilu, a když to nejde nebo to není ekonomicky a provozně výhodné, nabízí možnost zapůjčení vozidel z jejich půjčovny. První variantou je využití tzv. komunitního carsharingu (náhrada vlastní flotily za bezkontaktní řešení) pro konkrétního klienta a konkrétní počet vozidel. Druhou variantou je využití firemního carsharingu pro využití služebních jízd sdílenými vozy naší společnosti v tzv. volném carsharingu,
vyjmenovává.
Čekat se nevyplatí
Martin Feller radí těm, kdo plánují na příští rok pořízení nového vozu, že mají nyní nejvyšší čas si ho objednat. Může se stát, že se jeho vůz již ani v roce 2022 nevyrobí,
podotýká. Podle zjištění analytiků začne brzy být vážný také nedostatek ojetin. Navíc může trvat několik měsíců, protože velké leasingové společnosti hlásí z nouze prodlužování smluv současným majitelům. Mladé ojeté automobily nakoupené na operativních leasing či pronájem se tak nedostanou na trh a může se opakovat situace ze začátku první vlny pandemie. Kdo tehdy zaváhal při nákupu automobilu, mohl na následující vhodný moment čekat třeba i celý další rok. Pokud se tedy blíží doba, kdy zvažujete pořízení nového ojetého vozu, důrazně doporučujeme tento krok urychlit,
uzavírá Jindřich Topol.