Ovoce a zelenina je v akci minimálně. Na co tedy supermarkety nejvíce lákají?

31. 3. 2023
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Ceny potravin stále rostou a důsledkem toho je, že lidé stále více nakupují prostřednictvím slevových akcí. Jak se tato skutečnost projevuje v marketingové strategii supermarketů a jejich letácích?

V současné době se diskutuje o vysokých cenách zeleniny, ale také dalších základních potravin, jako je máslo nebo cukr. Kvůli tomu může docházet ke změnám nákupního chování zákazníků, na což musí reagovat i obchodní řetězce. 

Co se dozvíte v článku
  1. Mléčných výrobků je v letácích nejvíce
  2. Maso i salámy jsou v letácích také často 
  3. Podívejte se na nabídku některých mléčných a masových výrobků
  4. Nabídka alkoholických nápojů nepřesahuje pětinu
  5. Nealkoholické nápoje jsou spíše doplňkem těch alkoholických
  6. Nabídka nápojů v letácích
  7. Ovoce a zelenina akcím nedominuje
  8. Prohlédněte si letáky s nabídkou ovoce a zeleniny 
  9. Ani na sladkosti nebo pečivo supermarkety nelákají
  10. Projděte si letákovou nabídku sladkostí a pečiva 
  11. Velké srovnání produktů v letácích 

Server Podnikatel.cz se tentokrát zaměřil na to, na co cílí supermarkety v rámci jejich letáků. Cílem bylo zjistit, v jaké míře jsou v akčních letácích zastoupeny jednotlivé sekce potravin, jako je maso, pečivo, mléčné výrobky, ovoce a zelenina a také sladkosti a alkoholické i nealkoholické nápoje. Pro srovnání jsme použili letáky vybraných obchodních řetězců ze začátku března s tím, že jsme v nich ignorovali speciální nabídky věnované MDŽ a Velikonocům, stejně jako tematicky zaměřené nabídky, jako je například španělský týden v Lidlu. Výpočet procent vycházel z celkového počtu zkoumaných položek. 

Ukázalo se, že některé supermarkety se v letácích zaměřují mnohem více na spotřební zboží nebo drogérii než na vybrané potraviny a poměrně výrazně se tak liší celkový počet srovnávaného zboží. Rozdíly jsou také v uspořádání letáků, kdy například Tesco má ovoce a zeleninu na začátku, hned za aktuálními nabídkami k MDŽ a Velikonocům, a Albert naopak až na 30. straně z 36. Lidl zase zřejmě v rámci své strategie některé položky na jednotlivých stránkách opakuje. 

Obecně z průzkumu vyšlo, že nejvíce zastoupeny jsou v letácích mléčné výrobky (necelých 25 %) a maso a masné výrobky (22 %), následují alkoholické nápoje s 16,5 procenty. Potraviny z řad pečiva, sladkostí, ovoce a zeleniny a také nealkoholických nápojů pak tvoří v letácích necelou desetinu ze všech akčních položek.

Procentuální zastoupení sortimentu v letácích

Procentuální zastoupení sortimentu v letácích

Autor: Podnikatel.cz

Mléčných výrobků je v letácích nejvíce

Pod mléčné výrobky jsou započítány produkty, jako je mléko nebo máslo, ale také jogurty a nejrůznější sýry. Zatímco v některých řetězcích je v letácích více sýrů, jinde se jedná spíše o jogurty. V tabulce jsou započítány i produkty z nabídky Kauflandu zaměřené na výrobky bez laktózy, případně s jejím nižším obsahem. Největší procento mléčných výrobků najdeme v letáku Tesca, naopak nejméně v Penny. 

Supermarket Počet položek v kategorii Procentuální zastoupení v letáku
Albert 42 25,93 %
Billa 31 23,85 %
Globus 21 25,00 %
Kaufland 36 21,82 %
Lidl 29 21,97 %
Penny 26 20,31 %
Tesco 32 35,16 %

Maso i salámy jsou v letácích také často 

U masa a masných výrobků je podobná situace jako u sýrů, tedy v některých letácích je více čerstvého masa, jinde zase výrobků z něho. Započítávány jsou také ryby, které se v letácích nacházejí jen v malé míře a jen v některých obchodech. V Lidlu tvoří maso a masné výrobky přesně čtvrtinu ze sledovaných potravin a v závěsu za ním je Kaufland a Billa. Nejmenší zastoupení masa a masných výrobků je v letáku Tesca. 

Supermarket Počet položek v kategorii Procentuální zastoupení v letáku
Albert 35 21,60 %
Billa 30 23,08 %
Globus 18 21,43 %
Kaufland 40 24,24 %
Lidl 33 25,00 %
Penny 28 21,88 %
Tesco 16 17,58 %

Podívejte se na nabídku některých mléčných a masových výrobků

Nabídka alkoholických nápojů nepřesahuje pětinu

Nejvíce alkoholických nápojů, a to hned 30 druhů, se nacházelo v letáku Kauflandu, procentuálně je jich však více v Tescu, což je dáno nižším počtem položek v celém letáku. Jeho zastoupení je ve výši necelých 19 %. Nejméně je alkohol zastoupen v Globusu, kde je 11 položek, což dělá 13 %. K alkoholickým nápojům byla v tomto případě započítávána i nealkoholická piva, která jsou jak v obchodech, tak v letácích řazena k nabídce alkoholických piv a nejsou přímou alternativou limonád.

