Pandemie a nový byznys českých šikovných ručiček. Toto jsou konkrétní příklady

13. 8. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Pandemie koronaviru změnila byznys spoustě lidem. Zatímco někteří bojovali, jiní se chopili příležitosti a využili svých zkušeností k pomoci ostatním.

Některé firmy přidaly do svého portfolia roušky, jiné vyráběly respirátory, další pak například dezinfekci nebo přepážky z plexiskla. Všechny tyto pomůcky byly potřeba a pro firmy to představovalo rozumný krok. To, že jsme hned na začátku pandemie začali tisknout ochranné štíty, pro nás bylo jakousi přirozenou samozřejmostí. Z médií na nás proudila kvanta informací o potřebě ochranných pomůcek a my jsme se téměř okamžitě rozhodli, že chceme také pomoci, říká Jiří Vlk, R&D Director ze společnosti Meopta – optika

Co se dozvíte v článku
  1. Průša přivedl k tisku celý svět
  2. Statisíce ochranných štítů
  3. Firma zavedla nový výrobní program
  4. Nanovlákna vládnou
  5. U dezinfekce je problém se surovinami 
  6. Ne každý jednal nezištně 

Podobně to cítili také ve firmě DF Partner vyrábějící dezinfekci Anti-COVID: Jako firma jsme cítili velkou zodpovědnost vůči státu a chtěli jsme pomoci všem zdravotníkům, a nejen ohroženým skupinám obyvatel Česka, kteří se v době pandemie ocitli bez dezinfekce, popisuje ředitel marketingu Tomáš Skopový.

Průša přivedl k tisku celý svět

Cestu, jak pomoci, když byl v České republice v době propuknutí pandemie koronaviru velký nedostatek ochranných pomůcek, hledali ve firmě Prusa Research zabývající se 3D tiskem. Po domluvě s ministerstvem zdravotnictví začali vyrábět ochranné štíty, které může kdokoliv vytisknout na 3D tiskárně. Štíty, které vyrobili, nabízeli v omezeném množství zdarma všem nemocnicím, praktickým lékařům, ambulancím, dentistům, lékárnám, policistům, domovům důchodců a učitelům. Od poloviny května si je ostatní profese a soukromé osoby mohly objednat na e-shopu, přičemž takovým nákupem přispěly na výrobu dalších štítů zdarma. K 30. červenci tato firma dodala přes dvě stě tisíc štítů a dalších sto tisíc bylo pak od komunity. 

Firma Prusa Research navíc zveřejnila soubory s 3D modely štítů, aby je mohli tisknout všichni, kteří mají 3D tiskárny. Všechno nasvědčuje tomu, že jsme roztiskli doslova celý svět. Soubory s 3D modely štítů si stáhlo z našich stránek už více než 250 tisíc lidí a skupiny tiskařů-dobrovolníků, kteří pomáhají ve svém sousedství, vznikají v USA, Velké Británii, Španělsku, Francii a dalších zemích, popisují na webu v dubnové aktualitě, tudíž dnes budou čísla ještě větší. 

Statisíce ochranných štítů

Josef Průša také přišel s nápadem tisknout rámy ochranných štítů. A tento nápad byl hlavním impulzem pro Meoptu-optiku. Jeho model ochranného štítu byl pro nás inspirací. Modifikovali jsme jeho štít a pustili se do tisku. Na oddělení vývoje máme tři 3D tiskárny právě od Prusa Research, další dva kusy nám zapůjčili kolegové, doplňuje Jiří Vlk. Tehdy museli naprosto omezit 3D tisk jiných dílů než rámů ochranných štítů a tiskli tak jen ty nejpotřebnější díly a ostatní odložili na později.

