Lidé čím dál tím více nosí brýle, a tak se zdá, že je oční optika obor nadmíru perspektivní. Není ale vůbec jednoduchý. Jde o vázanou živnost, které se může věnovat jen ten, kdo má vzdělání a praxi v oboru. Navíc je to vysoce konkurenční oblast. Podnikatel.cz vypátral dvě manželské dvojice, které se do tohoto podnikání pustily. Kromě toho, že podnikají v páru a ženy se do byznysu vrhly rovnou po mateřské, mají Kratochvílovi a Seidlovi společné jedno: od začátku věděli, že aby v konkurenci uspěli, musí se něčím pozitivně a výrazně odlišit.
Oční optika podle živnostenského zákona
Oční optika je živností vázanou. Její získání je tedy omezené pravidly. Živnost může podle živnostenského zákona získat pouze ten, kdo:
- prokáže způsobilost k výkonu zdravotnického povolání optometristy podle zvláštního právního předpisu (tj. zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 125/2005 Sb.), nebo
- má vyšší odborné vzdělání v oboru diplomovaný oční optik nebo diplomovaný oční technik, nebo
- má střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru oční optik nebo oční technik, nebo
předloží osvědčení o rekvalifikaci nebo jiný doklad o odborné kvalifikaci pro příslušnou pracovní činnost vydaný zařízením akreditovaným podle zvláštních právních předpisů, nebo zařízením akreditovaným Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, nebo ministerstvem, do jehož působnosti patří odvětví, v němž je živnost provozována, a navíc prokáže 4 roky praxe v oboru.
ORC – Optiku v Praze na Vinohradech rozjížděl Martin Kratochvíl v době, kdy za sebou měl dvanáctiletou obchodní praxi v oblasti kontaktních čoček. Čočky prodával optikám a postupně zjišťoval, že by ho zajímalo být na druhé straně. Najednou mu připadalo, že je škoda jen prodávat čočky a nedělat byznys sám,
vypráví ve své kanceláři Diana Kratochvílová, která před rokem pražskou optiku od manžela přebrala. V době, kdy Martin před dvěma lety optiku zakládal, začala Diana oční optiku studovat; školu letos dokončuje. Optika je zaměřená hlavně na odborné oční vyšetření, aplikace a prodej kontaktních čoček dospělým i dětem a služby doplňuje širokým výběrem brýlí.
Uspět v obrovské konkurenci, to chce nápad
Manželé zvažovali, zda svůj podnik otevřou v Táboře, kde žijí, nebo zvolí raději Prahu. Hlavní město nakonec vyhrálo. Řekli jsme si, že v Praze je v podnikání větší jistota. Navíc jsme měli možnost získat k sobě oční lékařku Svatavu Háčikovou, která s námi nyní pracuje. Rozjížděli jsme tedy optiku s tím, že máme základ v lékaři,
vrací se k počátkům podnikání Diana. Pak už všechno nabralo rychlý spád – v říjnu 2009 se Kratochvílovi rozhodli pro Prahu, našli vhodné prostory, optika-optometristu, který zastřešil zodpovědnosti vedení oční optiky, a v lednu 2010 optiku otevřeli. Dva měsíce Martin strávil papírováním a běháním po úřadech. Paní doktorka má ordinaci jako nestátní zdravotnické zařízení, papírování tedy bylo víc,
vysvětluje Diana. Právě propojení obchodu s ordinací bere jako konkurenční výhodu. Jsme trochu jiná optika. Zatímco ostatní staví na brýlích, my stavíme na čočkách, poskytujeme k nim veškerý servis a obchod s čočkami nás živí,
říká podnikatelka.
