Zejména v dobách dávno minulých bývalo běžné, že si živnostníci nazývali firmy svými vlastními jmény. Ve městě měli truhlářství Konopásek a syn a podobně. Byla to móda nebo se v dobrém slova smyslu projevovala pýcha jednotlivých živnostníků? Určitě obojí. Navíc tito podnikatelé dobře věděli, že osobní jméno v názvu firmy bude mít dobrý vliv na zákazníky. Proto se osobního jména v názvu firmy nebojte ani dnes. Není potřeba se schovávat za umělé nebo krkolomné názvy. A to zvlášť v případě, že jste ve svém regionu uznávanou špičkou.
Osobní jméno podnikatele bývalo součástí názvu firem už od prvopočátku. Osvědčeným základem jejich jmen se stali například Rudolf Jelínek, Jan Becher, Sellier – Bellot, Škoda a tak dále. Ve světě se pak z vlastních jmen zakladatelů zrodily proslulé značky jako Ford, případně Daimler – Benz a podobně. Plné osobní jméno podnikatele se užívá i dnes a bývá často uvedeno samostatně, například Pavel Horák, Miroslav Tichý, nebo s osobním či obecným dodatkem. To jsou pak firmy s názvy Jiří Kovář a syn a jejich obměny. Běžné je také spojení s věcným dodatkem, ve kterém je vedle osobního jména podnikatele uvedeno i věcné zaměření jeho činnosti, ať už na prvním nebo druhém místě. Máme proto možnost firmu pojmenovat Pekař Jaroslav Mach, Pekařství Jaroslav Mach, Pekařství U Machových, Jaroslav Mach, pekař, Jaroslav Mach, pekařství.
V regionálním rozsahu měst a obcí mívají pozitivní pověst názvy typu Pekařství Jan Mach, respektive Machovo pekařství za předpokladu, že jde o kvalitního pekaře. Název navíc v místě působiště informuje o známosti řemeslné výroby pekaře Macha a tím zároveň působí psychologicky, reklamně a v daném místě společensky prestižně – na rozdíl od méně kvalitních pekařů.
Dále čtěte: Název firmy může jejího majitele dostat až k soudu. Myslete na to
Samo jméno úspěšného podnikatele proto může ve spojitosti s nejrůznějšími druhy podnikatelské činnosti představovat prestižní aspekt. Nespornou výhodou tohoto popisného obchodního jména obsahujícího jméno podnikatele a zároveň předmět jeho činnosti je to, že podává komplexní informaci, což je podle výsledků průzkumů velmi vítané a psychologicky dobře působí, a to i dojmem solidnosti a věrohodnosti,
říká Martin Harvalík, onomanista Ústavu pro jazyk český. (Obor se zabývá vznikem, tvořením, rozšířením a povahou vlastních jmen.)
Jméno podnikatele se v těchto případech stává jednak nositelem reklamy, jednak je jistou zárukou serióznosti firmy. Tak tomu bylo třeba za první republiky v případě firmy Baťa. Takový typ obchodních jmen je rozšířen zejména u obchodů s potravinami, u služeb, řemesel a jiných činností nutných pro každodenní život. A nutno dodat, že pro svou snadnou „čitelnost“ je u zákazníků velmi oblíben.
Osobní jméno podnikatele bývá nejen na začátku nebo na konci, ale v delších obchodních jménech může mít i středovou pozici. Petr Táborský, oční optik, Svatá Jana, Ovoce a zelenina, Sdružená advokátní kancelář JUDr. Martina Skalského, Železářství BŘENDA, Knihkupectví U Tomášů, Písmomalířství Jana Čiháková, Fitcentrum Jana Vyškovská sauna.
Psali jsme: 5 chyb, kterých se podnikatelé dopouští při pojmenování své firmy
Výrazný reklamní dosah a společenské uznání získávají také mimořádné trefně vymyšlená obchodní jména popisná, která využívají jistého poetického nebo komického účinku ozvláštněných českých jmen obecných. Hezkými příklady jsou Baštírna, Osvěžovna, galanterie Šiju, pletu sama, Bazalka, Zelené zdraví, prodejna obuvi Stonožka. V neposlední řadě se využívá také působení emocionálního a psychologického. Známe proto třeba řeznictví U pěknýho bejka. Mezi lidmi bývají poměrně úspěšná i jména využívající encyklopedických znalostí vlastních jmen, například lékárna Galenus nebo půjčovna svatebních šatů Amor. Naopak cizí obchodní názvy typu Shop, Chance, Fashion, (Mini)market už dost zevšedněly.