Podíváme-li se na české e-shopy, můžete zrekapitulovat, jaké platební metody jsou u nás rozšířené a jak se situace v čase mění?
Známý fakt je, že dlouhodobě dominuje dobírka. Situace se ale mění. Nejen tím, že se rozšiřují online platby, ale také si e-shopy čím dál víc otevírají svá výdejní místa. Chtějí se totiž vyhnout dobírce, která je zbytečně drahá a nepohodlná. Ve finále si ale nemyslím, že je to směr, kterým by se e-shopy měly ubírat. Pokud nemají kamennou pobočku, je to pro ně další náklad.
Odhaduji, že vývoj půjde cestou zjednodušování, protože právě jednoduchost je motorem změn. Online platby kritérium jednoduchosti splňují daleko lépe. Co se týká například využití platebních karet v českých e-shopech, sledujeme v posledním roce a půl nárůst objemů. Lidé platí kartami víc. Stále ale bojujeme s tím, že velká část karet na českém trhu je pro využití na internetu blokovaných. Mluví se o bezpečnosti. Přitom platit kartou v restauraci, v obchodě nebo kdekoliv jinde může být rizikovější, než s ní platit přes internet. Je tedy hodně na bankách, jak se k online platbám postaví a jak je budou podporovat. Pro srovnání, v Polsku je blokování karet ještě výraznější.
Dále pozorujeme, že roste objem bankovních převodů, které jsou v Evropě největším konkurentem karet. Pak je tu trh elektronických peněženek, které ale nemají v konceptu, v jakém je známe dnes (tedy s nutností dobíjet kredit), budoucnost. Naopak mobilní platby budou během roku, dvou velmi zajímavým platebním kanálem. Nyní zažívají boom v Americe a všichni se o trh bijí. V Africe je platba mobilem nejčastější platební metodou, protože tam nejsou rozšířené platební karty.
Jaká je situace naopak na východ od nás?
Zajímavá je třeba Ukrajina, kde je e-commerce v plenkách. Mohlo by se zdát, že tam dominuje dobírka, ale není to tak, protože tam zcela chybí logistika, nefunguje dobře pošta a jsou potíže s platební morálkou. Ukrajina proto je perspektivní trh pro platby online. Podobně Rumunsko, kde se platí online výhradně kartami. Čtěte více: Zakládáte e-shop? O platebních kartách si nechte jen zdát
Takže u nás brzdí rozvoj online plateb i hustá pobočková síť České pošty umožňující dobírku?
Neřekl bych, že brzdí, ale lidé jsou na dobírku díky silnému postavení České pošty zvyklí. A e-shopy říkají: naši nakupující nepotřebují platby online, nepožadují je po nás. My jim oponujeme, a máme to podložené našimi průzkumy, že to není kupující, kdo určuje, čím se platí. To určuje e-shop. Pokud nemá kupující dostatek informací o online platbách, nebude je samozřejmě po e-shopu vyžadovat. Tvrdit, že zákazníci online platby nechtějí, je od e-shopů trochu alibistické. Podle našich průzkumů je 50 % kupujících otevřených online platbám, jen o nich potřebuje mít víc informací. Lidé nepotřebují nutně platit dobírkou. Další důležitá věc, která online platby ovlivňuje, je solidnost internetových obchodů. To je alfa a omega. Zákazníci budou platit za zboží předem, pokud budou obchody poskytovat garance – dodají zboží v rozumné době, budou řešit reklamace apod. Online platby tak jdou ruku v ruce se samotným rozvojem služeb na internetu.
Co může e-shopu přinést platební brána, jako je například PayU, a jaké má vlastně místo v oblasti platebních metod?
PayU, který má licenci od České národní banky, není platební metoda, je to platební brána, která zprostředkovává platby online. Zákazníci tedy k platbě používají svůj standardní internetbanking nebo svou kartu. PayU agreguje nejpoužívanější platební metody a nabízí je e-shopům v jednom balíku. Proto PayU přináší víc výhod e-shopu než koncovému uživateli. Výhodou pro e-shop je, že nemusí každou platební metodu integrovat zvlášť. Banky nejsou pro menší a střední e-shopy až tak proobchodně orietované. Od nás e-shop dostane řešení na míru a veškerou zákaznickou podporu. Z agregace plateb se také snažíme vytáhnout další přidanou hodnotu pro e-shop – především má e-shop všechny platby pod jednou střechou, stačí mu jeden účet, na který si převádí peníze, čímž ušetří, stejně tak má jednodušší administrativu, kterou může importovat do účetního systému. Je to úspora času, lidských zdrojů i financí. Čtěte více: Která platební metoda konečně svrhne nadvládu dobírky?