Podnikat začal pan Kratochvíl původně sám, Diana do byznysu naskočila později. Martin totiž zjistil, že ho baví hlavně rozjezd, dnes je ve firmě technickým ředitelem. Když podnik začal šlapat, převzala ho Diana a s Martinem dnes jen konzultuje – například věci kolem správy webových stránek. Nejsme tedy tak úplně rodinná firma,
zamýšlí se. Čtěte také: Kluci studovali vysokou a teď ručně vyrábějí dětský nábytek. Přečtěte si poutavý příběh
Diana do podnikání vstupovala se zaměstnaneckou zkušeností, nikdy předtím nepodnikala. Vystudovala chemii a deset let pracovala v chemických laboratořích. Přivdala se do Tábora a po mateřské už se do laboratoře nevrátila. Brigádně pracovala v optice, ale vadilo jí, že oboru pořádně nerozumí. Proto šla obor studovat a byla to pro ni hezká změna. Vždyť jsem přešla ze špinavých laborek a roztrhaného pláště do pěkného prostředí, kde jsem se zase mohla hezky oblékat,
popisuje Diana, která navíc ráda pracuje s lidmi a v optice se našla. Nejlepší výsledek práce je nyní pro ni spokojený zákazník.
Jdeme za zákazníkem
Na nápadu, jímž se lze odlišit od konkurence, stojí také podnikání obchodní značky Optik Do Domu®. Lidé byli zvyklí chodit pro brýle do kamenného obchodu. Prodávat brýle formou přímého prodeje, bylo něco nového,
začíná vyprávět Petr Seidl, který se svou ženou Klárou a svým kolegou Karlem Maršíkem Optika Do Domu vymyslel a dva roky se mu už naplno věnuje.
Než začal podnikat, pracoval Petr patnáct let v oblasti velkoobchodu slunečních brýlí a brýlových obrub. Za tu dobu shromáždil množství kontaktů na lidi, kteří brýle nosí a prozkoumal jejich potřeby. Manželé Seidlovi měli zkušenosti také s firmami, které distribuují své výrobky formou přímého prodeje. A řekli si, že takový systém aplikují i na brýle, dioptrické čočky a další servis oční optiky. Klára končila mateřskou, a tak jsme se pustili do podnikání,
uvádí Petr. Vymysleli mix přímého prodeje respektive MLM, který jejich firmě vyhovoval. Budují síť optických poradců (prvním byla sama Klára), kteří s kufříkem plným obrub docházejí přímo za klienty a na místě jim poskytují poradenství. Jsou tak schopní snížit ceny pro koncového zákazníka oproti kamenným prodejnám. Máme úspěšnost prodeje až 95 procent,
doplňuje Karel. Spolupracovníci jsou placeni provizním systémem, nemají žádné minimální limity na prodej. Zkrátka, vydělají si tolik, kolik prodají, nic jiného je nesvazuje. Jsme orientovaní skutečně na spokojeného finálního spotřebitele,
objasňuje Petr a své spolupracovníky proto firma platí také podle skutečného prodeje. Čtěte více o MLM: Multi-level marketing je šancí i pro seriózní podnikatele
Spolupracovníci se sami hlásí přes internet přes webovou stránku, podobně jako samotní klienti. Právě internet proto tvoří alfu a omegu marketingu firmy. Mají i vlastní blog plný informací pro optické poradce, na webu publikují články a informace pro klienty. Podnikatelé také učí své optické poradce, jak dělat osobní marketing a budovat s klienty trvalé vazby.
Souhrou náhod si postupně Seidlovi přibrali i kamenné optiky. První v Rakovníku, kde mají firemní sídlo. Brali to jako prestižní záležitost. Chtěli jsme ukázat, že umíme nejen vymyslet netradiční koncept, ale také dělat byznys v kamenné optice,
vysvětluje tento krok Petr. Po otevření rakovnické prodejny si přibrali další tři optiky – na Kladně, v Náchodě a v Trutnově.
3 tipy přímo od profesionálů
Diana Kratochvílová, ORC – Optika
Jak si pro rozjezd optiky rozmyslet investice?
Rozjezd optiky vyžaduje poměrně velkou investici v řádech milionů korun. Je potřeba pořídit drahé přístroje do ordinace i do optiky, nehledě na nákup skladu zboží. Chce to mít jasný podnikatelský záměr a zdravou míru rizika. Není také možné počítat s tím, že se investice vrátí během chvilky. Na podnikání jsme si museli vzít úvěr, což je pro firmu i pro rodinu zátěž. Nebýt těchto závazků, pracovalo by se nám lépe.
