Oficiální sponzoři za exkluzivitu na Letních olympijských hrách 2012 zaplatili kvůli své viditelné značce částky pohybující se kolem 100 milionů dolarů. Největší svátek sportu je obrovskou příležitostí, jak svůj brand zviditelnit.
Během příprav, ale i samotného průběhu her se mnoho různých firem snaží utrhnout kousíček slávy a přiživit se na dobrém jménu olympiády. Ve svých reklamních kampaních tak často využívají buď olympijských symbolů, nebo alespoň slovního spojení souvisejícího s pořádáním her.
S ohledem na to, že olympijské hry jsou spojeny se značnými finančními zájmy, je potřeba exkluzivitu symbolů chránit. Společnosti, které ke svému zviditelnění symbolů používají, proto potřebují k jejich užití povolení.
Čtěte také: Chcete využít olympiádu v marketingu? Musíte mít povolení
Najdou se však i firmy, které na slavném sportovním svátku chtějí vydělat zadarmo. Kontrolu nad tím, aby nikdo na olympiádě neparazitoval, převzalo v ulicích Londýna asi 250 příslušníků takzvané reklamní policie.
To, že se zmiňovanou kontrolou zabývá přímo speciální oddíl policistů, ale mnoho obyvatel Londýna rozčiluje. Podle zpráv zahraničních agentur dokonce v žertu mluví o policejním státě. Naproti tomu oficiální sponzoři, kteří do olympijské podpory investovali vysoké částky, tvrdí, že důsledná kontrola je na místě. Podle nich jde o férovou ochranu jejich investic.
Nedávno se po Londýně rozšířily „zaručené“ zvěsti, že omezení reklamních předmětů se bude týkat také oblečení návštěvníků olympiády. Asi by vás nepustili do olympijského parku v tričku s nápisem Pepsi, protože naším sponzorem je firma Coca-Cola a miliony vložila nejen do olympiády, ale i do sportu vůbec,
řekl BBC šéf organizačního výboru Sebastian Coe.
Čtěte také: Tomio Okamura: Vrcholový sport by měl být doménou pouze soukromníků
Organizační výbor později vydal prohlášení, ve kterém slova šéfa popřel. Každý jednotlivec, který vchází do areálu, může mít na sobě oblečení s logem značky nebo jiným nápisem,
uvádí se v materiálech organizačního výboru.
Něco pravdy však na vycházení vstříc velkým olympijským partnerům bude. Děti, které mají tvořit čestnou stráž při průvodu sportovců při pátečním slavnostním zahájení, totiž dostaly nařízeno, že na nohou mají mít adidasky. A když ne, tak aspoň boty bez jakéhokoliv loga. Dobře vidět znamená koupit dobrou televizi. Vydělá na tom divák, ale i výrobce a prodejce.
Vydělat na sportovních svátcích však mohou i firmy, které se přímo na sponzoringu nepodílejí. Jako například výrobci a prodejci televizorů. Kvůli nadcházející olympiádě a nedávno skončenému mistrovství Evropy ve fotbale Češi nakupovali a nakupují více televizorů. A i přes neustálou tendenci šetřit si pořizují navíc často dražší a s velkou úhlopříčkou. Plyne to z údajů neziskové organizace Asekol, kterou založili výrobci elektroniky.
Výsledky průzkumu potvrdily pravidelné nárůsty prodeje televizí v době velkých sportovních turnajů. Počty prodaných televizorů každoročně vyskočí hlavně ve čtvrtém kvartálu, zejména z důvodu vánočních svátků. Další výrazné nárůsty registrujeme v době olympiád a fotbalových mistrovství, tedy každé dva roky,
uvedla manažerka komunikace firmy Asekol Hana Ansorgová.
Kolik se prodá televizorů?
Výrobci elektroniky zakládající kolektivní systém Asekol registrovali letos v červnu (v době konání fotbalového Eura v Polsku a na Ukrajině) více než 80 000 prodaných televizorů. Za červen roku 2011 se prodalo 52 000 televizí.
Martin Matlocha z oddělení spotřební elektroniky firmy Electroworld, potvrdil, že významné události, které se nekonají každý rok, což se týká především olympiády, zvyšují prodeje až o 50 procent.
Ale i v době častějších turnajů, jako je například MS v hokeji, rostou prodeje až o deset procent. Na tato období se proto předem chystáme. Konkrétně díky fotbalovému evropskému šampionátu a nyní před olympiádou registrujeme nárůst o 33 procent,
dodal.
Čtěte také: Sportovci podnikají. Je slavné jméno zárukou úspěchu na poli byznysu?
CRT (klasické) televizory se v posledních letech v podstatě neprodávají. Největší zájem je dlouhodobě o LCD televize, ale v souvislosti se sportovními svátky mnoho lidí kupuje i „plazmy“, jejichž prodej přitom v posledních letech spíše klesá. Naopak daří se přístrojům s LED technologií hlavně s velkými úhlopříčkami nad 25 palců. Jejich prodeje meziročně vzrostly až trojnásobně,
uzavřel Matlocha.
Foto: www.isifa.com