Snažíme se ale také zvyšovat konverzi online plateb, v čemž vidím největší budoucnost. Zabýváme se totiž také tzv. checkoutem, což je proces, v němž zákazník realizuje nákup, tedy cesta od košíku po zaplacení a obdržení zboží. V průběhu tohoto procesu se lidé mohou ztrácet, a to se snažíme co nejvíc eliminovat. Snažíme se s e-shopy řešit to, aby byl checkout co nejrychlejší a nejjednodušší. Čím déle se totiž zákazník v tomto procesu zdrží, tím víc hrozí, že nezaplatí. Například u dobírky má klient hodně času na to, aby si platbu rozmyslel. Podobně si může zákazník rozmyslet bankovní převod, když opouští e-shop a vstupuje do svého internetbankingu. PayU stále udržuje zákazníka v e-shopu. Když eliminujeme počet lidí, kteří nakonec nezaplatí, zvyšujeme e-shopu obrat, což je pro e-shop největší přidaná hodnota. Navíc zákazník, který na e-shopu nenajde svou platební metodu, může jít ke konkurenci, která je dnes velká (podle odhadů je na trhu asi 21 tisích e-shopů), takže nabídka široké škály platebních metod je v zájmu e-shopu.
Jsou české banky platebním bránám nakloněné?
Banka od banky je to jiné. Tím, že banka přenechá platební metody brokerovi, jako jsme například my, sníží si náklady na prodej, marketing a péči o zákazníka a může se starat jen o vývoj platebních nástrojů. Jsou banky, kterým se idea brokerů líbí, ale jiné tento typ spolupráce velmi zvažují, protože to vnímají jako zásah do jejich strategie. Každá změna samozřejmě banku stojí peníze. V některých případech jsou proto jednání s bankami hodně zdlouhavá.
A české e-shopy se derou za novými platebními metodami?
Jen výjimečně se setkáváme s tím, že by majitelé nechápali, co nové platební metody přinášejí, jaké jsou trendy. To e-shopy chápou a rozumí i tomu, že zákazníci budou měnit své platební návyky. V praxi záleží na tom, zda je majitel e-shopu inovátor, který chce vytvářet trendy, být první a mít z toho užitek, nebo jestli naopak čeká, co udělá konkurence a teprve pak se přizpůsobí. To platí pro menší a střední e-shopy. Pro velké e-shopy je příkladně implementace platební brány velká a nákladná změna, čili z tohoto pohledu krok zvažují – jestli to má nebo nemá smysl, kolik je to bude stát, zda se to vyplatí, nebo jestli momentálně mají čas a kapacity pro implementaci -, to jsou otázky, které řeší. Malé obchody můžou být v implementaci velmi operativní, měli jsme například implementaci, která trvala tři dny i s testováním a podepsáním smlouvy. E-shopy tvrdí, že online platby jsou drahé, měly by ale vědět, co jim mohou přinést: ušetří jim čas, zlepší jim procesy, zvýší konverzi objednávek… Když si vše majitel obchodu spočítá, uvidí, že se mu vyplatí podporovat online platební metody, i když za ně platí provizi. Náklady totiž srazí jinde. Čtěte také: Udržet zákazníka v e-shopu vyjde levněji, než si „pořizovat“ nového
Co se tedy bude z hlediska online plateb dít v budoucnu na progresivním e-shopu, který přijme všechny trendy v platebních metodách?
Online platby budou probíhat na jeden klik. To je cíl, kam se vývojem určitě dostaneme. Vidím to v horizontu několika let. Všechno ale závisí na tom, jak se k trendům e-shopy postaví, záleží i na tom, jak firmy, jako je například PayU, dovedou argumentovat, jak dokážou e-shopům, že lze pomocí platební brány zvyšovat obrat a posouvat e-commerce dál. Naše strategie je win-win, když bude prosperovat e-shop, bude prosperovat i PayU.