Od roku 2009 výrazně roste počet osobních odběrů v kamenné pobočce u zboží zakoupeného v internetovém obchodě. Už v loňském roce tímto způsobem nakupovalo přibližně padesát dva procent všech nakupujících v českých e-shopech, z toho zhruba osmdesát procent zákazníků platilo při odběru v hotovosti.
Lidé nakupují na internetu stále častěji také levnější zboží, u kterého může poštovné představovat poměrně vysokou částku. I proto využívají osobní odběry,
vysvětloval zhruba před půl rokem Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. A dodal, že tento trend si uvědomují také samotní prodejci. Snaží se proto nabízet osobní odběr i v případě, že sami kamennou pobočku nemají.
Čtěte také: Nákup na internetu zdaleka neovlivňuje jen cena
Tento trend potvrzuje také nedávno zveřejněná zpráva českého internetového obchodu Kasa.cz. Podle jeho statistik totiž poprvé v historii převládl osobní odběr zboží zakoupeného na internetu nad jiným způsobem dopravy. Zatímco v prvním pololetí roku 2011 činil čtyřicet procent, v prvním pololetí letošního roku to už bylo o plných patnáct procent více. Nejvíce zákazníci Kasa.cz vyzvedávali své objednávky v kamenných prodejnách během letošního dubna a také června, kdy osobní odběry dosáhly dokonce 58 %.
Výše uvedené údaje jednoho z předních tuzemských internetových prodejců potvrzují aktuálními průzkumy chování zákazníků na internetu. Z nich lze vyčíst, že si nakupující ve čtyřiapadesáti procentech případů zboží raději prohlédne osobně. Zajímavým údajem je také to, že plných 16 % lidí se dokonce na internetu nakupovat bojí. A to byl jeden z důvodů, proč Kasa.cz začala již před dvěma lety otevírat své velké kamenné prodejny Kasahouse. Jejich popularitu je obrovská – po jejich otevření se výrazně zvedl počet objednávek z jednotlivých oblastí, a to v řádech stovek procent. V Brně se jednalo dokonce o třísetprocentní nárůst,
říká Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz.
Kasahouse
Internetový obchod Kasa.cz má čtyři kamenné prodejny: v Praze 9 na Černém Mostě, v Čestlicích na hranici české metropole, v Brně a v Ostravě. Nejpopulárnější Kasahouse se nachází na Černém Mostě, kde zákazníci s oblibou využívají i tzv. Kasa Drive. Díky němu nemusí při vyzvednutí své objednávky ani vystoupit z auta a funguje velmi jednoduše: stačí odeslat sms s číslem objednávky a zaměstnanci společnosti zákazníkovi zboží přinesou a naloží do přistaveného auta.
Trend popularity osobních odběrů v kamenné pobočce internetového prodejce potvrzují také další zdroje. Podle našich výzkumů využilo loni osobní odběr přibližně 52 % nakupujících na internetu. Pokud by měl e-shop pobočku v blízkosti bydliště nebo zaměstnání zákazníka, pak by mělo zájem o osobní odběr více než 92 % nakupujících,
řekl Kamil Demuth z internetového srovnavače Heureka.cz.
Čtěte také: Stále existují lidé, kteří přes internet nikdy nenakupovali. Kolik jich je?
Kamenné pobočky tak v posledních měsících postupně otevírají všechny větší internetové obchody. Tím však vlastní smysl e-commerce potírají. Samotní internetoví prodejci tak vlastně přiznávají, že zákazníci rádi chodí „do krámu“, než aby si objednané zboží nechali dodat na dálku.
Podle internetového magazínu Netshopper.cz jsou české e-shopy v tomto směru dokonce průkopnické – zřejmě nikde nejsou osobní odběry zboží tak časté a tak využívané jako u nás. Vypadá to, že svět od nás začne „opisovat“ a mnohé společnosti se nechají inspirovat.
Popularita je dána „malostí“ našeho trhu
Proč je mezi zákazníky e-shopů osobní odběr stále více populární? Jedním z hlavních důvodů může být fakt, že nechtějí platit za dopravu. Tato položka totiž může mnohdy navýšit cenu zboží, a to hlavně u toho levnějšího, o výraznou částku. Další důvody jsou spojeny s dobou a časem doručení.
Zákazníkovi se většinou nechce čekat a hlavně je mnohem pohodlnější vyzvednout si zboží, kdy se mu to hodí. Navíc pokud si chce objednat doručení na přesně určený čas, tak se to doručovatelské firmě zpravidla nepodaří (hlavní příčinou je zejména v Praze a větších městech dopravní problém).
Čtěte také: Kupujete zboží přes e-shop na IČO? Na reklamaci nárok nemáte
Zásilkové služby si za tuto nadstandardní službu také účtují další příplatky, a ani zde nejde o zanedbatelné částky. Zdá se, že osobní odběr v Česku je nejen výhodou, ale také určitým specifikem. Je to dáno hlavně tím, jak je tuzemský trh geograficky malý. Zkuste si představit, že by si třeba ve Spojených státech zákazník z Washingtonu letěl pro své zboží do Los Angeles.
Osobní odběr zboží je českým hitem. Hlavně pokud jde o počítače a další audiovizuální techniku. Tuzemské internetové obchody zabývající se prodejem právě tohoto zboží neoficiálně uvádějí, že například zákazníci z velkých měst (Praha, Brno) si vyzvedávají dokonce až 80 % objednaného zboží osobně.
Inspiruje se svět českým nárůstem?
Světové internetové obchody možnost osobního odběru spíše zatím jen zvažují. Podle serveru Emarketer.com plných 66 procent dotázaných velkých e-shopů odpovědělo záporně na otázku, zdali tuto službu poskytují. A jen 17 % z dotazovaných nabízí duální možnost buď vyzvednutím v obchodě nebo zasláním. Svět nás však možná dožene.
Zmiňovaný průzkum totiž vyjevil i další skutečnosti: například, že světoví internetoví obchodníci možnost osobního odběru zavést chtějí. Lehce přes sedm procent to hodlá zkusit v nejbližších měsících a 36,6 % do konce letošního roku. Dvaadvacet procent obchodníků zatím v tomto směru nehodlá nic podnikat.