Co dělá dobrou optiku dobrou optikou?
Hlavně kvalitní personál po stránce odbornosti i lidskosti. To je základ všeho úspěchu i neúspěchu. Lidé za námi jezdí kvůli službám a důvěrnému osobnímu přístupu i z velké dálky. Vím, že každý člověk, který se k nám vrátí, se opravdu vrátil kvůli nám.
Co je nejlepší marketingová strategie?
Dobrá osobní zkušenost a z ní vyplývající doporučení svým známým. Zákazníci nám nejvíce přibývají na základě referencí od svých kolegů a kamarádů. To nám dělá největší radost.
Karel Maršík, Petr Seidl, Klára Seidlová, Optik Do Domu
Co je vaší podnikatelskou filozofií?
Petr: V podnikání chceme být co nejméně závislí na vnějších zdrojích, které jsou pro nás životně důležité, ale sami je nedokážeme ovlivnit.
Co dnes rozhoduje o úspěchu podnikatele ve velké konkurenci?
Petr: Při dnešní hyperkonkurenci rozhoduje jedinečný nápad. Je třeba si ho ozkoušet v praxi, věřit mu a vytrvat.
Jak jste zpočátku řešili investice do podnikání?
Karel: Byli jsme s Petrem dobře placení zaměstnanci. Když jsme začali podnikat, prvním vkladem byly naše úspory. Naše příjmy násobně klesly, měli jsme minimální osobní příjmy a vydělané peníze jsme investovali zpět do firmy.
Novinky se nenosí
Začínat s netradičním konceptem ale nebylo úplně jednoduché. Podle legislativy je optika živnost vázaná a Seidlovi všechny předpoklady pro získání živnosti splnili. Optičtí poradci mají v jejich podnikání status obchodních zástupců, kteří zprostředkovávají prodej. Během loňského roku jsme přesto prošli asi šesti kontrolami – ze živnostenského úřadu, z finančního úřadu, České obchodní inspekce… Dozvěděli jsme se, že důvodem byla udání Společenstva českých optiků a optometristů. Přijít s něčím novým se nenosí a konkurenti udělali všechno pro to, aby nám to ztížili,
popisuje těžkosti Petr. Kontroly dopadly dobře – vždyť ani v optikách nepracují jako běžný personál jen vystudovaní optici.
Lékařka je základ našeho byznysu
Právě klientela spolupracující lékařky byla pro ORC – Optiku v začátcích velkou výhodou. Naše paní doktorka aplikuje kontaktní čočky 15 let a za tu dobu má vybudovanou svou klientelu. Ta pro nás představuje až 80 procent stávajících klientů,
objasňuje Diana konkurenční výhodu firmy.
Obrovskou konkurenci ostatně považuje ve svém oboru za největší potíž. Nevýhodou podle ní také je umístění optiky v místě, kde málokdo (kromě lidí z okolí) přijde do obchodu spontánně, když jde okolo, spíš do ní musí zamířit cíleně. Kamenná optika se musí vyrovnávat také s internetovými obchody, které prodávají čočky. Musíme nabízet něco víc, než internetové obchody, na jejichž ceny se nikdy nemůžeme dostat,
krčí Diana rameny. Tím „navíc“ jsou špičkové služby. Špatná ekonomická situace se podle ní v byznyse zřejmě ještě odrazí – lidé příkladně nebudou tolik kupovat nové obruby a nechají si jen vyměnit skla do starých. Čtěte také: Založit e-shop rozhodně není jednoduché, tvrdí profíci z oboru
Jako živnostníci máme větší důvěru lidí
Petr s Klárou cíleně nezakládali obchodní firmu, ale podnikají jako živnostníci. Chtěli totiž skutečně podnikat na vlastní triko, neschovávat se za eseróčko nebo akciovku. Souviselo to také s budováním důvěry klientů, chtěli jsme před nimi stát jako konkrétní osoby, my jsme totiž Optik Do Domu,
vysvětluje Petr. Máme od klientů zpětnou vazbu, znají nás osobně a to v nich opravdu budí důvěru,
dodává Klára. Karel připomíná, že všichni tři žijí na malém městě, kde je lidé znají a za své podnikání tedy ručí vlastním krkem a pověstí.