Podle Jiřího Vlka se nedá říct, že by tato jejich aktivita byla významným krokem, ale přinesla firmě řadu poznatků. 3D tisk používají poměrně dlouho, nikdy však tuto technologii nevyužívali tak masově. Získali jsme tedy řadu cenných poznatků z pohledu času, nutných servisních zásahů či životnosti. Tím největším zjištěním, potvrzením, pak byla skutečnost, že 3D tisk nemusí být tak okrajovou technologií, jak se bohužel stále vnímá, ale v případě vhodného použití může být naopak zcela nenahraditelnou, dodává. 

Přečtěte si: Náš průzkum mezi podnikateli: Roušky a dezinfekce je stály i miliony korun

V Přerově ochranné štíty tiskli v době, kdy nebylo možné tyto ochranné pomůcky zakoupit a za tuto dobu vyrobili kolem 1 600 kusů štítů a pomohli asi 80 institucím. Mezi které patřilo několik nemocnic a lékařských záchranných služeb, hasičský záchranný sbor, několik domovů pro seniory, řada lékařských ordinací a lékáren, řidiči autobusů, prodavači a mnoho dalších, kteří nám všem ostatním pomáhali zvládnout těžkou situaci, vyjmenovává Jiří Vlk dále.

Firma zavedla nový výrobní program

Společnost Holík International flexibilně vyšla vstříc poptávce trhu a začala šít ochranné roušky. Po důkladném zvážení se vedení společnosti rozhodlo pozitivně využít příležitost a vybudovat nový výrobně obchodní program Medical. Ten doplní programy Firefighting, Rescue a Defence. Jedná se o významný, ale přirozený krok. Po celou dobu naší existence se věnujeme vývoji a výrobě speciálních ochranných prostředků pro hasiče, policii a armádu. Vstup do zdravotnického segmentu považujeme za přirozenou, ne oportunistickou cestu našeho rozvoje, zdůrazňuje Táňa Charvátová, Project manager z Holík International. Ta dále vyjmenovává, že mimo jednorázových ústenek hodlají vyrábět také nano roušky, jednorázové rukavice a produkty z chytrých textilií určených pro zdravotnické potřeby. 

Prvním krokem v rámci vstoupení do tohoto segmentu je spuštění automatické linky na výrobu jednorázových ochranných roušek. V Holík International aktuálně finalizují poslední přípravy na masivní výrobu chirurgických třívrstvých roušek z netkané textilie. Tento typ roušek už prošel testováním v akreditované laboratoři a splňuje všechny potřebné požadavky podle normy pro operační masky. Výroba se má rozbíhat během srpna a plný provoz směřují na září 2020. V plném provozu bude výrobní kapacita linky až 3 miliony roušek měsíčně.

Nanovlákna vládnou

Novou linku na výrobu respirátorů FFP2 spustila také zlínská společnost Spur, která se výzkumem a vývojem nanomateriálů zabývá od roku 2006. Technická kapacita linky je 60 až 80 kusů za minutu, za měsíc pak chceme vyrábět až 2 miliony kusů. Do dvou měsíců bychom spustili výrobu i na další lince, poté budeme disponovat kapacitou přes 4 miliony kusů za měsíc, popisuje generální ředitel Tomáš Dudák v tiskové zprávě z 24. června. Ve firmě tak investovali do nové linky přes 7 milionů korun, a to nejen do stroje, ale celého výrobního procesu (od vývoje, přes vybavení laboratoří nebo skladových prostor). Spur chce v investicích do produkce ochranných prostředků pokračovat i v budoucnu. 

Společnost Batist Medical je významný výrobce a dodavatel zdravotnických a hygienických produktů ve střední a východní Evropě. Jejich portfolio je zaměřeno na tradiční produkty k ošetření ran (obvazy, buničitá vata, hygienické pomůcky, papírové a plastové ochrany) i na jednorázové roušky nebo dezinfekci. V březnu 2020 spustili výrobu nových zdravotnických obličejových masek s filtrem z nanovláken ve výrobním závodě v Červeném Kostelci. Jejich cílem bylo produkovat až milion nových nano masek měsíčně. Investovali do nákupu dvou výrobních linek, každá s výrobní kapacitou půl milionu kusů měsíčně. „Jedna se specializuje na výrobu masek s úvazky a druhá s gumičkami. Vyrábíme v nepřetržitém provozu, čtyři směny po 12 hodinách, 7 dní v týdnu. Na vývoji, výrobě, údržbě strojů a dalších činnostech spojených s výrobou nano masek se podílí více než 50 osob,“ popisuje ve zprávě Martina Piskorová

