Co tady už máme
Autobusová doprava
Kromě nejrůznějších zvýhodněných jízdenek se objevili na palubách autobusů stevardky a stevardi nabízející zdarma malé občerstvení v podobě teplých nápojů, časopisy a noviny ke čtení. Je také možné poslouchat prostřednictvím sluchátek nejrůznější rádio stanice a CD či sledovat DVD na malých monitorech. Některé autobusy jsou také vybavené klimatizací, závěsy proti slunci, velkými pohodlnými sedadly s opěrkami na nohy pro větší pohodlí, WC apod. Je možné si dopředu rezervovat jízdenku, navíc třeba i na konkrétní požadované sedadlo.
Do konkurenčního souboje byla zapojena i moderní technologie, takže je možné rezervovat jízdenky nebo rušit rezervace přes internet či zasláním SMS z pohodlí domova a bez stání ve frontách. Objevila se i možnost připojení k internetu na určitém místě po nějakou dobu před odjezdem autobusu pro zkrácení času. V některých případech byly dokonce již zcela odbourány jízdenky, stačí pouze speciální karta. Někteří dopravci se také snaží zvyšovat frekvenci svých spojů nebo některé frekventované spoje posilovat a vyhovět tak svým cestujícím.
V autobusech se objevily také speciální firemní časopisy s kulturními programy, mapou centra vybraných měst, jízdní řády příslušné linky apod. Dokonce je již možné i ohodnotit práci řidiče a stevarda/stevardky či koupit si jízdenky na určité spoje dopředu a až později je pak rezervovat určitý den a hodinu podle aktuální potřeby cestujícího.
Železniční doprava
Velkou výhodou v železniční dopravě je systém jízdenek. Cestující si je kupuje na „trasu“, ne na „spoj“, takže stane-li se cestujícímu, že mu vlak ujede, může bez problému jet dalším. Pro mnoho lidí může být také velmi výhodná i služba, kdy přípojný vlak čeká na příjezd vlaku vyšší kvality. Cestující určitě ocení i prostor ve vlaku, kde se může libovolně projít a protáhnout nohy, stejně tak i velký zavazadlový prostor.
Nespornou výhodou je určitě i možnost přepravy kočárků a kol. Cestující si také mohou vybrat kvalitu vlaku, kterým chtějí jet. Vlaky vyšší kvality bývají rychlejší, protože se jedná o novější stroje, méně zastavují, mají absolutní přednost na trati, moderní odpružení, polstrované sedačky, koberce na podlahách, závěsy, zrcadla, vagóny jsou vybavené klimatizací, topením, čistým WC a někdy dokonce i přípojkou k PC.
Při mezinárodních cestách ocení cestující určitě i roznášku občerstvení či celý restaurační vůz. Ve vlaku lze získat informace o celé cestě včetně jízdních řádů, přípojů, řazení vlaků, prostřednictvím palubního rozhlasu získají informace o zastávkách. Některé modernizované vozy mají naklápěcí vagony, takže mohou jet v zatáčkách rychleji a tudíž i na cestu potřebují méně času.
S čím kdo ještě může přijít?
Autobusová doprava
Možností, jak přilákat další zákazníky, zřejmě již moc nezbývá, i když přesto stále ještě nějaké možnosti jsou. Otázkou už pak je jejich realizovatelnost a ekonomická výhodnost. Mezi možné „taháky“ dalších zákazníků však může být např. možnost připojení v autobuse na internet (např. přes wi-fi), pro loajální zákazníky např. zlevněnou či zdarma jízdenku po najetí určitého počtu km, pro nejvěrnější cestující možnost s větším předstihem oproti ostatním si rezervovat „své“ oblíbené sedadlo na určitý pravidelný spoj apod. Celostátní autobusy jsou de facto nedostupným dopravním prostředkem pro vozíčkáře.
Železniční doprava
V celostátní železniční dopravě u nás také zřejmě existují ještě určité mezery, jejichž zaplněním může železnice konkurovat. Opět je nutné zvážit ekonomické aspekty a vůbec realizovatelnost. Např. by si mohla vzít příklad z některých autobusových přepravců a zavést alespoň v některých vagónech možnost sledovat televizi či DVD, nabídnout denní tisk nebo časopisy. Možnost přípojky na internet nebo přímo „internetovou kavárnu“ by určitě využili studenti nebo obchodníci. Vlak má velkou výhodu v prostoru, tak proč ho nějakým způsobem nevyužít?
Autobusová doprava vs. železniční
Je více než zřejmé, že na dalekých tratích dominuje železniční doprava. Především na trati Praha-Ostrava. Zde bezkonkurenčně vedou vlaky, ať už co do rychlosti nebo komfortu, i když je zde na pravidelném pořádku zpoždění z důvodu dostavby železničního koridoru. Možná z toho důvodu uvažuje v současné době společnost Student Agency o zavedení „žlutých vlaků“, aby tak na téhle trase mohla Českým drahám konkurovat.
Naopak např. na trase Praha-Brno zase dominuje autobusová doprava, i když některé spoje díky přeplněné D1 nabírají několikaminutová zpoždění.
Co se týče služeb, celostátní autobusová doprava výrazně převyšuje vlakovou, zatímco z hlediska komfortu je na tom zase lepší železniční doprava (v úvahu jsou brány vlaky vyšší kvality).