No muj dojem spis je, ze byl Dopravni podnik k pouzivani karet dotlacen magistratem a technicke reseni dodava firma "dojednana" magistratem. Asi bylo magistratu trapne udat 100 milionu za karty pouze do knihoven, tak potreboval nejakej sirsi vyuziti. Klientelismus v praxi.
A hlavně je ostudou našeho národa, že namísto nějakého českého názvu przníme své životy zcela zbytečnými rádoby anglickými názvy. Evidentně to vymyslel nějakej frikulín, co katuje kosty a menežuje krů.
Angličtinu konzumuji několik hodin denně (na Internetu).
Ale proč chtěji česi vlastnit Open card a chodit v práci na meeting nechápu. Lidé z národního obrození by se divili :) (možná se otáčejí v hrobě rychlostí světla už dnes).
Je zde nejaky pravne vzdelany clovek ktery by byl ochoten zalovat stat kvuli tehle hovadine ? Rad se pridam. Stejne tak se divim, ze se jiz neozvali "zeleni". Primet lidi k tomu, aby co nejvice pouzivali hromadnou dopravu by snad melo byt prioritou. Nicmene magistrat zda se dela presny opak. Proc mam ztracet cas vyplnovanim nejakych zbytecnych papiru a stanim ve frontach jen proto, aby nekdo "vyuzil" jinak neuspesny projekt ve kterem se udajne utopila miliarda Kc (za to by snad meli nekoho zavrit, ne). MHD je znacne dotovana z dani, tak at soudruzi za nase penize nevymysleji pitomosti, ale delaji to za co jsou placeni. Kdyz uz elektronicka jizdenka tak jako v normalnim svete. Prijdu, zaplatim, dostanu. Zadne papiry, zadne osobni udaje.
Kdyby do te karty sla alespon nahrat i InKarta Ceskych Drah. Takhle je to opet jen izolovany bezkoncepcni projekt spratelenych firem. FUJ !
To je bohužel obecný problém naší komunální politiky. Klientelismus a koreupce se daří do značné míry rozbíjet na centrální úrovni (díky centrálním médiím, občanským sdružením, konkurenci opozice), ale komunální politika je pod pokličkou, proto si můžou víc dovolit.
Komunální politici a úředníci vědí, že jsou nepostižitelní, není na ně vidět a lidi mají své starosti a je jim to vlastně jedno.
Obyvateli, kolikrát jsi byl na zasedání zastupitelstva? Já chodím zhruba na každé druhé na zastupitelstvo a většinou jsem tam za veřejnost sám, občas ještě nějaký důchodce, který nemá co dělat, tak se přišel podívat (taky tu dávají zadarmo chlebíčky).
Obecně myslím, že integrovaná karta pro komunální služby je dobrý nápad. Měla by ale opravdu integrovat všechny služby, co předvádí Dopravní podnik je karikatura.
U nás v Mostě existuje už 5 let podobná karta, jmenuje se "Karta integrované dopravy a služeb" a na úřadech zaměňuje i občanku, že jí nemusím s sebou tahat (tramvajenku mám u sebe pořád).
Navrhuji vytvořit 1 centrální superkartu s chipem, která bude fungovat jako občanka, řidičák, zbrojní pas, tramvajenka. Doufám, že se toho chytí před volbami strany.
Paneboze, centralni superkarta. Clovece, prectete si nize uvedene odkaz o "zabezpeceni" teto karty. Pokud na uradech tuto kartu uznavaji jako prukaz totoznosti, hranici to s trestnym cinem, vydavat se za vas muze kdokoliv!!!
Je to svobodná volba každého. Někdo je paranoik a po netu brouzdá přes anonymní proxy, někdo má radši pohodlí a chce superkartu.
Jsem svobodný člověk a rozhodnu se sám... Nechci aby za mě rozhodovalo nějaké občanské sdružení, jen proto, že je přesvědčené o své pravdě a kterému jsem nedal mandát rozhodovat.
Důležité pouze je, aby občané dostali maximum informací a na jejich základě se svobodně každý rozhodl.
