Originální popisky zboží zvedají prodej až o třetinu. Pohrajte si s texty

11. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
E-shop bez pořádných popisů zboží nemůže fungovat. A dařit se mu nebude ani ve chvíli, kdy budete texty slepě přebírat od výrobců a konkurentů.

Jednou z možností, jak svůj e-shop odlišit od obrovské konkurence, jsou kvalitní popisky zboží. Je proto zarážející, že řada internetových obchodníků se spokojí s univerzálním popisem zboží od výrobce. Jednoduše ho okopíruje a přidá k položce bez dalšího přemýšlení o tom, jaký dopad taková ledabylá práce může mít. Zboží s tímto popisem budou pravděpodobně nabízet i jiní prodejci. Zákazník se z takových textů nic nového nedozví a jediným, co ho bude motivovat k nákupu na tom kterém e-shopu, bude cena. A je téměř jisté, že vždycky bude někdo lacinější než jste vy. Skončete proto s tupým opisováním a začněte si s popisky zboží víc hrát. Nebude to snadné, ale vyplatí se to.

Psali jsme: Odhalte tajemství hlášek a sloganů. Které vám budou fungovat a které ne?

Kvalitní popisky přivádí zákazníky

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

S kvalitními popisky zboží se mohou tržby vašeho e-shopu zvednout až o 30 %. Stejnou zkušenost udělala třeba Alza.cz, která u vybraných výrobků investuje do kvalitních popisků. Záleží samozřejmě na produktu a nakupujícím. Pokud zákazník přesně ví, jaký produkt chce, a hledá jen co nejnižší cenu, pravděpodobně ho popisek moc neovlivní. Pokud se ale teprve rozhoduje a váhá, dobrý popisek má na něj obrovský vliv, říká web copywriter Martin Šauer, který se významem slov pro obchod zabývá na svém webu Slovotepec.cz.

Proto při investicích do originálních popisků nezapomínejte na měření přínosu, abyste zbytečně neplýtvali energií a penězi. Ne každý produkt nebo kategorie má pro obchodníka stejnou váhu, a dokonce ani zkušenost z jednoho e-shopu nemusí platit na jiném. Je také otázka, jestli kombinujete popis a komentáře reálných uživatelů, hodnocení pomocí hvězdiček, či něco jiného. Jiná situace je, pokud máte věrné zákazníky kupující stále ten samý výrobek, nebo se zaměřujete na akvizici nových klientů a potřebujete produkt představit, komentuje Zdeněk Hejnák, webový analytik DobrýWeb.cz s tím, že velmi záleží na kontextu daného e-shopu. 

I Alza.cz investovala do originálních popisků jen v určitém segmentu. Spočtěte si proto náklady a odhadněte přínosy. Roli hraje řada faktorů, například marže, zájem o produkt, množství produktů, konkurence a tak dále. Pro začátek začněte používat originální popisky alespoň u hlavních položek vašeho sortimentu. Dobrý popisek zboží není pouze jednorázovou záležitostí. Aktualizujte ho na základě dotazů vašich zákazníků, ročního období nebo současných trendů, doplňuje Martin Vaněk ze ShopMaker.cz.

Dále čtěte: Styl písma ovlivní výkonnost vaší webové stránky. Poradíme, jaký vybrat

Myslete při tom na to, že unikátní texty jsou upřednostňovány webovými vyhledávači. Váš čas strávený nad vytvářením popisků se proto brzy vrátí v podobě větší viditelnosti e-shopu.. Vyhledávač má za cíl zobrazit nejlepší výsledek ze všech možných. Pokud mají všichni neoriginální popisky, vyhledávač nemá jinou šanci než na předních pozicích zobrazit i e-shop s neoriginálními popisky. Obzvlášť, pokud má silné některé další signály, dodává SEO specialista Dobrého webu Tomáš Pospíšil. Některé vyhledávače uživatele duplicitních textů penalizují tím, že jejich e-shopy posouvají ve vyhledávání dolů. I když se vám podaří tomuto vyhnout, neuniknete ze zóny šedého průměru a neoriginální popisky vaše prodeje nezvýší. Zajímavým popiskem se můžete odlišit od konkurence.

Dobrý popisek nahradí prodavače

Úspěšné e-shopy dnes popisují klíčové produkty do nejmenšího detailu formou delšího příběhu. Z dobrého popisku si totiž zákazník udělá představu, jestli je daný produkt pro něj a jak mu pomůže. Kvalitní popisek by měl v lidech vyvolávat představy a touhy zboží vlastnit. Zkopírované univerzální texty toto nedokážou a navíc je lidi často ani nečtou, protože se z nich nic nového nedozvědí. Zákazníci nechtějí prázdné bláboly. Prahnou po faktech a chtějí poznat sebe i svou situaci. Každý popisek zboží by měl zákazníkovi nahrazovat to, co v danou chvíli s produktem udělat nemůže, to je dotknout se ho a vyzkoušet si ho, říká Martin Vaněk a Martin Šauer dodává, že důležité jsou i osobní zkušenosti: Prodáváte polštáře? Popište, jak měkké a hebké jsou. Kabelky? Předveďte, kolik se do té obří kabelky vejde věcí. Povolte recenze a diskuse, nechte zákazníky povyprávět o svých zkušenostech. Přidejte návody nebo tipy, jak výrobek používat, nebo je přidejte rovnou jako video. Nepopisujte, vyprávějte příběhy.

Komentáře a hodnocení jsou velmi cennou zpětnou vazbou o tom, jak jsou zákazníci s vaším zbožím spokojeni. Navíc jsou tyto prvky velkým rozhodovacím kritériem při koupi produktu. Využijte toho a zlepšete svůj popisek v souvislosti s komentáři nebo otázkami, které vám zákazníci pokládají. Ušetříte tím i spoustu času na jejich neustálé zodpovídání. Taky si tím zákazníka můžete tak trochu pojistit. Když se člověk všechno dozví na jednom místě, nemusí už hledat jinde.

Mohlo by vás zajímat: Přiveďte na svůj web více zákazníků. Tady je návod, jak volit klíčová slova

skoleni_8_1

Pamatujte, že na webu je to právě text, který prodává. Zajímavým popiskem se můžete odlišit od konkurence a usnadnit zákazníkovi rozhodování. Snažte se proto při vytváření textů myslet jako váš zákazník. Popisky by měly být skládány z běžných slov, kterým všichni rozumí. Není potřeba do nich vkládat technickou specifikaci, ta je samostatnou součástí informací o produktu, a protože jde o čistě technickou záležitost, bude jí slušet zvláštní přehledná tabulka. Zapomeňte na opěvování ve stylu „nejlepší, nejmodernější, nejnovější, nejlacinější…“, takové výrazy najdete u skoro každého produktu na ostatních e-shopech. Váš text by měl být lidský a určitě i seriózní. Používejte krátké věty a jednoduchá souvětí, aby se text dobře četl. Vynechte všechny zbytečné věty, klišé a nepotřebné informace. Vaším cílem by měla být stručnost, nikoliv pokoušet se zapůsobit na čtenáře vaší skvělou slovní zásobou, radí Martin Vaněk.

Kvalitní popisky podpoří i do nich zapracovaná klíčová slova. Díky nim si vás vyhledávače všimnou rychleji a nabídnou vás potenciálním zákazníkům. Neměla by ale být použita víc než dvě nebo tři. Klíčová slova v textu ztučněte a pohrajte si s nadpisy a podnadpisy. Většina lidí totiž webové stránky nečte, ale skenuje. Snažte se tedy svůj obsah strukturovat tak, aby zaujal a člověk na první pohled viděl, o co v něm jde.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).