Česká e-commerce má za sebou úspěšný rok. A daří se v ní i oborům, které zatím přeci jen patří k pověstným Popelkám. Třeba internetovému prodeji potravin.
Myslím, že jsme byli svědky přerodu z fáze divokého rozmachu do fáze, která nepřestává být pionýrská, ale je výrazně racionálnější. Právě uplynulý rok byl pro všechny hráče určitým oddechovým časem, který měl svůj strategický význam. Náš byznys vyzrál. Důkazem je třeba první konsolidace, tedy naše spojení s Koloniálem,
těmito slovy hodnotí rok 2017 CEO Košíku.cz Jakub Šulta. Podle aktuálních čísel Košík meziročně vyrostl zhruba trojnásobně. Po spojení s Koloniálem je to růstové tempo pochopitelně výrazně rychlejší a firma tak neopouští svou ambici stát se v roce 2018 jedničkou. V cestě na vrchol ji podporuje i zájem zákazníků. Prodeje potravin přes internet jsou totiž v Česku po Velké Británii a Francii třetí nejvyšší v Evropě. A skvělý rok za sebou mají i konkurenční služby. Své cíle naplnilo iTesco.cz a spokojené může být i vedení Rohlíku.cz, který v loňském roce narostl o 100 procent.
Stoupající zájem o online nákup potravin evidují vedle trojice největších hráčů i menší a regionální firmy. Vývoj na trhu byl v roce 2017 stabilizovaný a bez větších výkyvů. Myslím, že regionálním prodejcům se daří a dál bude dařit v závislosti na tom, jaký servis a ceny svým zákazníkům poskytnou ve srovnání s tím, jak na tom budou konkurenční služby,
komentuje Peter Nemeshegyi z online supermarketu Potravinydomů.cz. A nestěžují si ani jiné malé firmy. Například Z-marketu.cz se obrat zvýšil zhruba o 7 procent.
Podle loňského průzkumu agentury InsightLab už si internetovou objednávku potravin někdy zkusilo 24 procent lidí a pro každého desátého zákazníka je to pravidelný způsob nákupu. Jinými slovy to znamená, že 90 procent lidí zatím online nákup nepoužívá a tři čtvrtiny ho ani nevyzkoušely. Přesto provozovatelé těchto služeb nemají důvod propadat skepsi. Očekáváme, že i v příštích letech bude tato oblast značně růst, jak do počtu nových zákazníků, tak do větších a častějších objednávek těch stávajících,
je přesvědčený zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr. Tento segment sice neroste exponenciálně, jak se od něj očekávalo, ale i tak profesionálům z oboru začíná být jasné, že stavět trh s online rozvozem potravin patří mezi výjimečné situace, které se jen tak neopakují. Zakládáme standardy služby, která bude v budoucnosti zcela běžná a málokdo bude mít tu šanci říct „byl jsem u toho“, Formujeme trh ne pro 10 milionů Čechů, ale v podstatě pro celou střední Evropu,
dodává Jakub Šulta.
Psali jsme: Spojení dvou online supermarketů nakonec dopadlo. Mall Group přebírá Košík.cz
Rozvoj pořád brzdí doprava
Online prodej potravin logicky táhnou lidé z velkých měst, kde má tento způsob prodeje také největší smysl. Nejvíc zákazníků je v Praze a Středočeském kraji. Nejméně je pak služba využívaná na Vysočině a v kraji Olomouckém. Obecně ji podle zjištění InsightLabu využívají lidé buď ve velkých městech nad 100 000 obyvatel, anebo malých obcí do 2000 obyvatel. V případě prodeje potravin a zákaznické skupiny se nic zásadního nezměnilo. Typickým zákazníkem je takzvaná moderní rodina s dětmi. Sledujeme ale trend, kdy online nákupy využívá stále více lidí,
uvádí mluvčí služby iTesco.cz Václav Koukolíček. Mimo jiné roste počet těch, kteří vyhledávají e-shopy s potravinami kvůli specializovanému sortimentu. Běžně jsou to třeba vegetariáni nebo vegani, případně lidé na bezlaktózové nebo bezlepkové dietě. Tito lidé oceňují jednu z velkých předností online nákupu, kterou je možnost snadného filtrování položek, ale i skutečnost, že na e-shopu si mohou v klidu prostudovat všechny etikety.
