Olympiáda v Londýně. Značka má zvuk, do města se ale turisté nehrnou

6. 8. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Sportovní boje na olympijských hrách jsou v plném proudu. Olympiáda jako značka vydělává, londýnští podnikatelé z ní však mají šok.

Olympiáda je po americkém technologickém gigantu Apple druhou nejhodnotnější značkou světa. Hodnota olympijské značky se od pekingských her, které se v Číně konaly před čtyřmi lety, zvýšila o 87 procent na 47,6 miliardy dolarů (téměř bilion korun). Uvedla to nedávno studie společnosti Brand Finance. Není pochyb o tom, že olympijská značka je impozantním tvůrcem příjmů a má obrovskou hodnotu, vysvětlil generální ředitel firmy Brand Finance David Haigh.

Olympijská značka je tak alespoň podle studie hodnotnější než značky všech hlavních sponzorů her. Je rovněž nejhodnotnější značkou řeckého původu a má více než stonásobnou hodnotu než řecká národní banka. Čistý přínos nynějších letních olympijských her v Londýně pro britskou ekonomiku by měl podle Haigha přesáhnout 25 miliard dolarů (přes půl bilionu korun).

Čtěte také: Povolí manažeři sledovat zaměstnancům v práci olympijské hry?

Je draho. Ale k velké akci to asi patří

A není se čemu divit. Přispívá k tomu i to, že návštěvníci olympiády v Londýně zažívají vítr v peněženkách. Ceny jsou během neslavnějšího sportovního svátku vyšroubované na maximum. Draho je v britské metropoli i pro samotné Angličany. Někteří se s tím těžko smiřují, jiní to berou jako klasický jev spojený s takovouto událostí.

Kdo se do olympijského parku vydá bez vstupenky na nějaký závod či disciplínu, dá deset liber (asi 330 korun) a dalších 15 liber, pokud se chce podívat na 115 metrů vysokou věž Orbit, která přehlíží celý olympijský komplex. Rozhodnete-li se obohatit hmotnou vzpomínkou na hry v Londýně, tak si můžete pořídit například olympijského maskota. Jednoocí Wenlock a Mandeville jsou k mání za 15 liber za jednoho panáčka (asi 490 korun).

Už ceny vstupenek na zahajovací ceremoniál však mnohé odradily. Jediné lístky, které ještě byly k mání, stály 1 800 nebo 2 300 liber. To je rozhodně absolutně mimo můj finanční dosah, zlobila se jedna z obyvatelek Londýna. Ceny přímo na stadionech jsou vždy dražší, Londýn není žádnou výjimkou. Někteří tak ani nemrknou nad 26 librami (asi 840 korun) za tričko s olympijským logem. Nemyslím si, že by to bylo nějak zvlášť hrozné na tak významnou událost. Člověk musí počítat s tím, že ceny budou trochu vyšší, smířlivě podotýká návštěvnice her ze Spojených států amerických. 

Čtěte také: Olympijské hry začínají. Jsou svátkem sportu i byznysu. Kdo na tom vydělá?

I přes vyšší ceny lidé oblečení kupují, což potvrzuje i čerstvá zprávy jednoho z oficiálních partnerů olympiády. Čistý zisk německého výrobce sportovního oblečení a obuvi se třemi pruhy se ve druhém čtvrtletí zvýšil meziročně o 18 procent na 165 milionů eur (4,2 miliardy Kč). Firma současně zlepšila odhad zisku pro celý rok. Značce letos výrazně pomáhají smlouvy o sponzorství mistrovství Evropy ve fotbale a právě letní olympiády v Londýně.

Lidé přijeli za sportem, kultura na to doplácí

Zcela jinak se však na současné zisky dívají londýnští podnikatelé. Jak nedávno napsal list Financial Times, olympiáda a varování před přetíženým dopravním systémem vedly k tomu, že do divadel, obchodů a hotelů v centrálním Londýně přichází méně lidí než jindy. Z toho plynou vážné pochyby, zda hry přinesou britské metropoli krátkodobě finanční přínos.

Podle Financial Times to vypadá, že olympiáda proměňuje střed Londýna v „město duchů“. List uvedl, že hry přitáhly do města zhruba 100 tisíc zahraničních návštěvníků. To je sice víc než při minulé olympiádě, ale na druhou stranu to je podstatně méně než odhadovaných asi tři sta tisíc, kteří by v Londýně jinak normálně byli.

Čtěte také: Češi se během olympiády v Londýně chystají prosázet velké peníze

Nejvíc na to doplácí kultura, třeba divadla. Krvácíme, uvedla ředitelka skupiny Nimax Theatres Nica Burnsová. Pro mých šest divadel byl předminulý týden nejhorší za celý rok,“ řekla a odhadla, že její scény budou mít přes léto o 30 procent nižší tržby. Dobře na tom nejsou ani muzea a památky. Asociace turistických atrakcí, která sdružuje pamětihodnosti jako Britské muzeum a Tower, zaznamenala za poslední dva týdny pokles návštěvnosti o 30 až 35 procent. Naši členové se to snaží kompenzovat tím, že informují návštěvníky, že jsou menší fronty a delší otvírací hodiny, řekl šéf asociace Bernard Donoghue.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Ceny už snižují i hotely. Podle průzkumu organizace Hotels.com ceny poklesly během dvou týdnů v červnu o 25 procent. Zcela to zničilo trh pro tohle léto, tvrdí Nick Palan, ředitel společnosti Golden Tours provozující vyhlídkové autobusy po Londýně. Hotely začátkem roku nastavily ceny hrozně vysoko … a některé velké cestovky už v květnu doslova přestaly nabízet Londýn. Naše tržby klesly o 20 procent, řekl Palan. Všude se měsíce mluvilo o tom, že Londýn bude plný až po střechu a že dopravní systém bude pod tlakem. Hodně lidí to odradilo, řekl londýnský poslanec Mark Field a dodal. Nejdražší hotely jsou na tom dobře, protože mají oficiální hosty her, ale ostatním to takový prospěch nepřineslo. Ještě se to může změnit, olympiáda je přeci zatím ve své polovině.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Autor je komentátorem a redaktorem serveru Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).