Nechala jsem se zlákat online obchodem. A neměla jsem to dělat. Vidina nákupů všeho možného zboží z tepla domova
, čímž se před koncem roku křižovaly mnohé online obchody, se proměnila v noční můru. A ta byla čím dál větší a hrůzostrašnější, čím blíže byly Vánoce. Věta Tak dnes už to konečně musí pošťák přivézt
se u nás doma zabydlela na dlouhé týdny před Štědrým dnem. Ale zázrak se nestal a Štědrý den štědrý nebyl. Objednané vánoční dárky ležely v ten den někde ve skladech internetových obchodníků anebo se toulaly po vlastech českých v modrých dodávkách České pošty.
Pod vánočním stromečkem, zakoupeným pro jistotu osobně u hajného v sousední vesnici, skončil jediný dorazivší balíček. Byl v něm dárek pro mého syna. Král mezi traktory. John Deere. Ale ani samotný John Deere nedbal moc přísloví, že dochvilnost je výsadou králů. Nechal na sebe čekat dlouhý měsíc. Na objednávku v online obchodě dva týdny nikdo nereagoval, až po telefonické domluvě se zjistilo, že se objednávka asi někde zatoulala.
To jsem ještě netušila, že se s touláním vánočních dárků roztrhne pytel. Na těch zbylých pět dárků pro všechny členy rodiny (včetně mého dárku, protože můj muž naprosto nesnáší nakupování
) čekám dodnes. Ale neztrácím naději. Možná se dočkám stejně jako moje známá, která v létě objednala přes internet sandály pro syna. Přišly až na podzim, kdy už je jednak nebylo kvůli počasí třeba a kdy už synovi stejně byly malé.
Internetové obchody zažívají v Česku zlaté časy. Češi se už nebojí kupovat zajíce v pytli, tedy něco, co si nemohou ohmatat, a klikají na nákupní koše ostošest. Já už neklikám. Smířila jsem se i s tím, že nepřispěji k rekordním tržbám internetových obchodníků, kteří měli mít během loňských Vánoc až pětimiliardový obrat. Vzhledem k tomu, že mi ještě v půlce ledna chodí z internetových obchodů e-mailem ujištění, že dodávka mých vánočních dárků je na cestě, předpokládám, že vylepším tržby online obchodníků nejspíš během letošních Velikonoc.
Každopádně na Vánoce 2007 díky zpomaleným webovým obchodům nezapomenu. A vzhledem k tomu, že zpoždění měla údajně každá desátá zásilka z internetových obchodů, asi nebudu sama. A tak zatímco jsme s mužem na Štědrý den posmutněle koukali na jedinou rozbalenou krabici pod vánočním stromkem, náš tříletý syn s Johnem Deerem v ruce byl na koni. Usoudil totiž, že to s tím jeho zlobením nebude tak špatné, když jemu Ježíšek vytoužený dárek přinesl, zatímco mámě a tátovi nepřinesl nic. A jak známo, Ježíšek nenosí nic jenom tomu, kdo zlobil.