Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) zveřejnila návod, jak poznat spolehlivou cestovní kancelář, která není před krachem. Podle AČCKA je důležité se zaměřit na tři až čtyři kritéria, které značí jasné problémy cestovní kanceláře, na takovou by si pak lidé měli dávat velký pozor. V souvislosti se současnými problémy CK Sunny days se stala spolehlivost našich cestovních kanceláří opět velkým tématem,
připomněl mluvčí AČCKA Tomio Okamura.
Důležitá kritéria, které naznačují problémy:
- cestovní kancelář je opakovaně v médiích propírána za to, že jsou její klienti neubytováváni nebo opakovaně stěhovaní do jiných hotelů, důvodem může být podle AČCKA nezaplacené ubytování,
- klienti opakovaně čekají dlouho na letišti na letadlo, jelikož má značné zpoždění nebo je původní let zrušen, důvodem může být podle AČCKA nezaplacené letadlo,
- cestovní kancelář je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli v minulosti do tristní finanční situace či úpadku jiné cestovní kanceláře či jiné firmy,
- cestovní kancelář prodává své zájezdy s velkým např. až ročním předstihem a zároveň žádá od klientů vysoké zálohy, důvodem může být podle AČCKA špatné „cash flow“, tzn. nedostatek hotovosti,
- cestovní kancelář mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, což může podle AČCKA znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů,
- cestovní kancelář prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny, AČCKA doporučuje srovnat ceny stejného zájezdu u více CK a nevybírat vždy slepě ten nejlevnější,
- internetové diskuse o dané cestovní kanceláři, zda-li si klienti neobvykle hodně stěžují v kontrastu s množstvím spokojených klientů,