Aby bylo srovnání objektivní, postupovali jsme ve všech případech stejně. První předpoklad je, že takový živnostník má moc práce a nemá čas někde lítat po pobočkách a dokonce se mu nechce ani studovat webové stránky a složité ceníky.
Jak operátoři šetří čas zákazníků
Nejjednodušší pro něj je odeslat mail, nebo vyplnit nějaký kontaktní formulář s poptávkou. U všech tří „hlavních“ operátorů je to standardní služba.
O2 má přímo na stránkách chat. Po přihlášení operátorka Marcela zjistila představu zákazníka a slíbila, že všechno předá specialistům, kteří se ozvou do dvou dnů. S testováním jsme začali v pondělí v jedenáct hodin dopoledne. Nešlo by to rychleji? Chceme si s kolegou vybrat do středy,
žadonil fiktivní zákazník. Marcela slíbila, že to vyřídí – a firemní tým předvedl slušný výkon, když nabídka přišla mailem ten stejný den, v sedm večer.
Konkurenční T-Mobile nabízí online formulář. Tři hodiny po jeho vyplnění volala specialistka operátora. I ona si vyslechla požadavky zákazníka. My se chceme poradit. Můžete nám nabídku poslat mailem, a potom se rozhodneme?
opět zaznělo. Telefonní prodejkyně slíbila, že to není problém, a že není nutné se nějak stresovat, protože vybraný tarif si můžeme jednou za měsíc změnit. A konkrétní nabídka dorazila do schránky sedm minut po telefonátu.
Absurdně dopadl Vodafone. I když jeho nabídka by mohla být podle ceny, kterou jsme si dohledali na webu, nejvýhodnější, červený operátor je známý nepříliš kvalitní komunikací se zákazníky. Ačkoli v poptávce uvedl výslovně, že nabídku potřebuje nejpozději do středy, nikdo na ni nereagoval mailem ani telefonicky. Hodně to o firmě vypovídá, pokud jako zákazník nezvažujete jenom cenu, ale i servis, jaký za svoje peníze dostáváte.
Tarif „virtuálové“ nenabízejí
Aby byly nabídky srovnatelné, poptávali jsme u všech stejnou službu: hodně volám, ale často také píšu esemesky, a určitě potřebuji internet. Snažili jsme se tedy hledat takové řešení, v rámci kterého se dá neomezeně volat i posílat zprávy a ani internet by neměl být omezený menším limitem než jeden gigabajt.
Nutno říct, že tarify nabízejí jenom tradiční operátoři. Ti virtuální, kteří vznikli většinou v rámci nějaké zavedené značky, zpravidla nabízejí jenom předplacené karty. Zatím neplánujeme, že bychom zavedli i nějaké tarify,
zní unisono ze sluchátek všech oslovených operátorů.
S virtuály se těžko komunikuje
Neplatí to o všech virtuálních operátorech. Tesco Mobile má kontaktní formulář rozlišující tři druhy dotazů: buď vás něco prostě jen zajímá, nebo s něčím máte problém – a nebo „to hoří“. Přiznám, že jsem se tomu zasmál a v duchu si pomyslel, co bych asi mohl od Teska čekat.
Vyplnil jsem dotaz, označil jej jako urgentní – a klobouk dolů! Odpověď dorazila za čtyřiapadesát minut.
Stydět se nemusí ani Sazkamobil, který na mail odeslaný do infoschránky reagoval za solidní čtyři hodiny.
S ostatními nic online nevyřídíte, musíte jim volat – a například Kaktus (provozuje přímo T-Mobile) na svých webovkách nemá dokonce ani žádný kontakt, kam by se dalo zavolat.
Nejvýhodnější ČEZ o živnostníky nestojí
Kuriózní je nabídka polostátní firmy ČEZ, která o nové zákazníky z řad živnostníků nestojí. Mobilní telefony nabízíme jen pro domácnosti, které využívají naši elektřinu nebo plyn,
vysvětlila na infolince operátorka s tím, že podnikatel by musel zaplatit dvacetitisícový poplatek.
Sama o sobě je ta částka absurdně vysoká. Ale možná za ni podnikatel dostane nějakou výrazně lepší cenu? Počkejte chvilku, musím to ověřit,
ozve se na druhé stránce sluchátka. Po chvíli operátorka potvrzuje, že jako OSVČ žádnou výhodnější cenu nedostanete.
Srovnávací tabulka (klikněte pro zvětšení)
Marketingové hry
Rozhodnout se, kdo je výhodnější, není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Pokud ale porovnáte podmínky jednotlivých operátorů, velmi zjednodušeně se dá říct, že od hranice sto provolaných minut a 100 esemesek se začíná vyplácet tarif. Nemusíte pak řešit, s kým a jak dlouho telefonujete a ani řešit, za jakých podmínek získáte nějakou výhodu.
Pokud vás ale baví „hrát si“ s výhodami, virtuální operátoři nabízejí různé benefity spojené se značkou, pod kterou působí.
Výrazně nejvýhodnější je z tohoto pohledu asi Tesco Mobile. Spojíte-li svůj mobilní účet se supermarketovou věrnostní kartou Clubcard, voláte a esemeskujete v rámci sítě zcela zdarma. Minuta hovoru pak stojí jen 1,25 korun a textová zpráva vyjde jen na 0,75 korun. Navíc při každém dobití dostanete dvojnásobek kreditu.
Sazkamobil při dobití nad tři stovky nabízí výběr jedné ze dvou výhod: buď snížení ceny za hovor na 1,50 koruny za minutu a SMS za 1,30 korun, nebo zdarma internet s limitem 300 megabajtů.
U Bleskmobilu si můžete vybrat jedno číslo, na které budete volat jenom za korunu.