Ombudsmanka varuje před nevyžádanými prémiovými SMS

7. 4. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Množí se případy podvodů s prémiovými SMS zprávami. Podle ombudsmanky je potřeba se těmto útokům bránit soudně. A především nedávat souhlas se zasíláním.

Prémiové SMS zprávy zná asi každý. Dá se jimi zaplatit jízdné v MHD, parkovné nebo hlasovat v televizních soutěžích. Nejde ale o nijak lacinou záležitost. Někteří lidé se pak nestačí divit, když jim přijde vyúčtování v tisícových částkách. A to dokonce i tehdy, když žádné prmémiové textovky neodeslali. Stačí, aby je přijímali. Navíc bez objednávky nebo souhlasu s jejich zasíláním. Takovými případy se pro jejich hromadění začal zabývat i úřad veřejného ochránce práv. Každý, komu jsou účtovány nevyžádané prémiové SMS zprávy, se sice může obrátit na státní dozorové orgány, například na Český telekomunikační úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů nebo Českou obchodní inspekci s podezřením na spáchání správního deliktu, ale jejich pravomoci jsou limitované. Mohou sankcionovat protizákonné jednání, ale nemohou rozhodovat individuální spory.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Prémiové SMS nejsou službou elektronických komunikací, aby je mohl prověřit Český telekomunikační úřad. Prémiové SMS neposílají mobilní operátoři, ale různé společnosti, kterým operátoři pouze umožňují provoz dané služby a zajišťují výběr plateb od zákazníků. V rámci reklamačního řízení tak může Český telekomunikační úřad pouze prověřit, zda došlo k zaslání zprávy, ale nikoli zda k zaslání existoval právní důvod, tedy souhlas nebo objednání. Stížnosti klientů se však týkají neoprávněnosti účtování zpráv, tedy otázky platnosti uzavření smluvního vztahu mezi zasílatelem zpráv a jejich příjemcem. Druhou stranou sporu, který může rozhodnout výhradně soud, tedy není mobilní operátor, ale zasílatel prémiové SMS zprávy, vysvětluje Stanislav Křeček, zástupce ombudsmanky.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Odesílatelé těchto nevyžádaných prémiových zpráv mohou být stíháni kvůli bezdůvodnému obohacení. Poškození lidé se pak mohou domáhat podáním žaloby k soudu. Jestliže si zaslání prémiové SMS zprávy skutečně neobjednali, lze aplikovat i ustanovení § 1838 občanského zákoníku, dle něhož „dodal-li podnikatel spotřebiteli něco bez objednávky a ujal-li se spotřebitel držby, hledí se na spotřebitele jako na poctivého držitele. Spotřebitel nemusí na své náklady podnikateli nic vracet, ani ho o tom vyrozumět.“

Lidé by měli být opatrní v tom, komu poskytují souhlas se zasíláním prémiových SMS. Je například možné požádat operátora o deaktivaci této služby. V případě obdržení nevyžádaných prémiových SMS zpráv je potřeba především komunikovat s mobilním operátorem a zjistit podrobnosti o odesílateli těchto zpráv. Hned poté co nejrychleji vyhledat právníka a podat žalobu. V případě, kdy je klientům zasílána prémiová SMS zpráva, která vzbuzuje dojem, že je pouze informační či inzertní SMS zprávou, například nabídka zapojení se do určité hry, ačkoli jde ve skutečnosti o prémiovou SMS zprávu zpoplatněnou vyšší částkou, je na místě obrátit se i na Úřad pro ochranu osobních údajů. Ten může prověřit, zda je obchodní sdělení zasíláno v souladu se zákonem o některých službách informační společnosti, doplňuje ombudsmanka Anna Šabatová.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).