Operátor změní podmínky, zákazník musí mlčet. Nejvíce biti budou podnikatelé

8. 10. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Novela zákona o elektronických komunikacích nahrává operátorům. Například odstoupit od smlouvy bude doslova oříšek. A to hlavně pro zákazníka podnikatele.

Poslanci schválili novelu zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, která jde na ruku elektronickým operátorům a omezuje práva jejich zákazníků. Jak už informoval sesterský server Lupa.cz. Jedná se o výrazně složitější možnost odstoupení od smlouvy v momentě, kdy jsou ze strany operátora změněny smluvní podmínky. Může se jednat například o ceny za poskytované služby. Zajímalo nás, jak se schválené změny dotknou podnikatelů a firem.

Čtěte také: Zapomeňte na oficiální ceníky operátorů, ceny lze srazit o desítky procent níže

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Operátoři budou mít zase volnější ruce. 

Doposud je situace taková, že když operátor změní podmínky smlouvy, musí zákazníka o změnách neprodleně informovat. Ten má posléze právo od smlouvy odstoupit. Schválený návrh disponuje slovním spojením: „podstatná změna smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka“. A právě to hraje do karet elektronickým operátorům.

Čtěte také: Otestovali jsme operátory: Vodafone živnostníky ignoruje, ČEZ o ně nestojí

Nejvíce biti budou živnostníci a drobní podnikatelé

V případě, že bude chtít podnikatel nebo firma předčasně ukončit smlouvu, která je na dobu určitou, bude mít operátor právo na stanovení si jakékoli smluvní sankce. Dnes podnikatel při odstoupení od nevýhodné smlouvy na dobu určitou zaplatí maximálně jednu pětinu ze zbývajících paušálů. 

 

Potřebujete radu od odborníka? Využijte našich odborných poraden.

Očekáváme, že sankce se vrátí na výši, kde byla minulý rok. Tedy podnikatelé, kteří budou chtít smlouvy předčasně ukončit, budou muset doplatit 100 % paušálů až do konce smlouvy. I vůči podnikatelům takové sankce byly zcela nepřiměřené, protože bylo třeba zaplatit 100 % ceny služeb, které z důvodu změny operátora nevyužili, doplňuje pro server Podnikatel.cz Miloš Borovička, právní poradce sdružení dTest.

Živnostníku, nesjednávej podmínky online ani telefonicky

V případě, že operátor sjedná smlouvu s podnikatelem přes internet, není operátor povinen zaslat mu shrnutí a podnikatel v případě odstoupení od smlouvy nebude moci uplatnit lhůtu 14 dnů bez udání důvodů. Stejně tak operátoři nebudou muset podnikatele upozorňovat na to, že v obchodních podmínkách mají ustanovení o automatickém prodloužení smlouvy na dobu určitou, dodává Borovička.

Návrh odporuje evropské směrnici

Český telekomunikační úřad upozornil, že schválený návrh je v rozporu s evropskou směrnicí: Deklarujeme, že i v případě, kdy novela projde, bude úřad rozhodovat v souladu s podmínkami danými směrnicí, neboť směrnice jako harmonizační nástroj Evropské komise má větší právní sílu než zákon, který ji nesprávně implementuje a tedy jí neodpovídá, potvrzuje pro server Podnikatel.cz mluvčí ČTÚ Martin Drtina a připouští také, že pokud nebudou operátoři ochotni akceptovat eurokonformní výklad, pustí se s nimi do soudních sporů. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).