Určitě jste už někdy slyšeli, že jeden obrázek může vydat za tisíc slov. Začněte tuto pravdu aplikovat do praxe a zaměřte se na optimalizaci obrázků na svých webových stránkách.
Vyhledávání pomocí obrázků strmě roste a obrázky se stávají mnohem důležitější součástí vašeho online obsahu, než by se na první pohled mohlo zdát. Uvědomte si, že právě obrázek může být jedním z kanálů, které přivádí nové návštěvníky a ti se mohou proměnit v zákazníky. Pokud najdeme obrázek produktu, který se nám líbí, tak už si snadno dohledáme, kde se dá koupit. Dále můžeme hledat třeba jen inspiraci a podle klíčových slov vybrat obrázek, který se nám nejvíc líbí, a snadno se dostat k výrobci nebo poskytovateli dané služby. Hledáme-li třeba svatební šaty, v obrázcích vyhledávače najdeme ty své vysněné a klikem na obrázek se jednoduše dostaneme na svatební salon nebo na krejčovou, která šaty ušije na míru.
Možnost vyhledávání v obrázcích vítají zejména ti, kteří nemají svou oblíbenou značku nebo obchod a nechtějí trávit spoustu času procházením nabídek jednotlivých prodejců. V kategorii obrázků si po zadání klíčových slov vyberou zboží a přecházejí rovnou na e-shop, který ho nabízí. Rozhodnutí často činí bez toho, aniž by předtím navštívili jediný obchod. Zajímavé obrázky, které se zobrazují ve vyhledávání, tak získávají návštěvníky/zákazníky, kteří by o vás vůbec nemuseli vědět. Obrázky určitě nejsou tak důležité jako nadpis nebo URL adresa stránky, ale rozhodně se jedná o prvek, kterému bychom se měli intenzivně věnovat. Obrázky jsou často prvním aspektem, který návštěvníka webu zaujme. Tento fenomén je už dnes patrný na sociálních sítích. Příspěvky, u kterých jsou zajímavé obrázky, mají obecně vyšší prokliky,
říká Josef Antoš, web developer společnosti WeDesIn s tím, že význam obrázků a také videí do budoucna ještě poroste.
Obrázky obecně zlepšují kvalitu obsahu a díky tomu vás vyhledávače budou mít ve větší oblibě. Při rozhodování o tom, jestli obrázek přidat, nebo ne, se řiďte jednoduchou poučkou. Pokud je obrázek pro uživatele přínosný, určitě na váš web patří. Pokud budete provozovat například daňové poradenství a někdo bude hledat odpověď na dotaz, zda se ho týká EET, tak mu určitě můžete vytvořit krásnou vstupní stránku jen z textu. Ilustrační obrázek účetní za stolem by jen vzdaloval od zodpovězení dotazu. Na druhou stranu, pokud budete prodávat kola a někdo se bude vyhledávače ptát, jaký je rozdíl mezi horským a silničním kolem, tak mu bez obrázků neposkytnete plnohodnotnou odpověď,
dodává nezávislý SEO konzultant Jan Bělohradský. Jinými slovy, pokud plnohodnotné zodpovězení hledaného výrazu podpoříme vhodným obrázkem, můžeme si ve vyhledávání velmi polepšit. A věřte, že Google poměrně snadno pozná, jestli byla vaše stránka pro návštěvníka přínosná, nebo požadovanou odpověď nabídla jen zčásti či vůbec.
Dále čtěte: Konverzní poměr zvýší landing page – dobře optimalizovaná landing page
Obrázek v posledních letech vstupuje do hry ještě před samotným kliknutím na odkaz na váš web. Google totiž skrze takzvaná strukturovaná data zobrazuje ve výsledcích vyhledávání rozšířené strukturované úryvky doplněné třeba právě o obrázky. Stránky, které používají strukturovaná data, samozřejmě díky obrázkům dosahují vyšší míry prokliku a tím pádem i návštěvnosti z vyhledávání.
Velkou roli má i psychologický efekt obrázků. Zajímavá fotka může pomoci získat pozornost návštěvníka webu a mnohdy díky jejímu umístění dosáhneme nižší míry okamžitého opuštění. Obrázky jsou takzvaným call-to-action prvkem. Pokud bychom je brali jen jako doplněk webové prezentace, zbytečně se připravujeme o návštěvníky a v případě e-shopů i o možné konverze. Navíc pomáhají při sdílení na sociálních sítích, příspěvky s obrázky jsou mnohem sdílenější než jen textové.
Jak na optimalizaci?
Postup při optimalizaci obrázků je poměrně náročný a obsáhlý a odpověď na otázku, jakým způsobem se dají obrázky optimalizovat, není možné shrnout v jednom článku. Uveďme si tedy jen několik základních bodů. Předně je nutné si uvědomit, jak důležitá je relevance obrázku k tématu. Pro daný článek proto volte vhodné, přesně odpovídající a obsahově vystihující obrázky. Myslete na to, že vždy je lepší mít obrázky originální než z fotobank.
