Pandemii navzdory: Rozjeli v době covidu síť kaváren a chtějí mít velký řetězec

9. 4. 2021
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Egor a Olda z The Miners
Oldřich a Egor otevírají jednu kavárnu za druhou a i když nyní prodávají hlavně kávu s sebou, mají stále více spokojených zákazníků.

The Miners, v překladu horníci, je síť kaváren, ale nově také pražírny. První kavárna pod značkou The Miners vznikla v roce 2019 v Praze u Náměstí Jiřího z Poděbrad.

Druhá byla otevřena uprostřed covidové krize v ulici Italská na náměstí Winstona Churchilla u VŠE. The Miners zároveň vloni na jaře otevřeli i svoji vlastní pražírnu v pražských Vršovicích a v květnu mají v plánu otevřít další pobočku v Praze 6. Hostem serveru je jeden ze zakladatelů sítě kaváren Oldřich Valta.

Oldo, vás COVID prakticky nezastavil. Jedete si dál, pandemii navzdory. To se vám opravdu tolik daří, i když v kavárnách zatím nemohou být zákazníci přítomni?

Určitě se nám daří relativně lépe než mnoha ostatním kolegům, kteří neměli to štěstí jako my. To štěstí bylo obrovské. COVID nás sice zpomalil, ale i přesto se nám byznys podařilo optimalizovat. Lidé k nám chodí každý den na kávu s sebou a kupují si zrnkovou kávu i domů.

Ale přesto se v kavárenském byznysu nyní vytrácí smysl toho, že si lidé mohou v klidu posedět a kávu si vychutnat na místě. Hlavní core byznysu tedy aktuálně stojí na kávě s sebou?

Přesně, je to tak. Prodáváme kávu s sebou a ano, budovali jsme původně hlavně místa, kde bychom vytvořili atmosféru pro to, aby lidé mohli posedět klidně celý den, pracovat, což v minulosti, když to bylo možné, tak se dělo. Lidé seděli v naší kavárně s notebooky a pracovali od nás. Navštěvovali nás i studenti nebo maminky s dětmi.

Lidé ale kávu stále pijí a nepřestali ji pít, jen ji o něco více pijí doma. Ale nikdo nevydrží sedět celý den doma, tak se jdou projít do ulic a přijdou k nám, což je úplně skvělé, protože jsme měli velké obavy, jaké to bude.

Váš byznys je tedy zaměřený metropolitně. Za běžných okolností se jít posadit do kavárny a tam na místě i pracovat. Přesto v České republice nedávno ohlásil konec jeden velký kavárenský řetězec. Nemáte strach, že časem dopadnete stejně?

Nemám. Samozřejmě ty obavy tam byly na začátku, když pandemie začala, protože to bylo hodně nejisté, ale za ten rok jsme si potvrdili, že to zvládnout lze, a dokonce i dlouhodobě, takže obavy jsou nyní minimální. Samozřejmě pořád nějaké riziko tady existuje, ale opravdu je malé, alespoň pro nás. Jak říkám, měli jsme obrovské štěstí.

A proč si myslíte, že ten velký řetězec skončil? Co bylo důvodem, který se vás konkrétně netýká?

Nebyl to jenom jeden řetězec mimochodem. Zaslechl jsem, že několik poboček rušily i další řetězce. Problém těchto poboček byl v tom, v jakém místě ty kavárny existovaly. Byly zcela závislé na trafficu, na provozu všedního dne a často i na turistech.

To, že lidé přestali chodit do obchodních domů, protože jsou zavřené, na nákupy a do práce, tak tento všední provoz výrazně poklesl. A to se pak odráželo v nákladech. Za normálních okolností čím větší traffic v daném místě, čím luxusnější lokace, tak tím vyšší nájmy, a pokud tam lidé přestanou chodit, tak je neúnosné to udržovat dál. Náklady běží a pomoc od státu, i když sice nějaká je, tak často přichází s velkým zpožděním a pro mnoho podniků nebyla dostačující.

Vy jste žádali o nějakou pomoc?

Určitě, žádali jsme o COVID Nájemné, v jeho každém programu. Žádali jsme částečně i o podporu pro zaměstnance Antivirus a také o další gastro podpory. Vše bylo schváleno. Takže i z tohoto pohledu jsme měli velké štěstí, protože i ta samotná žádost byla oříšek, o čemž jsem pro vás nedávno psal i článek.

Ano, proto jsem vás také na základě toho požádal o rozhovor.

Pojal jsem ten článek s takovou lehkou nadsázkou, protože musím říct, že ty žádosti nejsou nic jednoduchého a mnoho podnikatelů nakonec v těchto žádostech neuspělo, protože se na těch žádostech zasekli, a to je velká škoda. V tomto směru si proto myslím, že stát mohl být trochu lepší v tom přístupu a v té snadnosti a rychlosti poskytnutí pomoci podnikatelům.

Oldo, vy jste si otevřeli i vlastní pražírnu. Co vás k tomu vedlo? Nestačilo si objednávat upražená zrna již od současných dodavatelů?

Když jsme na začátku s mým obchodním partnerem Egorem Kolpakovem začali vytvářet a přemýšlet nad brandem The Miners, tak už jsme od začátku měli cíl otevírat velký řetězec kaváren, v rámci čehož bude i pražírna. Bylo to ze dvou důvodů: ten první – na kávě si dáváme opravdu záležet a pražírna nám dává velkou kontrolu nad tím, jaká ta káva je, jak ji upražíme, jak bude chutnat. Ten druhý důvod byl ekonomický, protože i ta cena zeleného neupraženého zrna versus upraženého je poměrně velká a díky tomu nám to usnadnilo a dost pomohlo i za ten poslední covidový rok snížit náklady na suroviny. A díky tomu se nám taky možná podařilo přežít o něco snadněji než ostatním, kteří tuto výhodu nemají.

