Outdoor aktivity jako prvek budování týmu

1. 8. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Aktivní manažerský tým je základem firemní dynamiky. Někdy se ale i zkušení manažeři, kteří mají „něco za sebou”, dostávají do krize komunikace. Outdoor kurzy se mohou stát výrazným impulsem posunu v pracovních postojích. První část dvoudílného článku přináší představení outdoor aktivit jako prostředků k týmovému rozvoji a uvádí základní typy těchto programů. Druhý díl se pak zaměří na zhodnocení přínosů a rizik, které mohou outdoor aktivity přinést manažerskému týmu.

Každodenní manažerský život se odehrává nejen v prostředí vlastní pracovní skupiny uprostřed několika zaměstnanců. Pro efektivní chod firmy spolu vedoucí pracovníci komunikují i vzájemně během porad a při řešení provozních problémů. Všední dny a zaběhnuté stereotypy mohou však mnohde způsobit zpomalení firemní dynamiky. Na nové otázky nepřicházejí odpovědi a podnikatelské příležitosti utíkají pod rukama. Manažerský tým ztrácí svou životní energii a dostává se do slepé uličky.

O smyslu týmové rozvoje a o tom, jak postupovat během přípravy kurzu čtěte v článku
Teambuilding – účinná forma vzdělávání zaměstnanců a zvyšování týmového potenciálu

Outdoor training

Činnosti „outdoor training” vycházejí z poznatků zážitkové pedagogiky. Světem vzdělávání vládne zážitkové učení. Mimo jiné proto, že 80 % lidského poznávání pochází z vlastních, tedy nepřenosných zážitků, a také proto, že neuvěřitelným způsobem zvyšuje zapamatovatelnost nových poznatků. Je založeno na vytváření nevšedních zážitků, které vznikají při aktivním řeší nejrozmanitějších úkolů, od intelektových až po pohybové. Ty se pak pod vedením zkušeného lektora analyzují, vyhodnocují a zobecňují tak, aby nově nabyté zkušenosti byly využitelné v praxi, uvádí ke zdrojům aktivit outdoor training společnost MEK-IN.

Následující schéma (podle Kolbova cyklu učení) zobrazuje jednotlivé fáze procesu osvojení si nových zkušeností při outdoor trainingu:

Schéma outdoor trainingu

Příprava outdoor trainingu vždy vychází z analýzy jedinečné situace firmy. Program je pak skutečně šitý na míru potřebám manažerského týmu. Například pozdější reflexe společného překonávání lanových překážek může odhalit slabou spolupráci mezi členy týmu a jejich přílišný individualismus. Plán změny pak pomáhá tyto nedostatky řešit stanovením konkrétních úkolů v realitě následujících pracovní dnů.

Outdoor fun

Aktivity „outdoor fun” mají za cíl vytvořit nové příležitosti k prohloubení vzájemných vztahů a zlepšení mezilidské komunikace. Jejich výraznou charakteristikou je neformální atmosféra. Mohou být proto vítaným obohacením také pro obchodní partnery. Na rozdíl od outdoor trainingu nazahrnují tyto aktivity zpětnou vazbu a hodnocení zážitků a nejsou tak primárně postaveny pro převzetí zkušeností do běžného života a změnu vnitřních postojů.

Konkrétní forma outdoor fun programů je velmi rozmanitá. Pohybuje se od soutěžních, přes kreativní až po sportovní akce. Příkladem může být hra Cesta do minulosti od společnosti Altego:

Tým putuje do historie a střetává se ve vědomostně-dovednostním klání se skupinou např. Vikingů. Do značné míry recese, ale především absolutně neobvyklé činnosti, úkoly a disciplíny jsou náplní tohoto programu. Těží se z myšlenky, že společný „nepřítel” sbližuje. Proto jedinci sami automaticky dochází k nutné potřebě lepšího vzájemného poznání, důvěry, spolupráce.

(Zdroj: http://www.al­tego.cz)

Outdoor recreation

Smyslem akcí „outdoor recreation” je především aktivní odpočinek. Účastníci při nich naleznou prostor pro načerpání energie po fyzické i psychické stránce. Navíc zde mohou vznikat nová přátelství a může se prohlubovat vzájemná důvěra mezi pracovníky. Manažerskému týmu poskytují důležitou kompenzaci pracovního zatížení. Stanou-li se pravidelnou součástí firemní kultury, přinášejí novou inspiraci a vyšší pracovní nasazení.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Nejčastěji využívanými činnostmi jsou pěší a cyklo turistika, vodní sporty, pobyty a výlety v přírodě, jóga, masáže a další relaxční programy.

TIP: Manažerský outdoorový pohár

Společnost Altego nabízí zájemcům outdoorový závod tříčlenných manažerských týmů zaměřený na rozvoj spolupráce a řešení problémových situací:

PŘIPRAVILI JSME PRO VÁS ZÁŽITKY NABITÝ DVOUDENNÍ PROGRAM, PROTO POJĎTE SPOLEČNĚ
  • zjistit, co je to „OUTDOOR“ na vlastní kůži
  • změřit své dovednosti v oblasti týmové spolupráce a komunikace s týmy z jiných firem
  • ověřit si, jak jste na tom jako jednotlivci i jako tým
  • poznat sami sebe i ostatní
  • prožít opravdu netradiční věci v netradičním prostředí
  • užít si, přežít a samozřejmě vyhrát!
PRO TŘÍČLENNÝ TÝM Z VAŠÍ FIRMY JE PŘIPRAVENA PESTRÁ PALETA RŮZNÝCH AKTIVIT V KRÁSNÉM A DOBRODRUŽNÉM PROSTŘEDÍ VYSOČINY. MŮŽETE SE TĚŠIT NAPŘÍKLAD NA:
  • vysoké lanové aktivity
  • modelové stresové aktivity („boj o přežití“)
  • orientaci v neznámém terénu
  • aktivity se zaměřením na strategii, komunikaci a spolupráci
  • překonávání osobních bariér a limitů
  • a mnoho dalšího
PROČ SESTAVIT TÝM A ZÚČASTNIT SE?
  • osobně získáte poznatky a zkušenosti, které nelze získat žádnou jinou formou
  • ověříte si své schopnosti a dovednosti v oblasti týmové spolupráce a komunikace
  • získáte netradiční informace o své osobě, překonáte sami sebe
  • poznáte manažery a vedoucí pracovníky z ostatních firem v jiném – neformálním prostředí
  • navážete zajímavé kontakty a vztahy vybudované na základě společných prožitků a spolupráce při různorodých aktivitách
  • připravený program Vám pomůže k psychickému a fyzickému uvolnění, odreagování a relaxaci

(Zdroj: http://www.al­tego.cz)

Příští díl se zaměří na rizika a přínosy outdoor programů pro život manažerských týmů.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).