V současné době se diskutuje o vysokých cenách zeleniny, ale také dalších základních potravin, jako je máslo nebo cukr. Kvůli tomu může docházet ke změnám nákupního chování zákazníků, na což musí reagovat i obchodní řetězce.
Co se dozvíte v článku
- Mléčných výrobků je v letácích nejvíce
- Maso i salámy jsou v letácích také často
- Podívejte se na nabídku některých mléčných a masových výrobků
- Nabídka alkoholických nápojů nepřesahuje pětinu
- Nealkoholické nápoje jsou spíše doplňkem těch alkoholických
- Nabídka nápojů v letácích
- Ovoce a zelenina akcím nedominuje
- Prohlédněte si letáky s nabídkou ovoce a zeleniny
- Ani na sladkosti nebo pečivo supermarkety nelákají
- Projděte si letákovou nabídku sladkostí a pečiva
- Velké srovnání produktů v letácích
Server Podnikatel.cz se tentokrát zaměřil na to, na co cílí supermarkety v rámci jejich letáků. Cílem bylo zjistit, v jaké míře jsou v akčních letácích zastoupeny jednotlivé sekce potravin, jako je maso, pečivo, mléčné výrobky, ovoce a zelenina a také sladkosti a alkoholické i nealkoholické nápoje. Pro srovnání jsme použili letáky vybraných obchodních řetězců ze začátku března s tím, že jsme v nich ignorovali speciální nabídky věnované MDŽ a Velikonocům, stejně jako tematicky zaměřené nabídky, jako je například španělský týden v Lidlu. Výpočet procent vycházel z celkového počtu zkoumaných položek.
Ukázalo se, že některé supermarkety se v letácích zaměřují mnohem více na spotřební zboží nebo drogérii než na vybrané potraviny a poměrně výrazně se tak liší celkový počet srovnávaného zboží. Rozdíly jsou také v uspořádání letáků, kdy například Tesco má ovoce a zeleninu na začátku, hned za aktuálními nabídkami k MDŽ a Velikonocům, a Albert naopak až na 30. straně z 36. Lidl zase zřejmě v rámci své strategie některé položky na jednotlivých stránkách opakuje.
Obecně z průzkumu vyšlo, že nejvíce zastoupeny jsou v letácích mléčné výrobky (necelých 25 %) a maso a masné výrobky (22 %), následují alkoholické nápoje s 16,5 procenty. Potraviny z řad pečiva, sladkostí, ovoce a zeleniny a také nealkoholických nápojů pak tvoří v letácích necelou desetinu ze všech akčních položek.
Mléčných výrobků je v letácích nejvíce
Pod mléčné výrobky jsou započítány produkty, jako je mléko nebo máslo, ale také jogurty a nejrůznější sýry. Zatímco v některých řetězcích je v letácích více sýrů, jinde se jedná spíše o jogurty. V tabulce jsou započítány i produkty z nabídky Kauflandu zaměřené na výrobky bez laktózy, případně s jejím nižším obsahem. Největší procento mléčných výrobků najdeme v letáku Tesca, naopak nejméně v Penny.
Supermarket | Počet položek v kategorii | Procentuální zastoupení v letáku |
---|---|---|
Albert | 42 | 25,93 % |
Billa | 31 | 23,85 % |
Globus | 21 | 25,00 % |
Kaufland | 36 | 21,82 % |
Lidl | 29 | 21,97 % |
Penny | 26 | 20,31 % |
Tesco | 32 | 35,16 % |
Maso i salámy jsou v letácích také často
U masa a masných výrobků je podobná situace jako u sýrů, tedy v některých letácích je více čerstvého masa, jinde zase výrobků z něho. Započítávány jsou také ryby, které se v letácích nacházejí jen v malé míře a jen v některých obchodech. V Lidlu tvoří maso a masné výrobky přesně čtvrtinu ze sledovaných potravin a v závěsu za ním je Kaufland a Billa. Nejmenší zastoupení masa a masných výrobků je v letáku Tesca.
Supermarket | Počet položek v kategorii | Procentuální zastoupení v letáku |
---|---|---|
Albert | 35 | 21,60 % |
Billa | 30 | 23,08 % |
Globus | 18 | 21,43 % |
Kaufland | 40 | 24,24 % |
Lidl | 33 | 25,00 % |
Penny | 28 | 21,88 % |
Tesco | 16 | 17,58 % |
Podívejte se na nabídku některých mléčných a masových výrobků
Nabídka alkoholických nápojů nepřesahuje pětinu
Nejvíce alkoholických nápojů, a to hned 30 druhů, se nacházelo v letáku Kauflandu, procentuálně je jich však více v Tescu, což je dáno nižším počtem položek v celém letáku. Jeho zastoupení je ve výši necelých 19 %. Nejméně je alkohol zastoupen v Globusu, kde je 11 položek, což dělá 13 %. K alkoholickým nápojům byla v tomto případě započítávána i nealkoholická piva, která jsou jak v obchodech, tak v letácích řazena k nabídce alkoholických piv a nejsou přímou alternativou limonád.