Každý obrázek by měl být publikován s náležitým popiskem. Obrázky jsou samy o sobě nedostačující, chce to také jejich kvalitní obsah. Popisky jsou v tomto případě dva, jedná se o metatagy ALT a TITLE. Pokud relevantní název nevyplníte, hrozí, že vyhledávací roboti budou obrázek ignorovat. Skrze ALT vyhledávači řeknete, co se na obrázku nachází. Díky němu docílíte, aby se váš obrázek zobrazoval na vytoužená klíčová slova ve vyhledávání obrázků a navíc ho ujistíte, že se obrázek na stránce týká tématu,
přibližuje Jan Bělohradský. Moderní vyhledávače pochopitelně umí rozpoznat, co se na daném obrázku nachází, automaticky. Meta tagem ALT ale můžeme vyhledávači pomoci a doufat, že nám dá nějaké kladné body pro optimalizaci. Doporučujeme v ALTu použít relevantní klíčové slovo, díky čemuž zvyšujeme pravděpodobnost, že na zadaný dotaz vyhledávač zobrazí právě náš soubor. Stejně jako u jiných meta tagů i zde ovšem platí, že zahltit jej klíčovými slovy povede pouze k penalizaci ze strany vyhledávačů,
upozorňuje Tomáš Odl, vedoucí oddělení vývoje AITOMu.
ALT bývá často zaměňován za TITLE, ten ale na SEO nemá přímý vliv. ALT se uživateli zobrazí v momentě, kdy není možné obrázek načíst, zatímco TITLE se zobrazuje při najetí myší na obrázek. Je vhodné ho vyplnit nějakým call-to-action textem, případně popisem obrázku. Tento popisek spíše slouží uživatelům a usnadňuje orientaci. Copywriterům pak také nabízí možnosti kreativnější práce s textem.
Psali jsme: Budete předělávat váš eshop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek
Optimalizovat obrázky je dále možné kapacitně, graficky, stylisticky, vizuálně, volbou vhodného formátu a podobně. Je důležité si uvědomit, že SEO není o tom, že se někde nějak zobrazíte. Je to především o tom, že se zobrazíte těm správným lidem takovým způsobem, že je to bude zajímat. Je proto nutné pracovat s obrázky vysoké kvality. Pokud se z full textu dostanete na stránku s produktem, který bude vyfocený na starý mobil, tak si určitě nenakoupíte a dost možná web ihned opustíte. To určitě není dobrý signál pro vyhledávače. Co se týče vyhledávání obrázků, tak na obrázek ve špatné kvalitě určitě nikdo nebude klikat. Takový obrázek pak samozřejmě vyhledávače nebudou chtít nabízet ve výsledcích svého vyhledávání,
říká SEO konzultant Jan Bělohradský, poskytující své služby na www.janbelohradsky.cz. Je potřeba myslet i na to, že existují zařízení s vyšší hustotou pixelů (retina), kde je vhodné obrázky zobrazovat v rozlišení 2krát až 4krát větším než na klasickém monitoru.
Na prvním místě by vždy měla být kvalita obrázku a až potom jeho velikost. Vždy je třeba najít ideální poměr mezi těmito faktory. Pokud se na webu obrázek zobrazuje široký 600 px, určitě nemá význam používat velikost 1500 px. Výrazně tím stoupá doba načtení webové stránky, což je jednoznačně nežádoucí. Je třeba vytvořit si několik různě velkých variant původního obrázku a ty pak správně použít,
uvádí Josef Antoš z WeDesIn s tím, že v tomto ohledu mají výhodu manažerské systémy, jako jsou WordPress a Joomla, které tuto funkci nativně poskytují. Zdlouhavé načítání obrázku zapříčiněné jeho obří velikostí je pro web učiněným zabijákem. V době responzivního designu a zobrazování na různě velkých zařízeních se snažte mít obrázky tak malé a tak kvalitní, jak jen to jde. Co se týká formátu obrázku, existuje řada typů obrázků, mezi nejpoužívanější patří bitmapové JPG, PNG, GIF či vektorové SVG. Když zvolíte správný typ pro daný obrázek, můžete ušetřit na kapacitě při zachování kvality.
Mohlo by vás zajímat: Bez využití dat už neroznášejte ani letáky. Dobré informace snižují náklady
Google vs. Seznam
Jak se optimalizace obrázků projeví, to je i záležitostí konkrétních vyhledávačů. Za příklad si vezměme dva v Česku nejrozšířenější – Google a Seznam. Všechna dosud uvedená pravidla se samozřejmě dají uplatnit univerzálně pro oba vyhledávače. Je ale evidentní, že Google si v indexu nese xkrát více informací o každém obrázku než Seznam. Podle Jana Bělohradského se stačí podívat na obrovské množství filtrů, které Google nabízí ve vyhledávání obrázků. Seznam má filtry jenom tři. Je ale pravděpodobné, že jeho cílová skupina uživatelů vyžaduje právě je a nechce být rozptylována více možnostmi.
Každý projekt je úplně rozdílný. Konkrétní vyhledávací algoritmus je cenné obchodní tajemství zmíněných vyhledávačů. Je proto těžké říct, do jaké míry ovlivňují výsledky vyhledávání, zde bychom se museli pouštět do spekulací,
říká Tomáš Odl z digitální agentury AITOM a Jan Antoš doplňuje: Pro Google bude optimalizace obrázků o trochu významnější. Seznam totiž stále klade větší důraz na kvalitu odkazů, nadpisy, URL adresu a podobně. Obrázky u něj budou mít spíše marginální význam. Jedná se však pouze o domněnku, na opravdovou odpověď bychom se museli zeptat manažerů vyhledávání od obou firem.