Na druhou stranu existuje i dost lidí, kteří si nákup vyzkoušeli a z nejrůznějších důvodů se vrátili do kamenných prodejen. Buď službu nevyhodnotili jako něco s přidanou hodnotou, nevyhovovala jim ergonomie nebo nebyli dostatečně spokojeni s kvalitou. Právě tito lidé se teď ale budou vracet a je velká pravděpodobnost, že další nákupy už je přesvědčí. Kvalita služeb se přeci jen výrazně posunula. Pořád ještě máme šanci ovlivnit způsob, jak zákazníci ke službě přistupují. Pořád jsou zde ještě ti, kteří kombinují nákup v kamenném obchodě s nákupem online s tím, že ale nemají problém přejít kompletně do onlinu. A hlavně je tu obrovská výzva v podobě B2B závozů, především pro gastronomická zařízení nebo office parky,
je přesvědčený Jakub Šulta z Košíku. Obecně platí, že kdo dvakrát vyzkouší nákup potravin online, vyzkouší ho i potřetí a pak už u něj zůstane. Takový člověk se zároveň stane ambasadorem, dokáže přesvědčit kamarády, nakupovat pro starší generace své rodiny a podobně.
Rozšiřovat a zdokonalovat své služby letos plánuje iTesco. Jeho zástupci ale v tuto chvíli nechtějí prozradit bližší podrobnosti. S expanzí určitě počítají v Rohlíku. Bezprostřední plány ale podle Tomáše Čupra zatím nemají a ještě přesně neví, kdy a kam se bude Rohlík rozrůstat. A oznámení nějaké extra velké expanze se zatím nedá očekávat ani u Košíku. Ten momentálně pokrývá území, na kterém žije asi polovina obyvatel republiky, a jeho potenciál rozhodně ještě není vyčerpán. Proto se firma rozhodla jít zatím cestou vyšší kvality na úkor nižšího pokrytí.
Regiony jsou zkrátka pro všechny služby zajímavé, ale stále hledají model, jak se k nim postavit. Je totiž potřeba si uvědomit, že nejnákladnější položkou na jejich obsloužení je doprava. Podle zjištění Košíku najede průměrný obyvatel vesnice kvůli nákupu potravin kolem 120 kilometrů měsíčně. A to už je pádný argument pro to, aby začal nakupovat online. Pokud k tomu tedy bude mít příležitost. O úspěchu rozhodne především kvalita služby. Je pravda, že cena už určitě není hlavním faktorem ovlivňujícím rozhodování zákazníků. Dle naší zkušenosti je rozhodující také kvalita potravin. A hodně si také zakládáme na logistice, ta je určitě důležitá,
říká Tomáš Čupr za Rohlík.cz a Václav Koukolíček z iTesca dodává: Logistika je klíčová disciplína celého servisu. Nejedná se jen o nabídku volné kapacity, vše na sebe navazuje až po samotné doručení zákazníkovi. Důležité je být dostatečně flexibilní a zároveň poskytnout zákazníkům skvělý servis.
Díky nesouvislému pokrytí ale vzniká potřebný prostor pro regionálně působící podnikatele. V Českých Budějovicích a okolí se například uchytil online prodejce Plnátaška.cz, v Praze si i přes silnou konkurenci vybojoval svůj prostor Z-market.cz. Jako regionální prodejce se čím dál více specializuji na to, aby moje nabídka plně uspokojila naše klienty, a na to, co od nás očekávají,
říká jednatel společnosti David Zubek. Jeho slova o možnosti působení po boku tří velkých online prodejců potvrzuje Peter Nemeshegyi ze služby Potravinydomů.cz: Velcí hráči zatím svůj růst táhnou především reklamou. Pro opakované používání služby je ale rozhodující především kvalita zboží a pohodlí. Až na druhém místě je pro naše zákazníky úroveň cen.