Přestože se úspory plynoucí z outsourcingu účetnictví pohybují v řádech desítek procent oproti nákladům na interní zaměstnance, v některých společnostech stále naráží na odpor majitelů či manažerů. Obávají se poskytovat firemní dokumenty či informace mimo prostory společnosti. Důvod? Mimo jiné strach ze zneužití informací. Ale je obava z takového jednání opodstatněná?
Bezpečné Česko a budoucí trend
Podle průzkumu společnosti Infosys, jedné z největších světových společností v oboru IT a outsourcingu podnikových procesů, je Česko šestou nejbezpečnější destinací pro outsourcing na světě. V Evropě pak v tomto pomyslném žebříčku zaujímá po Irsku a Polsku třetí příčku. I přesto ale v současnosti firmy z východní Evropy (sem patří i Česko) zdaleka nevyužívají outsourcing jako ostatní světové regiony, např. Asie, severní Amerika nebo západní Evropa. Čtěte více: Nejsem žádná šedivá myš, říkají účetní malých firem
V příštích pár letech lze ovšem očekávat rychlý nárůst podílu outsourcingu jak ve východní Evropě, tak v samotném Česku. Např. v oblasti financí a účetnictví je růst odhadován na 9 %. V současnosti je to jen 1 %. Toto je samozřejmě možné jen díky zvyšujícím se odborným i jazykovým znalostem pracovníků z oblasti externích služeb. Jejich efektivita a zkušenost pak pomáhá firmám šetřit nemalé finanční prostředky.
Únik informací nehrozí
Právě zachování mlčenlivosti o svých klientech je jedním z hlavních důvodů, proč firmy rády outsourcují např. zpracování mezd. Není nic horšího, než když uvnitř společnosti uniknou náhodou nebo úmyslně informace o výši platů. Nepříjemné následky určitě potvrdí každý, kdo se s tím setkal. Když jsou mzdy vedeny externí firmou, odpadají neformální zaměstnanecké rozhovory a řeči vedené o tom, kolik kdo toho dělá „a přitom bere o tolik víc než já“. Čtěte více: Za švarcsystém hrozí pokuta až 300 000 korun. Jak se mu vyhnout a přesto ušetřit?
Personální otázky
Pokud má firma vlastí účetní oddělení, musí nejen dohlížet na odbornou kvalitu jeho práce, ale řeší i personální otázky – fluktuaci, výběr a zaučování nových pracovníků, mlčenlivost odcházejících. Tento problém je v případě outsourcingu zcela přenesen na dodavatelskou firmu.
Částečný nebo úplný outsourcing
Outsourcing neznamená vždy jen úplné přenesení veškeré agendy na externí společnost. Lze zvolit i částečný outsourcing, kde si firma ponechá ty činnosti, které si dokáže zajistit vlastními silami levněji (většinou se jedná o pomocné, jednoduché nebo administrativní úkony), a externí společnosti svěří „pouze“ odbornou práci. Příkladem může být tzv. účetní supervize, která je ideální variantou mezi vlastní a externí účtárnou. Účetní oddělení se stále nachází v sídle firmy, ale dohlíží na něj externí hlavní účetní. Výhodou je, že doklady neopouští sídlo firmy a účetnictví je zpracováno online, tudíž má firma veškeré potřebné informace v reálném čase a to při plné odpovědnosti outsourcingové společnosti. Čtěte více: 6 pravidel a další rady pro výběr informačních technologií pro firmu
Zkušenosti
Zaměstnanci outsourcingových společnosti získávají spoluprací s firmami z různých oborů mnoho zkušeností, které pak mohou nabídnout svým dalším zákazníkům. Nezřídka se stává, že spousta firem řeší v principu stejné nebo podobné problémy. V těchto případech mohou outsourcingové společnosti velmi rychle nabídnout řešení, která už fungují u jiných klientů.
Autor je Accounting & Payroll Senior Manager společnosti E-Consulting Czech, s.r.o.
Foto: www.isifa.com