Na Instagramu se dá dělat v rámci marketingu spousta věcí: budování značky (jména), publikovat produktové fotografie, sbírat fanoušky, spustit reklamu na cílové publikum nebo kontaktovat alfa samce a samičky a domluvit bližší spolupráci. Co je ale efektivní a v kterých případech?
Instagram měl dříve přívlastek „pokořitel Facebooku“. Rychlost registrace nových uživatelů byla opravdu fenomenální. Pak ho Facebook schlamstl za miliardu dolarů. Konkurence odpadla. Teď jde o plnohodnotnou aplikaci pro sdílení fotek a krátkých videí. Je jasné, že to nebude nástupce Facebooku, ale doplněk. Co všechno se na něm ale pro podnikatele a markeťáky dá dělat?
Čtěte také: Vydělejte na „pražské kavárně“, reklamu si můžete zaplatit i na Twitteru
Obsah je základ
Jako všude jinde, je kvalitní obsah extrémně důležitý. Vykašlete se na omáčku, věci, které lidi nezajímají, a publikujte pouze ty nejlepší fotografie a zajímavé věci, které souvisí s vašim podnikáním.
Uvedu příklad správného používání. Cestovky publikují fotografie modrých obloh a nekonečných pláží, bazary pro maminky publikují krátká videa roztomilých miminek, e-shopy s oblečením zase nejnovější trendy a válcovny plechu na Instagramu nic nepublikují.
Všechny tyto příklady úzce souvisí s pochopením vlastního cílového publika. Den v týdnu a čas, kdy vkládat příspěvek, doporučuji vysledovat. Na začátku vkládejte obsah kdykoliv a nástrojem na analýzu vašeho účtu pozorujte výsledky. Mně se osvědčil Buffer.com, který zvládá i ostatní sociální sítě. Neexistuje obecně ideální čas, kdy zveřejňovat příspěvek. Marketing je doslova cesta, takže si ji budete muset projít. Je úplně běžné, že vám lidé budou „lajkovat“ obrázky, které jsou několik měsíců staré a na jejich základě vás začnou i sledovat. Vyhledají vás jednoduše pomocí tzv. #hashtagu.
Klasické příspěvky bez reklamy
Budování povědomí o značce nebo jménu jde na Instagramu skvěle. Na malém displeji, i toho největšího telefonu, je dobře vidět fotografie, účet a počet „To se mi líbí“. Problém je oproti ostatním sociálním sítím, že k příspěvku nemůžete vkládat odkaz na vaše stránky. Ten lze vložit pouze s reklamou (viz další příspěvek). Odkaz na stránku máte možnost uvést pouze jeden, a to pouze ve vlastním profilu Instagramu.
Čtěte také: Kdo doporučuje Facebook jako jediný marketingový nástroj, je idiot, říká Bartoš
Jak funguje reklama na Instagramu
Nepočítejte s tím, že vám to stejně jako u Facebooku nažene fanoušky. O navyšování fanoušků bude jiný odstavec. Tady se bavíme o obrázku, fotce nebo krátkém videu, které zobrazíte vaší cílové skupině. Ta jej „olajkuje“, napíše komentář, ale málokdo se přidá jako fanoušek.
Hlavní výhoda je možnost přidat do této reklamy odkaz a společně s ním i tlačítko pro přesměrování mimo Instagram. To v orgranickém (běžném) příspěvku není možné. Cena se pohybuje od 2,5 Kč až do desítek korun za proklik, protože se vše odvíjí od zhlédnutí daného příspěvku.
Další velká výhoda je propojení publika skrz Facebook. Máte nástroj, jak současně „otravovat“ na Facebooku i Instagramu stejného člověka bez toho, abyste jej zahltili a naštvali.
Čtěte také: Kvalitní produktová fotografie umí prodat. Naučte se ji udělat
Jak navýšit počet fanoušků
Je to hlavně o vaší práci. Stejně jako na ostatních sociálních sítích je dobré si vytipovávat cílové osoby a s nimi navazovat komunikaci. Najdete je přes tzv. hashtagy, které používají u svých zpráv, a pokud je začnete odebírat a kliknete jim na „To se mi líbí“ u 3–5 fotografií, potom cca 8–12 % vás začne sledovat nazpět.
Zde si dejte pozor na nepsané limity Instagramu:
- 20× za hodinu
- 300× kliknutí na „To se mi líbí“ za hodinu
- 30 #hashtagů na jeden příspěvek
- 240 znaků na zprávu (včetně hashtagů), aby vám ji Instagram částečně nenahradil […]
- Dříve bylo omezení na počet vašich fanoušků (7500×), teď už není
Hezký nástroj, který vám s tím pomůže, je GetRiver.com s několika denním vyzkoušením zdarma.
Čtěte také: #Instagram. Obrázky se může skvěle prezentovat architekt i zedník
Kontaktování blogerů
Občas narazíte na email uvedený v profilu některého účtu Instagramu. Tohoto uživatele můžete kontaktovat a dohodnout se s ním na ceně za publikaci vašeho příspěvku pod daným účtem. K tomu napsat např.: „Follow @nytradaniel”. Ceny se pohybují kolem 40–60 dolarů za jeden příspěvek a s trochou smlouvání se dostanete i o 20 % níže.
Nespoléhejte se na získávání nových fanoušků touto „metodou“. Jde o zobrazení opravdu zajímavého produktu nebo služby na fotografii = zhlédnutí. Já jsem například u relativního kontaktu za 50 dolarů, který měl 687 tisíc fanoušků, získal u své fotky na jeho příspěvku 10 tisíc „lajků“, ale jen 38 nových fanoušků.
Ideální postup
- Zjistěte si, jestli vaše cílová skupina Instagram používá (ideálně si udělejte 2–3 persony cílové skupiny pro lepší pochopení). Pokud nepoužívá, využijte jinou sociální síť.
- Začněte měřit některým nástrojem: ideální doba publikování, správný hashtag apod. Učte se podle něj. Nástroje pro publikaci vám pomohou i naplánovat publikaci dopředu.
- ..a pak stále to stejné, tedy kvalitní obsah k tématu včetně vhodné komunikace. Používejte hashtagy. Doporučuji jich používat více, dle automatického našeptávání od Instagramu (včetně překlepů).
- Začněte aktivně kontaktovat, lajkovat a sledovat relevantní lidi na Instagramu .
- Dejte kolem sebe vědět, že máte Instagram (emailový podpis, webové stránky, partnerské stránky, vizitky apod.).
- Vyzkoušejte vaše VIP produkty vložit klasicky (bez reklamy) a sledujte jejich úspěšnost.
- Pokud budete chtít kontaktovat blogery, domluvte se s nimi na dlouhodobé a širší spolupráci (YouTube, emailový marketing, Facebook, blogové příspěvky) a nespoléhejte pouze na jediný kanál.
Nástroje, které pomůžou:
- https://buffer.com
- http://iconosquare.com nebo http://www.piqora.com/products/instagram
- https://getriver.com
- http://madewithover.com – aplikace pro přidání textu
- http://www.redcact.us/#repost – sdílení příspěvku
- https://business.instagram.com
- https://tagboard.com – vyhledávání napříč sociálními sítěmi