Pivovary jasně tvrdí, že EET likviduje menší hospody a restaurace. Podepisuje se to na úbytku provozoven. Informoval o tom veřejnoprávní rozhlas.
Jen společnost Heineken eviduje v lednu 280 uzavřených provozoven. Další desítky uzavřených hospod registrují menší pivovary. Každý obchodník má svou oblast a ví, kolik hospod mu zavřelo,
vysvětlil webu Českého rozhlasu majitel Rodinného pivovaru Bernard Stanislav Bernard.
Finanční správa si však trvá na svém. Za leden skončilo svoji činnost podle mluvčí Finančí správy Petry Petlachové pouze 135 daňových subjektů s převažující činností první vlny evidence tržeb.
Finanční správa se přitom odvolává na to, že každý podnikatel, který své podnikání ukončuje, má zákonnou povinnost tuto skutečnost oznámit správci daně. Jedná se tedy o prostý součet záznamů,
uvedla Petlachová.
Jenže v tom je právě háček. Mnozí provozovatelé svoji podnikatelskou činnost ukončovat nemusejí, tedy nemusejí hlásit konec podnikání Finanční správě ČR, protože mohou provozovat například další provozovny. Údaje z Finanční správy ČR proto nejsou relevantní. Skutečnost odrážejí pouze statistiky pivovarů.
Čtěte také: Stovky vesnických hospod už ukončily činnost kvůli #EET. Přestaly odebírat pivo
Heineken | – 380 jednotek |
Staropramen | – 100 jednotek |
Svijany | – 150 jednotek |
Bernard | – 70 jednotek |
Litovel | – 30 jednotek |
Ferdinand | – 15 jednotek |
Tradiční pivovar Rakovník | – 16 jednotek |
Primátor | – 8 jednotek |
Zubr | – 25 % |
Údaje jsou za prosinec i leden. V některých případech šlo o soutoč s jinými pivovary. Zdroj: Český rozhlas
Ostatně prezentace nesmyslných statistik tady už jednou byla. Týkala se tržeb restaurací. Podle ministerstva financí vzrostly tržby o 100 %. Resort se odvolával na náhodný statistický vzorek, který je prý validní. Jenže není. Jak zjistil server Podnikatel.cz, ministerstvo financí přiznalo, že nešlo o náhodný vzorek 1600 restaurací a hotelů, nýbrž o všechny hotely a restaurace, které splnily předem stanovená dvě kritéria. Pokud jsou však předem stanovená kritéria, která splní jen 4 % ze všech subjektů, nejde o náhodný vzorek a výsledky tohoto segmentu nemusí odpovídat celkovému výsledku tržeb.
Čtěte také: Babišova data o nárůstu tržeb? Věštění z kávové sedliny by dalo přesnější čísla