Omyly při reklamacích: Účtenka je nutnost či reklamace jen v místě nákupu

7. 2. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
S reklamacemi se pojí celá řada omylů, které mohou zákazníka od vrácení zboží odradit, ač jsou s ním nespokojení. Vyvracíme několik z nich.

Reklamace zboží, i to patří k podnikání. S reklamacemi je spojena celá řada omylů a mýtů, které pak zákazníka brzdí v tom, aby se k ní uchýlil. A to i přesto, že by ji mohl uplatnit a získat peníze či novou nebo opravenou věc zpět. 

Paragon k zakoupenému zboží není vždy nutnost

Častým omylem je nutnost mít v ruce účtenku v každém případě. Jak upozorňuje server dTest.cz, není tomu tak. Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví, popisuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Tip: Jak jde dohromady odpovědnost za vady, reklamace a GDPR? Odpověď nabízí článek Musíte při přijímání reklamace žádat o souhlas se zpracováním údajů?

Nabízí se možnost využít mobilní aplikaci, která poslouží jako správce účtenek. Ihned po nákupu si zákazník účtenku vyfotí, pojmenuje a papírový paragon je možné poté vyhodit.

Reklamovat lze i jinde, než bylo zboží koupeno

Není nutné se zbožím vyrazit desítky kilometrů daleko tam, kde bylo zakoupeno. „Reklamaci můžete uplatnit na kterékoli pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by prodejce předem určil jiný subjekt, zpravidla servis,“ poznamenává Lukáš Zelený.

Mohlo by vás zaujmout: Při reklamaci má svá práva i obchodník, jsou ale omezená

Při orientaci v tom, kdo zboží prodal, je rozhodující IČ nebo obchodní firma uvedená na dokladu. Je časté, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností a zboží k reklamaci lze předat v jakékoli její provozovně. Pozor jen v případě franšíz,  kde jde o stejnou obchodní značku a logo, ale může jít o různé obchodní subjekty.

Reklamace poštou? Poštovné lze získat zpět

Při reklamaci zboží z e-shopu je zpravidla využívána pošta, která ale něco stojí. Jestliže však bude reklamace uznána, může zákazník požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů. 

Reklamace zboží z bazaru či druhé ruky

Pokud je zboží zakoupeno v bazaru či od známých z druhé ruky s tím, že předchozí vlastník dává i paragon, nemusí to být vždy výhra. Obchodník má totiž  právo reklamaci nevyhovět s argumentem, že zde není žádný právní vztah.

Psali jsme: Dopravce doručil zákazníkovi poškozený balík. Ten ho ale převzít musí

Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli nebo příbuznými. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám, vysvětluje Lukáš Zelený.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).