Supermarket | Počet položek v kategorii | Procentuální zastoupení v letáku |
---|---|---|
Albert | 26 | 16,05 % |
Billa | 21 | 16,15 % |
Globus | 11 | 13,10 % |
Kaufland | 30 | 18,18 % |
Lidl | 20 | 15,15 % |
Penny | 22 | 17,19 % |
Tesco | 17 | 18,68 % |
Nealkoholické nápoje jsou spíše doplňkem těch alkoholických
Nealkoholické nápoje se v letácích nejčastěji nacházejí po boku těch alkoholických a konkrétně se nejčastěji jedná o sladké nápoje typu Coca Cola, džusy nebo minerální vody. V letácích se nevyskytují v hojné míře – konkrétně se jedná o 7 až 12 procent s tím, že největší zastoupení je v Penny a nejmenší pak v Globusu, Kauflandu a Lidlu.
Supermarket | Počet položek v kategorii | Procentuální zastoupení v letáku |
---|---|---|
Albert | 17 | 10,49 % |
Billa | 13 | 10,00 % |
Globus | 6 | 7,14 % |
Kaufland | 12 | 7,27 % |
Lidl | 10 | 7,58 % |
Penny | 16 | 12,50 % |
Tesco | 8 | 8,79 % |
Nabídka nápojů v letácích
Ovoce a zelenina akcím nedominuje
Právě ovoce a zelenina patří k těm, které si dnes lidé vybírají podle ceny. Přesto se v letácích nachází o mnoho méně a jejich počty napříč supermarkety nedosahují na rozdíl od jiných potravin ani 15 položek. Procentuálně je ovoce a zeleniny nejméně v letáku Kauflandu a také Albertu a Tesca a nejvíce pak v Globusu (13,10 %).
Supermarket | Počet položek v kategorii | Procentuální zastoupení v letáku |
---|---|---|
Albert | 14 | 8,64 % |
Billa | 13 | 10,00 % |
Globus | 11 | 13,10 % |
Kaufland | 12 | 7,27 % |
Lidl | 12 | 9,09 % |
Penny | 14 | 10,94 % |
Tesco | 8 | 8,79 % |
Prohlédněte si letáky s nabídkou ovoce a zeleniny
Ani na sladkosti nebo pečivo supermarkety nelákají
Sladkosti a pečivo společně s ovocem a zeleninou a nealkoholickými nápoji patří v letácích podle našeho srovnání mezi nejméně zastoupené produkty. Například sladkosti jsou v letáku Tesca jen čtyři a tvoří tak 4,40 %. Nejvíce je jich procentuálně naopak v Penny, ale jedná se o pouhých 12,50 procent.
Supermarket | Počet položek v kategorii | Procentuální zastoupení v letáku |
---|---|---|
Albert | 15 | 9,26 % |
Billa | 12 | 9,23 % |
Globus | 10 | 11,90 % |
Kaufland | 19 | 11,52 % |
Lidl | 13 | 9,85 % |
Penny | 16 | 12,50 % |
Tesco | 4 | 4,40 % |
V případě pečiva je největší počet druhů v Bille, následuje Kaufland a Lidl, naopak v Penny a Tescu je v letáku pouze šest produktů z této kategorie.
Supermarket | Počet položek v kategorii | Procentuální zastoupení v letáku |
---|---|---|
Albert | 13 | 8,02 % |
Billa | 20 | 15,38 % |
Globus | 7 | 8,33 % |
Kaufland | 16 | 9,70 % |
Lidl | 15 | 11,36 % |
Penny | 6 | 4,69 % |
Tesco | 6 | 6,59 % |
Projděte si letákovou nabídku sladkostí a pečiva
Velké srovnání produktů v letácích
Z následující tabulky je patrné, že řetězce mají podobnou marketingovou strategii a větší procentuální zastoupení mají spíše dražší produkty nebo ty, které mají více položek v sortimentu, jako jsou například masové nebo mléčné výrobky. Vůbec nejvíce mléčných výrobků nabízelo prostřednictvím letáku Tesco, a to přes 35 %, následoval Albert taktéž s mléčnými výrobky a Lidl s nabídkou masa a masových výrobků.
Supermarket/Zastoupení produktů | Pečivo | Sladkosti | Ovoce a zelenina | Nealkoholické nápoje | Alkoholické nápoje | Mléčné výrobky | Maso a masné výrobky |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Albert | 8,02 % | 9,26 % | 8,64 % | 10,49 % | 16,05 % | 25,93 % | 21,60 % |
Billa | 15,38 % | 9,23 % | 10,00 % | 10,00 % | 16,15 % | 23,85 % | 23,08 % |
Globus | 8,33 % | 11,90 % | 13,10 % | 7,14 % | 13,10 % | 25,00 % | 21,43 % |
Kaufland | 9,70 % | 11,52 % | 7,27 % | 7,27 % | 18,18 % | 21,82 % | 24,24 % |
Lidl | 11,36 % | 9,85 % | 9,09 % | 7,58 % | 15,15 % | 21,97 % | 25,00 % |
Penny | 4,69 % | 12,50 % | 10,94 % | 12,50 % | 17,19 % | 20,31 % | 21,88 % |
Tesco | 6,59 % | 4,40 % | 8,79 % | 8,79 % | 18,68 % | 35,16 % | 17,58 % |