Vrácené zásilky jsou problém u všech dopravců. Dá se jim velmi dobře předcházet informováním zákazníků, že jejich zásilka pořád leží na poště/depu. Jako příjemce si vybavuji, že se mi třeba u PPL několikrát stalo, že v avizovaný den nikdo nedojel a když jsem se potom sám po zásilce sháněl, našla se na depu a musel jsem si pro ni jet (a to bylo v Brně a bydlel jsem kousek od depa). A když se člověk začne proti takovému jednání ohrazovat, prostě utnou komunikaci. Naopak s poštou to bylo vždy jednoduché. Když doručovatel nedojel a rovnou hodil lístek, člověk mohl zavolat rovnou vedoucímu doručovací pošty. Další zásilku doručovatel ochotně donesl až před dveře ve třetím patře. Funguje to tak i obráceně, pokud máte problém s doručováním k zákazníkům, zdrbejte svého obchoďáka, on už to umí poslat dál. Pošta umí po svých zaměstnancích dobře dupat.
A co se týče výběru přepravce, tak pošta má oproti ostatním jednu obrovskou výhodu. Jdou u ní posílat poměrně velkorysé "dopisy", zatímco jiní přepravci mají všechno defacto jako balík. Vsadil bych se, že uvedení obchodníci (košile, trenky) toho využívají. On je zásadní rozdíl posílat zboží za cenu cca 40 a 80 Kč. Já díky tomu můžu svým zákazníkům nabídnout dopravu za 50 Kč vč. DPH a průměrně na tom ještě zhruba dvě koruny vydělám.
Jo a zkuste něco posílat na soukromou adresu (tedy přítomnost lidí doma cca 6-7 a pak až po 17. hodině) po vesnicích přes libovolného dopravce, který má třeba jedno depo v kraji. Hodně štěstí s řešením telefonátů, že jako 30 km si pro ten balík jako fakt nepojedou.
Souhlasím s váma. Vratky z České pošty jsou jednoznačně největší. Argument o informování zákazníka je zcestný. Zasíláme 2x SMS a 2x email o odeslání (jednou my a jednou pošta). Podstatný rozdíl je totiž v tom, že zatímco všechny kurýrní služby platí své lidi od balíku, pošta je platí hodinově. Zájmy kurýra jsou poté značně rozdílné. Pošta se kolikrát ani nepokusí o doručení a pošlou SMS, že je balík na poště. U PPL a Intime se mi toto nestává a balíky doručují skoro všechny. Minimum se vrátí.
Myslím si ale, že to trochu souvisí i s osobním vyzvedáváním, protože vratky z Uloženky a Zásilkovny jsou s poštou srovnatelné. Prostě zákazník si něco objedná, někde to leží a člověku se pro to nechce, nebo si nákup rozmyslel. Kurýrní přepravci se snaží doručovat aktivně (telefonují) a v podstatě zákazníka dostávají do situace, kdy je mu blbé odmítnout.
Aha, takže u vás končí obchod odesláním balíku. To se pak nesmíte divit, že se vám zásilky vrací. Já jakmile vidím, že je zásilka delší dobu nevyzvednutá, volám přímo zákazníkovi (e-mail pouze v případě, že nemám telefon/nedovolám se). Reakce jsou v podstatě dvojího typu. Většinou je to poděkování, protože na to člověk zapomněl, nevěděl o tom, nedostal oznámení (to neznamená, že ho pošta nehodila, prostě ho mohl vyzvednout někdo jiný a omylem zahodit, připletlo se do letáků apod.). Druhý typ je v podstatně poslání dopr..., že on si nic neobjednal, platit nebude, nikam nepude - to jsou hovada, co si nákup rozmyslí a ještě se snaží hodit na prodejce podvod. Mám zkušenost, že si i takový člověk prodloužil úložní dobu. Abych byl přesný, tak doslova párkrát se mi stalo, že se mi zákazník omluvil, že on si nic neobjednal, že to muselo dítě a jak to řešit.
A to, že se větší procento vrací z pošty, má jednoduchý důvod. Jiné dopravce si zpravidla zvolí ten, kdo má o zásilku jasný zájem, ví, že v danou dobu bude v místě vyzvednutí a hned si ji vezme. Poštu volí často ti, co nemají možnost v pracovní době zásilku vyzvednout nebo jim až tak nejde o okamžité dodání (tedy vyšší pravděpodobnost, že si to rozmyslí).
PS: Odkud máte informaci, že jsou řidiči jiných dopravců placeni od balíku? To zní jako strašná blbost - to se jako vesnice s pár kusama zásilek za den jezdí za trest? Schválně se jich zeptám, jezdí jich ke mě dost :)
No vidíte, mě pošťák u balíků do ruky běžně volá, při odpoledním doručování klidně volá než vyjede z depa a pak ještě při doručení znovu. Někteří řidiči klidně přijedou i podruhé ten den když mě v obvyklý dopolední čas někdy nezastihnou. A to těch balíků nemám zase tolik.
Zato kurýři od PPL a dalších často dělají to, že zavolají "jsem u baráku pojďte si pro balík" a pak se velice diví, že člověk tam nesedí celej den na zadku. Ti slušnější aspoň dají rozhraní. Rozhodně u nic není nějaká větší snaha než u pošty ten balík doručit, prostě "přijeďte si na depo" jak už tu někdo psal. Není to o společnostech, je to o konkrétních lidech. Taky poznatek, lépe dopravci obecně fungují ve větších městech, víc se tam po nich dupe.