Batist Medical spustili také projekt s názvem „Rouška pro seniory zdarma“, v rámci kterého rozdali deset tisíc nano roušek mezi domovy seniorů. V Náchodě navíc umístili několik bezobslužných automatů, kde si mohli lidé pořídit roušky (v balení po dvou kusech), ochranné rukavice a desinfekční gely. Za necelé dva měsíce se tak díky této službě dostalo k občanům téměř 70 tisíc roušek, což odpovídá výdeji v průměru cca 2000 ks roušek/denně. „Tímto způsobem prodeje se dostáváme blíž právě k veřejnosti a pomáháme chránit její zdraví. Ve spolupráci s městy jsme vybrali nejfrekventovanější místa, aby produkty byly dostupné pro co největší počet obyvatel“, dodává Tomáš Mertlík, generální ředitel společnosti Batist Medical

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

U dezinfekce je problém se surovinami 

Jednou ze společností, která získala zvláštní povolení na výrobu přípravku Anti-COVID, se stala firma DF Partner. Jedná se o dezinfekční přípravek účinně hubící široké spektrum bakterií, plísní a virů. Potřebné povolení od Ministerstva zdravotnictví ČR, aby vyráběli dezinfekci podle receptury WHO (Světové zdravotnické organizace), dostali v půlce března. Velkým problémem byl nedostatek surovin, tento problém nadále přetrvává. Neustále se potýkáme s nedostatkem obalových materiálů a některých surovin potřebných na výrobu dezinfekce, podotýká Tomáš Skopový. 

Kvůli Anti-COVID také museli zcela transformovat výrobu jejich podniku. Několik dní přizpůsobovali výrobní linky novému produktu a jejich obchodníci byli v intenzivním kontaktu s novými odběrateli. Takhle rychlá reakce na poptávku po zcela jiném produktu, než normálně vyrábíme, pro nás byla obrovská výzva i lekce, doplňuje Tomáš Skopový. DF Partner vytváří také vlastní řadu dezinfekce pod značkou PROFEX, kterou chtějí dále rozšiřovat. Intenzivně testují receptury pro gel na ruce a dezinfekční mýdlo. Na základě poptávky od našich obchodních partnerů chceme také začít vyrábět například bezlihovou dezinfekci a v plánu je řada dalších položek, prozrazuje dále Tomáš Skopový.

Psali jsme: Lidé se přestali spoléhat na stát. Roušky si vyrábí sami. Je z nich módní hit

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Ne každý jednal nezištně 

Do výroby a prodeje roušek a dezinfekčních gelů se zapojila také Nela Slováková provozující internetový obchod Neonky.cz. Ten se zaměřuje především na plavky nejrůznějších střihů a v době pandemie rozšířila sortiment o roušky a dezinfekční gely. Zatímco u gelů byla problémem především vysoká cena (přes 500 korun), u roušek šlo o chybějící certifikaci. 

Roušky mají mít podle webu ochranou membránu z aktivního stříbra a u produktu se píše, že je výroba látky s aktivním stříbrem potvrzena několika certifikáty. Bohužel je pro veřejnost nemohu sdílet. Nela Slováková se po dotazech zákazníků odvolávala na testování fakultou technologickou Univerzity Tomáše Bati. Ta to však popřela, od zveřejněného dokumentu se distancovala a jak píše iDnes.cz, fakulta plánuje podniknout právní kroky, protože se podle ní jedná o poškození a zneužití dobrého jména. Následně roušky testovala Technická univerzita v Liberci, která prokázala, že textilie neobsahují žádné částice stříbra a jsou účinné stejně jako běžná látka.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).