Právě dnes začíná dlouhá série uzavírek na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem. První omezení jsou od 104. do 112. kilometru mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a od 153. do 162. kilometru mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. U zbylých dvou mezi Šternovem a Psáři a Loktem a Hořicemi zatím není o harmonogramu stavebních uzavírek rozhodnuto. Uzavírky by ale neměly provoz na dálnici ochromit ani v dalších týdnech. S výjimkou jednoho dne totiž budou v obou směrech dálnice zachovány dva jízdní pruhy v každém směru. Kvůli bezpečnosti provozu bude pouze v zúžených pruzích omezena rychlost na 80 km/h. V úseku Lhotka – Velká Bíteš se omezení vztahují jen na směr na Prahu. Ve směru na Brno bude doprava vedena ve stávajících jízdních pruzích.
Modernizace nejstarší české dálnice je nezbytná. Chci ale všechny ubezpečit, že veškerá dopravní omezení plánujeme tak, aby řidiče zatěžovala co nejméně. Všem přeji, aby modernizovanými úseky projeli bez nehody a s co nejmenším zdržením. Plynulost dopravy se bude odvíjet také od vzájemného respektu a dodržování pravidel,
uvedl v den zahájení prací ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Omezení i výhody pro podnikatele
Opravy dálnice přinesou jistě koplikace dopravcům, kteří mohou uvíznout v kolonách. Půjde jak o přepravu nákladu, tak osobní. Na druhou stranu, ačkoli nejsou vytyčeny žádné oficiální objízdné trasy, lze předpokládat, že někteří řidiči před omezením z dálnice sjedou a budou dál pokračovat po silnicích nižších tříd. Tím by mohli prospět u nich postaveným čerpacím stanicím nebo restauracím. Realita se ukáže při první skutečné zátěži.
Ovlivní to byznys každému, a to proto, že kurýrní služby to promítnout do svých cen a také termínu dodání. Také není třeba se zmiňovat o vyhozených peněz za dálniční známky, vymýšlení, kudy jet na zahraniční jednání, abych se vyhnul D1. Jelikož máme byznys se SRN (Bavorsko), tak nevím, zda to objíždět přes Rakousko, nebo Polsko . Ale co bysme v Česku nevytrpěli, pro rozšíření tunelového tankodromu o 70 centimetrů,
napsal na facebookovém profilu serveru Podnikatel.cz v reakci na zahájení prací Roman Gelnar.
Já bych to neviděl tak negativně. Pokud všichni začnou být tolerantní a přijmou tuto skutečnost, tak se s tím vypořádáme. Snižte rychlost, počítejte, že pojede maličko déle a ono to půjde. Když všichni budou říkat, že je to na nic, tak to na nic bude. Raději šiřme povědomí, že žádná cesta do Brna nebo do Prahy nebude o moc delší než normálně, protože stačí trochu ubrat rychlost a přijmout tu skutečnost,
oponuje na facebooku Miroslav Sázovský.
Další názory a zkušenosti s jízdou po dálnici D1 během jejích oprav můžete připojit právě na facebooku nebo je možné diskutovat přímo zde pod článkem.
Buďte v obraze
Ředitelství silnic a dálnic ČR nabízí řidičům aplikaci, která slouží pro zobrazení dopravních informací z dálnic na mobilních telefonech. Spouští se ve webovém prohlížeči na adrese http://m.dopravniinfo.cz. Není nutná žádná instalace ani registrace. Dopravní situaci tato aplikace vyhodnocuje v reálném čase a na konkrétní trase a nejrychleji řidiče informuje o všech dopravních komplikacích. Pokrývá dálnice ČR, poskytuje záběry z dopravních kamer, automaticky aktualizuje informace o dopravní a meteorologické situaci. Použití není omezeno typem zařízení, ale typem používaného internetového prohlížeče. Prohlížeče, na kterých aplikace funguje, jsou tyto: Internet Explorer Mobile 9+, Android Browser (WebKit), Safari 5+, Google Chrome 18+, Opera Mobile 12+.
Dopravní opatření pro nejbližší dny
Úsek 14 ( exit 104 Větrný Jeníkov – exit 112 Jihlava)
Během čtvrtka 9. května bude ve směru na Brno mezi 103,9. a 113. kilometrem a ve směru na Prahu mezi 113,8. a 104,6. kilometrem svedena doprava dvěma pomocnými pruhy na krajnici. Délka omezení bude necelý jeden kilometr. V úseku bude snížena rychlost na 80 km/h. Toto omezení potrvá do 20. května.
Úsek 21 (exit 153 Lhotka – exit 162 Velká Bíteš)
Ve směru na Prahu bude v sobotu 11. května na přechodnou dobu během vytyčování dlouhodobého omezení zahájeno vedení provozu jedním jízdním pruhem s omezením rychlosti na 80 km/h. Dlouhodobé omezení provozu bude zavedeno během neděle 12. května a bude spočívat v zúžení obou jízdních pruhů směrem ke středovému dělícímu pásu. V úseku bude omezena rychlost na 80 km/h. Toto omezení potrvá zhruba do10. července. Ve směru na Brno se pro nejbližší dny neplánují žádná dopravní opatření.
Žádné z nynějších omezení nevyžaduje vytyčení objízdných tras. O postupu při snášení nevyhovujících mostů, které by větší dopravní omezení a v krátkých časových úsecích i úplné uzavření dálnice, zatím Ministerstvo dopravy nerozhodovalo. Termíny dalších uzavírek bude ministerstvo posuzovat v návaznosti na další žádosti firem, které stavbu realizují.
My na Ředitelství silnic a dálnic ČR spolu se zhotoviteli uděláme maximum, aby modernizace probíhala podle plánu a bez komplikací. Současně si ale dovolím požádat řidiče, aby k takovému průběhu přispěli oni svým chováním při jízdě, svou disciplinovaností, trpělivostí a ohleduplností,
říká David Čermák, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR.
O opravách dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy už předloni v červnu. Nejvytíženější česká dopravní tepna je totiž zhruba deset let za svojí životností. Celkem je na opravy připraveno 21 úseků od Mirošovic na 21. kilometru po exit Kývalka na 182. kilometru. Celá obnova dálnice potrvá několik let a má stát zhruba 14 miliard korun.