20 stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až 30 průběžných kontrol v rámci běžného provozu. Takové jsou podmínky pro založení malé cukrárny.
Upozorňuje na to Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), která zmapovala byrokracii spojenou s provozováním maloobchodní jednotky s malou výrobnou cukrářských výrobků.
Navrhuje proto radikální zjednodušení povinné administrativy, a to obecně pro všechny provozovny do 200 m². V současné době totiž podnikatel potřebuje k otevření malé cukrárny ohlášení u 15–20 státních institucí. A za běžného provozu pak podnikatel může očekávat 20–30 typů kontrol od státních úřadů.
Množství nejrůznějších povinností daných zákony, které musejí malí podnikatelé plnit při zahájení své činnosti i později během vlastního podnikání, je enormní. Byrokratická zátěž navíc neustále roste. Nepřehlednost, složitost a nepředvídatelnost požadavků státu komplikuje podnikání malých výrobců potravin natolik, že je to prakticky likvidační,
upozorňuje Jaromír Dřízal, předseda Svazu pekařů a cukrářů v České republice.
Nový návrh, s kterým přichází AMSP ČR, proto obsahuje pouze jednu podmínku. Jedno ministerstvo by požadovalo po jedné provozovně pouze jednu povinnost. Každý resort by musel všechna svoje stanoviska a povolení vyřídit v rámci jedné žádosti podnikatele, stejně tak by v rámci běžného provozu musely všechny organizace spadající pod jedno ministerstvo provést pouze jednu průběžnou kontrolu v roce,
říká Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.
Ten se zároveň ostře naváží do vlády, že všichni vědí o tom, že situace je zcela tristní, ale každý pouze hledá důvody, proč to není možné zjednodušit. Nenavrhujeme populisticky, že napříč resorty stačí na vše jeden papír, jeden souhlas a jedna kontrola, ale v rámci jednoho ministerstva to podle našeho názoru možné je,
uzavírá Havlíček.
Modelový případ – Chci začít podnikat jako OSVČ a založit si cukrárnu s malou výrobnou.
A. Co musí OSVČ vyřídit ve pouze vazbě na státní instituce před zahájením provozu?
- Změna užívání na stavebním úřadě pro získání stavebního povolení
- Příprava projektové dokumentace pro stavební úřad (obsahuje desítky nutných náležitostí)
- Stanovisko hygienické stanice odboru výživy (chod provozu výroby a prodeje)
- Stanovisko hygienické stanice odboru práce (zázemí pro zaměstnance)
- Stanovisko hasičského záchranného sboru k projektu
- Stanovisko odboru památkové péče
- Stanovisko odboru životního prostředí
- Souhlas Národního institutu pro integraci osob s omezenou schopností pohybu a orientace
- Zdravotní průkaz
- Vypracování dokumentů HACCP (analýza nebezpečí a kritických kontrolních bodů pro výrobu a prodej potravin. produktů)
- Živnostenské oprávnění na živnostenském úřadě (živnost řemeslná Pekařství, cukrářství)
- Odborná způsobilost (doklad o vzdělání nebo praxi)
- Ohlášení provozovny na živnostenském úřadě
- Přihlášení k dani z příjmů
- Přihlášení k DPH
- Přihlášení k silniční dani
- Autentizace a registrace k EET
- Registrace k platbě zdravotního pojištění
- Registrace k platbě sociálního pojištění
Dle typu provozovny je nutné získat stanovisko 15–20 institucí před zahájením činnosti.
B. Jaké kontroly ze strany státu může OSVČ očekávat v běžném provozu?
- Státní hygienická stanice
- Státní zemědělská a potravinářská inspekce
- Státní veterinární správa
- Orgán ochrany veřejného zdraví
- Česká obchodní inspekce (6 typů kontrol)
- Živnostenský úřad (min 4 typy kontrol)
- Finanční úřad (min. 4 typy kontrol)
- Zdravotní pojišťovna
- Česká správa sociální zabezpečení
- Státní úřad inspekce práce (min. 2 typy kontrol)
- Česká inspekce životního prostředí
- Kontroly BOZP
- Kontroly požární ochrany
- Kontrola kolektivních správců autorských děl
- Kontrola likvidace odpadů (MŽP)
- Možné jsou ve specifických případech i kontroly od Úřadu pro technickou normalizaci, Policie, Českého telekomunikačního úřadu
Dle typu provozovny lze očekávat 20–30 typů kontrol státních úřadů v průběhu provozu.