Podle mého názoru a z hlediska zdanění DPH je nutno nejdříve posoudit, za kolik se auto eventuelně prodá a jaké jsou celkové ekonomické výsledky daňového subjektu. Většinou je prodejní cena nižší, než cena obvyklá, a tím je odvod DPH nižší,než z ceny obvyklé /zejména pokud se auto používá pro podnikání a má hodně najeto/. Dále je důležitá prodejní cena bez daně vzhledem k výsledkům hospodaření daňového subjektu. Pokud je poplatník ve ztrátě nebo v přijatelném zisku, je lepší prodat auto přes podnikatelskou činnost /§7 zákona o dani z příjmu/. Zároveň je obvyklá praxe, že před prodejem se provádí běžná údržba, která jde do nákladů jak při použití §7, tak §10 - ale záleží na výší odpočtu DPH, která může být uplatněna pouze u majetku v evidenci. Chce to prostě hodně počítat, co bude pro daňový subjekt výhodnější.
Naprostý souhlas. S tímto ale tady neujedeš. Podnikatel je zloděj a počítat nesmí. V opačném případě pokud podnikatel začne počítat, je zloděj a okrádá všechny občany. Potom není na školky, nové cesty a platy učitelů, hasičů a zdravotníků. To nemluvím ani o optimalizaci daňového základu, optimalizace je v podstatě dnes sprosté slovo.
S ohledem na možné problémy s finančním úřadem je nejlepší využít soudního znalce, který zpracuje znalecký posudek o obviklé, případně tržní ceně vozidla. Prodat toto vozidlo poté můžete prodat za cenu i vyšší než určí znalec, ale rozhodně ne za cenu nižší. To by byl stát ošizen . Doporučuji využít znalce s kulatým razítkem.
.