Demokracie je primárně o svobodě jednotlivce a ne o síle zájmových sdružení, nemyslíte?
Obcane nedostanou informace zadne, protoze o nasazeni teto technologie rozhodli politici, kteri cele problematice naprosto nerozumi. Mimochodem, vy se take svobodne rozhodnete o tom, zda chcete pas s tim stejnym nezabezpecenym cipem? Asi ne, ze, ono uz rozhodli o vas bez vas, bez ohledu na nazory odborniku na danou problematiku, kteri opakovane upozornuji na to, ze nasazovani RFID cipu do cestovnich dokladu je uplny nesmysl. A az vam domu zacnou v lepsim pripade chodit upominku a posleze soudni obsilky z mestske knihovny za knihy, ktere nekdo na "vasi" opencard ukradl, to taky budete urcite ucuravat blahem. :P
Nechci hájit OpenCard, připravenost celého projektu je tristní. Nicméně článek o kartě, byť soustředění na negativa celého procesu, je podobně nekvalitní.
Především je potřeba objektivně uznat, že připravenost jiných srovnatelně velkých akcí nebyla lepší. Dále vytýkat DP, že nepečuje o klienta (jak to dělá i ten nejmenší podnmikatel :-), je dětinské. Je třeba si přiznat realitu - monopolní postavení provozovatele MHD v podstatě vylučuje význam slova podnikatel.
Je naivní si myslet, že snadnost získání tramvajenky či nesnadnost získání Opencard má nějaký měřitelný vliv na rozhodování, zda Pražané budou jezdit vlastním autem nebo autobusem. Možná to někdo vezme v úvahu, ale vedle celkových nákladů, rychlosti, pohodlí, parkovacích zón, bezpečnosti a dostupnosti obou druhů přepravy (pro konkrétní potřeby a možnosti každého jedince) se délka fronty na průkaz pro MHD jeví jako zanedbatelná veličina.
Nechci se teď vyjadřovat k zabezpečení karty, ale představa, že víceúčelová karta (teoreticky v budoucnu používaná k identifikaci držitele pro nejrůznější organizace) bude bydána jen na základě žádosti přes Internet nebo e-mailem s JPG fotkou, svědčí o nepřipravenosti autorky článku psát o složitějším fenoménu. Ani tak stroze jednúčelovou kartu jako platební VISA Electron vám žádná banka nevydá bez osobní návštěvy na pobočce a to ani když jste její dlouholetý klient. (myslím tím první vydání platební karty, ne obnovenou). Takže opisovat udivené výkřiky neználků "proč mi kartu nevystaví sami, vždyť mám od nich tramvajenku" je laciný populismus. Mně se naopak zdá, že kontrola totožnosti žadatele na kontaktním místě je slabá a základním právním aspektem fyzické přítomnosti zůstává ten vlastnoruční podpis (resp. plná moc, ale ta snad ani nemusí být úředně ověřená).
Zkrátka někdo potřeboval dlouhý článek a aby ho lidé četli tak se šije do úředníků, to si každý rád přečte a odsouhlasí. Ne, že by naše byrokracie a všechny ty jevy, co správně popisují názory v diskusi, nepotřebovaly pranýřovat, ale článek samotný se jen veze na vlně hospodského nadávání na "ty nahoře". K čemu je to dobré?
Pokracoval bych vasi posledni vetou "K cemu je to dobre ?". Pokud srovnam dosavadni casovou narocnost ziskani rocniho kuponu na MHD s touhle volovinou, tak je to proste neobhajitelne.
Dotaz "proč mi kartu nevystaví sami, vždyť mám od nich tramvajenku" je zcela na miste. Mozna by bylo dobre pripomenout, ze MHD je znacne dotovana z verejnych prostredku, tedy i z mych dani. Nevim proc bych mel byt obtezovan nejakymi nepovedenymi a zbytecnymi projekty soukromych firem, ktere se me ted snazi vnucovat a ktere musim akceptovat, abych mohl nadale pouzivat verejnou sluzbu. Za tohle by meli nekoho zavrit, a ne to jeste obhajovat !