Supermarket Počet položek v kategorii Procentuální zastoupení v letáku
Albert 26 16,05 %
Billa 21 16,15 %
Globus 11 13,10 %
Kaufland 30 18,18 %
Lidl 20 15,15 %
Penny 22 17,19 %
Tesco 17 18,68 %

Nealkoholické nápoje jsou spíše doplňkem těch alkoholických

Nealkoholické nápoje se v letácích nejčastěji nacházejí po boku těch alkoholických a konkrétně se nejčastěji jedná o sladké nápoje typu Coca Cola, džusy nebo minerální vody. V letácích se nevyskytují v hojné míře – konkrétně se jedná o 7 až 12 procent s tím, že největší zastoupení je v Penny a nejmenší pak v Globusu, Kauflandu a Lidlu. 

Supermarket Počet položek v kategorii Procentuální zastoupení v letáku
Albert 17 10,49 %
Billa 13 10,00 %
Globus 6 7,14 %
Kaufland 12 7,27 %
Lidl 10 7,58 %
Penny 16 12,50 %
Tesco 8 8,79 %

Nabídka nápojů v letácích

Ovoce a zelenina akcím nedominuje

Právě ovoce a zelenina patří k těm, které si dnes lidé vybírají podle ceny. Přesto se v letácích nachází o mnoho méně a jejich počty napříč supermarkety nedosahují na rozdíl od jiných potravin ani 15 položek. Procentuálně je ovoce a zeleniny nejméně v letáku Kauflandu a také Albertu a Tesca a nejvíce pak v Globusu (13,10 %). 

Supermarket Počet položek v kategorii Procentuální zastoupení v letáku
Albert 14 8,64 %
Billa 13 10,00 %
Globus 11 13,10 %
Kaufland 12 7,27 %
Lidl 12 9,09 %
Penny 14 10,94 %
Tesco 8 8,79 %

Prohlédněte si letáky s nabídkou ovoce a zeleniny 

Ani na sladkosti nebo pečivo supermarkety nelákají

Sladkosti a pečivo společně s ovocem a zeleninou a nealkoholickými nápoji patří v letácích podle našeho srovnání mezi nejméně zastoupené produkty. Například sladkosti jsou v letáku Tesca jen čtyři a tvoří tak 4,40 %. Nejvíce je jich procentuálně naopak v Penny, ale jedná se o pouhých 12,50 procent.

Supermarket Počet položek v kategorii Procentuální zastoupení v letáku
Albert 15 9,26 %
Billa 12 9,23 %
Globus 10 11,90 %
Kaufland 19 11,52 %
Lidl 13 9,85 %
Penny 16 12,50 %
Tesco 4 4,40 %

V případě pečiva je největší počet druhů v Bille, následuje Kaufland a Lidl, naopak v Penny a Tescu je v letáku pouze šest produktů z této kategorie. 

Supermarket Počet položek v kategorii Procentuální zastoupení v letáku
Albert 13 8,02 %
Billa 20 15,38 %
Globus 7 8,33 %
Kaufland 16 9,70 %
Lidl 15 11,36 %
Penny 6 4,69 %
Tesco 6 6,59 %

Projděte si letákovou nabídku sladkostí a pečiva 

Velké srovnání produktů v letácích 

Z následující tabulky je patrné, že řetězce mají podobnou marketingovou strategii a větší procentuální zastoupení mají spíše dražší produkty nebo ty, které mají více položek v sortimentu, jako jsou například masové nebo mléčné výrobky. Vůbec nejvíce mléčných výrobků nabízelo prostřednictvím letáku Tesco, a to přes 35 %, následoval Albert taktéž s mléčnými výrobky a Lidl s nabídkou masa a masových výrobků.

Supermarket/Zastoupení produktů Pečivo Sladkosti Ovoce a zelenina Nealkoholické nápoje Alkoholické nápoje Mléčné výrobky Maso a masné výrobky
Albert 8,02 % 9,26 % 8,64 % 10,49 % 16,05 % 25,93 % 21,60 %
Billa 15,38 % 9,23 % 10,00 % 10,00 % 16,15 % 23,85 % 23,08 %
Globus 8,33 % 11,90 % 13,10 % 7,14 % 13,10 % 25,00 % 21,43 %
Kaufland 9,70 % 11,52 % 7,27 % 7,27 % 18,18 % 21,82 % 24,24 %
Lidl 11,36 % 9,85 % 9,09 % 7,58 % 15,15 % 21,97 % 25,00 %
Penny 4,69 % 12,50 % 10,94 % 12,50 % 17,19 % 20,31 % 21,88 %
Tesco 6,59 % 4,40 % 8,79 % 8,79 % 18,68 % 35,16 % 17,58 %

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).