A pošta (balíková) je placena i podle balíků, ne jen hodinově, to jen tak na okraj.
Vratky jsou problém spíše neukázněných zákazníků než dopravců, někde jsou problémy s tím, že se nedostane lístek od pošty do schránky, ale to stačí udělat trochu vítr na příslušné poště a doručovatelé si pak dají pozor.
já mám dobrou zkušenost s DPD, skoro nic se mi nevrací - pouze pokud příjemce není opravdu k zastižení, nekomunikuje nebo balík nechce převzít. Jediný problém je, když se něco rozbije. Zatím se mi nepodařilo nikdy nic vyreklamovat, vždy to byla naše chyba, že je to nedostatečně zabalené, ale je to tak 1 balík ze 100, který má nějaký problém a to ještě většinou v zahraničí, kde s tím zachází jak s hnojem. V zahraničí mají také občas problémy s časem doručení ( zejména vzdálenější místa v Evropě ). Německo, Polsko, Slovensko atp. zvládají dle časového plánu a cena je docela OK. S Českou poštou se mi vrací balíků mnohem více a někdy zcela bez důvodu, protože na něj klient čeká.
Po x letech zkušeností s malým e-shopem a odeslaných desítkách tisíc zásilek musím říct, že za mě je jednoznačně nejlepší Česká pošta. Ano, mohou být problémy s doručováním, ale to je problém konkrétních lidí pracujících na konci doručovacího řetězce. Stejné je to u jiných přepravních služeb, ale tam na rozdíl od pošty nic nevyreklamujete, prostě se s váma nikdo nebaví. Na poště dáte stížnost a už se to řeší s konkrétním člověkem, který měl doručování na starosti, protože je to klasický zaměstanec, který musí skákat jak jeho nadřízený píská. Vratky jsou s českou poštou o cca 50 procent menší než u DPD. Když je něco potřeba řešit s obch. zástupcem pošty, tak není problém, ale u DPD pořád nemá čas, je někde u klientů, připadáte si tam jak obtížný hmyz.
Kupující, který zásilku zaslanou balíkem do ruky poštou nepřevezme (vratka), je na 99 procent individuum, které by ji nepřevzalo ani kdyby mu ji přivezl sám prezident v limuzíně pod nos - všichni kupující jsou dnes informováni maily a několika sms zprávami o průběhu doručování, pošta zasílá i sms o blížícím se konci úložní lhůty (takže tvrzení kupujícího "já nevěděl, že už to pošlou zpátky" jsou vážně jen směšné výmluvy). A povídačky o tom, že je doručovatel nezastihl doma a oni, že na žádnou poštu chodit nebudou a proto se zásilky vrací zpět jsou také jen výmluvy. Když se stane, že vám pošta z jakéhokoliv důvodu nedoručí zásilku (byť jste třeba byli prokazatelně doma), tak si stačí přes jejich web objednat nové BEZPLATNÉ doručení, takže nikdo nikam nemusí chodit a během pár kliků docílí toho, že mu to pošta bude doručovat znovu a bez jakýchkoliv keců z jejich strany. Určitě je to mnohem lepší, než když vám jiný přepravce řekne, že do takové vesnice kde bydlíte jindy než mezi 8-10 hod. nepojede a když vám to nevyhovuje, tak ať si to vyzvednete sami na depu, které je 30 km daleko...
Česká pošta rozhodně není ideální, je tam co zlepšovat, ale v porovnání s ostatními velkými přepravci v ČR jsou podle mých osobních zkušeností její služby (pro provozovatele malého e-shopu) lepší.
Napsal jste to perfektně i za mě, díky. Nemám těch zásilek desetitisíce, ale jen tisíce zatím, ale zkušenosti prakticky stejné. Navíc pro věci, které lze zaslat v bublinkové obálce apod. a nejsou velké/těžké, neexistuje levnější varianta než Česká Pošta (pomineme-li osobní odběr na Uložence). Proto mě taky obchoďák od pošty pořád drbe, že mám málo balíků do ruky, že mi zdvihne cenu - no jo, ale je rozdíl posílat to za 40 nebo za 80, že jo (+ případná dobírka, ale ta je stejná u obou). Navíc je tam pak benefit pro zákazníka - akční poštovné za 50 Kč a není ztrátové.
Pokud e-shop přesvědčí velkou část zákazníků k využívání těchto služeb, může výrazně ušetřit: všechny zásilky dodá najednou úložně, která už bez dalších nákladů sama zajistí rozvoz na svoje další pobočky.
Na tohle jste přišli prosím jak? Samozřejmě že u Uloženky a Zásilkovny platíte každou Zásilku, takže ta úspora je kde? Ušetříte jedině v případě že máte poštovné zdarma a zákazník si místo dopravce vybere právě osobní odběr. Pak zákazníkovi "dotujete" dopravu cca 40-55 Kč na rozdíl od vyšších sazeb u pošty/kurýrů.
Na poštu to taky snad dodáváte najednou, ne?
T.,
myslím sice, že je to jasné, ale považoval jsem za nutné zdůraznit, že když máte třeba třicet zásilek, doručíte je do úložny najednou. Třeba je tam hodíte vlastním autem, přinesete je pěšky, nebo si objednáte jednu dopravu,. Prostě neplatíte za dodání na úložnu za každou jednu. Je to srozumitelné?
Že úložně pak platíte za každou, to jasné je i z tabulky.