Pokud by to bylo alespon stejne snadne, tedy ze celou vec viridim za par minut na JEDNOM JEDINEM MISTE, tak budiz. Ale takovyhle tyatr misto kusu papiru co fungoval leta ...
Nemám dostatčné technické znalosti, ale zatím se mi vazba mezi vlastníkem jakékoli karty a kartou samotnou zdá příliš volná, než abych ji přijal jako svůj identifikátor. Zatím to nejlepší běžně užívané jsou platební karty, které vyžadují k validaci PIN, který bych měl znát jen já. Ovšem 4 číslice je dost málo a navíc to vyžaduje speciální čtečky (s klávesnicí). Takže na kartu (dokonce bezkontaktní), která je ode mne (resp. od toho co mám v uloženo v mozku) tak snadno oddělitelná, bych nikdy nedal víc než jednu důležitou identifikaci Z toho, o čem se mluví, bych za důležité považoval třeba zdravotní informace, dopravní přestupky, pas a asi i tu tramvajenku.
O kartě, která by měla možnost zadání PINu přímo na sobě, se nemluví. Navíc představa, že 90% obyvatelstva donutím k používání delších PINů než 4 znaky , je bláhová. Budeme si muset počkat na nové technologie typu karta se snímačem otisku prstů.
Okolo Opencard koluje stále mnoho dezinformací. Jedním z nich je například strach z nezabezpečenosti použitých karet. Nově vydávané karty (od 4.8.) již nepoužívají karty Mifare Classic s prolomeným proprietárním šifrováním Crypto1, ale modernější Mifare DESfire, které používají standardní DES3 šifrování a prolomeny nebyly (viz informace o bezpečnosti karet0.
To, že je třeba vyplňovat formulář, i když už mám u DP tramvajenku je sice otravné, ale bez toho to nejde, neboť Opencard nevydává Dopravní podnik, ale město. Dopravní podnik dokonce nemá o uživatelích karty jiné údaje, než je číslo karty, datum narození a informace o zakoupeném kuponu, tedy nezná ani jméno uživatele karty (viz informace o zpracování osobních údajů).
To že Dopravní podnik i město nezvládají komunikaci je bohužel smutný fakt a podobným spekulacím tím jen nahrávají. Zmatek je například i v tom, kde se zakoupený kupon přenese do karty. Na stránkách a v komunikaci s eshopem je odkazováno na knihovny, přičemž v té Smíchovské dnes o tomto dnes nevěděli a nabití neumožňují, jinde v médiích proběhla informace, že se to bude provádět u automatů v metru, které se teprve budou instalovat...
Kdyz jsem byl v zahranici, tak stacilo proste v metru koupit kartu a tu pouzivat ? Cela transakce netrvala ani minutu a nemusel jsem vyplnit JEDINY PAPIR !
Pokud nekdo chce kartu ktera umi vice aplikaci tak budiz, ale proc mi to vnucujete jako jedinou moznost ? Nebyl onen nezajem obcanu po dobu existence OpenCard jasnym signalem kolik lidi o neco takoveho opravdu stoji ?
Proc mam mit plnou penezenku karet, nelze napriklad spojit OpenCard s In-Kartou Ceskych drah (organizace taktez dotovana statem). Proc mam stale podporovat ten amaterismus a celkovou bezkoncepcnost celeho reseni a stale vyplnovat nove a nove papiry s udaji jmeno/prijmeni/adresa a shanet dalsi papirove fotografie ???
Tohle proste neni normalni. Ve stredoveku by takova "firma" uz davno lehla popelem ...
a) openCard není tramvajenka, město (resp.magistrát) není DPP
Proto požadovat jakési automatické vydávání stávajícím klientům mi přijde jako nesmysl.
b) Neinformovaný klient DPP?
A jak jinak informovat? Emailem? (Nikdy ho nikam nikdo nepsal, nebo ano?) Dopisem na adresu? (pěkně děkuju...)
Pravda je, že podání žádosti mohlo být jednodušší, ale jak jsem uvedl, to je věc města bez vazby na DPP.