Dodavatelé podle referencí a s osobním kontaktem
Při výběru dodavatelů Diana využila zkušenosti známých a také se v dodavatelích orientovala díky své předchozí práci v optice. Navázala jsem proto spolupráci s dodavateli, které jsem znala. Věděla jsem, že nebudou problémy s dodávkami a že mi například bez problémů vyřídí reklamaci,
uvádí. Stejně postupovala s dodavateli obrouček, čoček i skel. Vsadila na jistotu. Reference tak hrají nejdůležitější roli nejen u klientů, ale také ve vztahu k dodavatelům.
Pokud by měla Diana poradit začínajícímu podnikateli, který se chce v oboru uchytit, zmínila by nutnost dobrého místa pro provozovnu, potřebu počátečního kapitálu a spolehlivých lidí. Najít pro optiku dobrý odborný personál podle Diany s trochou štěstí až tak těžké není, na trhu optici jsou. V Praze je ale třeba počítat s tím, že jsou pro podnikatele dražší.
Optik Do Domu dováží brýle v malých sériích přímo od výrobců. Nakupují v Asii, čemuž se dlouhá léta, už před Optikem Do Domu, věnoval Karel. Jeho know-how a kontakty tedy mohli Seidlovi využít. Nyní spolupracujeme s deseti firmami, každá z nich se věnuje něčemu jinému. Připravujeme zakázky i pro jiné firmy,
odhaluje Karel dodavatelské zákulisí. Obchodní kontakty v Asii má desetiletí, osobně je navštěvuje. Vybírat firmu v Asii je podle něj věc dlouholetého testování, ze stovek firem se jich vygeneruje deset. Důležité podle něj je budovat si s dodavateli dlouhodobý vztah postavený na důvěře, protože obchodování v Asii se od evropského diametrálně liší. Málokterá firma má v Asii splatnosti a nemusí platit dopředu. My je máme,
zdůrazňuje Karel. Jak ale dodává Petr, čočky z Asie nedovážejí. Sází na německou preciznost a jistotu. Brousí si je pak v Česku.
Budoucnost? Uvidíme, co trh dovolí
Kde se mladá podnikatelka vidí za pět let? Doufá, že bude mít splacené všechny úvěry, optika bude šlapat a otevře si druhou v Táboře. I tam už ale podle ní optiky rostou jako houby po dešti. V tuhle chvíli nevím, zda je tam ještě na další optiku místo. Uvidíme, co se ještě do té doby stane. Třeba zase někdo skončí a místo na trhu bude,
uvažuje Diana.
V čem už se poučila, čeho by se příště vyvarovala? Diana s nadsázkou říká, že kdyby věděla, co ví teď a mohla by čas vrátit zpátky, asi by optiku nikdy neotevřela. Člověk si vůbec nedokáže představit, jaké jsou to starosti. Řeknete si, otevřu optiku, ta pojede a bude hotovo. Starostí okolo je ale spousta a na to přijdete až časem,
usmívá se. A dodává, že dnes, s podnikatelskou zkušeností, by byla hodným zaměstnancem: Umím si teď totiž představit, kolik zaměstnanec firmu skutečně stojí a jaké má podnikatel starosti.
Ačkoliv Optik Do Domu postupně pod svá křídla přibral také čtyři kamenné prodejny, v tom svoji budoucnost nevidí. Uvažujeme spíš o expanzi do dalších zemí, o franšízovém konceptu, který bychom mohli prodat na Slovensko, kde už díky našim optickým poradcům jsme, do Polska a podobně,
odhaluje Petr podnikatelské plány. Už teď se nám na Slovensku hlásí spolupracovníci i lidé, kteří si chtějí koupit brýle,
uzavírá Klára. Čtěte také: I malý byznys kvete. Čtěte příběh netradičního papírnictví i kosmetické firmy