Podle mě je datová schránka nepřiměřeným závazkem běžného občana vůči úřadům. Její statut je horší než lecjaké sociální sítě, poněvadž se jejím zřízením trvale zavazuji státu, že budu on-line kdykoliv a kdekoliv, i kdybych ležel v nemocnici půl roku v bezvědomí. Tento přístup jen dokazuje, jak umí být technologie zlým pánem, pokud se správně neuchopí. Jsem IT specialista a rád bych si datovou schránku zřídil, ale přesně kvůli tomuto to neudělám. Sedět každý druhý den u počítače, muset se přihlásit a zkontrolovat, že mi nic nepřišlo, je šikanující. Upozornění na novou zprávu na e-mail nelze, bohužel, brát 100% vážně, protože e-mail není 100% bezchybná služba a software, jak dobře ví všichni, kdo čtou licenční podmínky, je dodáván bez záruk tzv. "as is". Navíc při odjezdu mimo Evropu, kde měl ještě na začátku července 2017 Vodafone.cz tarif za data ve stokorunách za MB! (Afrika a Jižní Amerika ještě víc https://www.vodafone.cz/world/), musí být uživatel ještě i jinak gramotný, aby si dokázal poradit a datovou schránku používat.
Pokud jde o elektronický podpis, je situace ještě horší. Není vůbec žádný důvod k tomu, aby byla platnost certifikátu 1 rok a abychom tudíž všichni každoročně platili a trávili čas jeho obnovou. To se nám pouze pár firem snaží vnutit svůj podnikatelský model. Platnost certifikátu je jen číslo (datum) a to by mělo být nejméně 10 let. V podstatě ale není důvod, aby platil do smrti či zbavení svéprávnosti. To by se ale někdo musel probrat. Do té doby ani tahle technologie u mě nemá, bohužel, šanci. A to i přesto, že jsme všichni už dávno měli elektronický podpis používat, vědět, jak funguje a jaká je jeho právní váha.
Ovšem evropské vlády evidentně nestojí o zvyšování gramotnosti a usnadnění života. Přece jen tou cestou na úřad také spálíme benzín, který něco stojí, případně zaplatíme parkovné, takže bez ohledu na tolik "ochraňované" životní prostředí jsou pořád ještě důležitější peníze (daně). Pěkný den...