Pojďme k dalšímu vašemu projektu a tím jsou kávové kapsle, na které jste ostatně sháněli i finanční podporu na HitHitu. Chcete nabízet i biologicky odbouratelné kapsle, které nezatěžují přírodu. Proč zrovna kapsle?

O kapslích jsme se bavili už na začátku, ale kdyby nebyl COVID, tak by se plán realizoval třeba až příští rok, jenže pandemie nás i v tomto popohnala. Viděli jsme na našich zákaznících, že si koupí kávu nejen do kelímku, ale hodně si kupují i zrna domů. Spotřeba kávy proto v domácnostech za poslední rok obrovsky vzrostla. A naším cílem proto bylo, aby si naši kávu mohl vychutnat co největší možný počet lidí, a to nejenom zákazníci z Prahy. Zrnkovou kávu nebo kapsle si tak může objednat zákazník z Ostravy nebo Chebu, prostě kdokoli.

Mě spíš zajímá, proč jste přišli s myšlenkou biologicky odbouratelných kapslí?

My si hodně dáváme záležet na udržitelnosti všeho, co děláme, i proto, že se pohybujeme v oblasti výběrové kávy. Ta se pěstuje na farmách, kde se o to pečlivě starají farmáři, většinou zrna sbírají ručně. A proto se i my snažíme dělat maximum v našem provozu, aby se používaly recyklovatelné nebo vratné obaly všude, kde se dá.

A kdo se vlastně podílel na vývoji těch kapslí?

Na vývoji jsme se podíleli my a kluci v pražírně, kteří potřebovali upražit kávu speciálně pro kapsle, protože se musí upražit trošičku jinak. A pak jsme dlouho hledali výrobce materiálu, který by byl kompostovatelný. V Čechách jsme bohužel neměli to štěstí, ale našli jsme ho v Německu, který má s kapslemi i zkušenosti, tudíž velkou část vývoje už měl za sebou.

Ale chtěl bych podotknout, že díky té kampani na Hithitu jsme se nově propojili s českým výrobcem úžasného materiálu, který má dokonce ještě lepší vlastnosti než ten německý. Jsme teprve na začátku diskuse, ale po prvním rozhovoru jsme oba dva otevření prozkoumat, jestli tento nový materiál by byl na kapsle vhodný.

Takže byste dali Němcům vale?

Ano.

To nebudou mít radost.

Myslím si, že to nebude pro ně takový problém. Přeci jen nejsme jediní, kteří jsou jejich partnery. Německo je velký trh a mají současné odběratele, kteří jsou i možná daleko větší než my teď pro ně v Evropě.

Každopádně ty kapsle jsou poměrně dost unikátní. Požádali jste v rámci crowdfundingu o 400 000 korun, nakonec jste plán splnili na 116 %. Není to nízká částka pro tak jedinečný produkt?

Částku jsme spočítali podle minimálního produkčního slotu, v tomto případě nějakých pětadvacet tisíc kapslí, aby producent v Německu s námi do toho šel. Byla to opravdu základní částka, abychom pokryli náklady na kávu, materiál, dopravu, balení a obaly a k tomu ještě náklady na marketing. A díky tomu, že jsme brzy viděli, že se částku podaří získat, tak už bychom měli mít první várku k dispozici.

Takže je začnete i rovnou prodávat?

Ano. Nejdříve se samozřejmě pošlou odměny přispěvatelům na HitHitu a jakmile budou mít kapsle doma, tak je začneme prodávat i na našem e-shopu.

Nemyslíte si však, že přijít nyní s nabídkou kapslí je tak trochu s křížkem po funuse? Přece jen nyní stoupá poptávka po automatických kávovarech, které si umelou kávu samy ze zrn.

Nemyslím si. Máte pravdu a souhlasím s tím, aby ten, kdo může, tak ať si koupí kávovar na zrnkovou kávu, ale tento náš produkt je spíše zacílený na lidi, kteří již kávovar na kapsle doma mají a se zrnkovou kávou doposud nemají zkušenosti. A také doufáme, že když objeví, že i káva z kapslí může chutnat jinak a lépe, tak až budou jednou přemýšlet o automatickém kávovaru, tak sáhnou automaticky po naší zrnkové kávě.

Takže si chcete naočkovat současné majitele kapslových kávovarů tak, aby při přechodu na automatické u vás zůstali?

Kdyby to takhle fungovalo, tak bych byl strašně rád.

Pojďme ale k vaší cílové skupině. Jak jsem na vašem e-shopu viděl, za jedno kilo, tuším, kostarické zrnkové kávy zaplatí zákazník 1000 korun. To je poměrně dost vysoká částka oproti zrnkové kávě, která se prodává v supermarketu.

Je to pravda. Produktovou nabídku se snažíme vytvořit jinak, co se týká chutě i cen. Ta chuť s cenou tak trochu souvisí. A vy jste zrovna vybral produkt na horní hranici cenových možností. Ono je to tak, že výběrová zelená a neupražená káva je mnohonásobně dražší než komoditní káva, která je právě například k dispozici v supermarketu.

Pro představu: cena výběrové kávy se u zeleného zrna pohybuje od šesti až do pětadvaceti dolarů za kilo. U komoditní kávy je to cena pod jeden dolar za kilo, což je obrovský rozdíl. Je tedy pravdou, že cenový rozdíl je velký, ale jakmile člověk objeví, že i káva může chutnat jinak a lahodně a nepotřebujete si do ní dávat ani mléko a nepotřebujete to ani dotahovat cukrem, protože ta káva je sladká sama o sobě, tak věřím tomu, že spousta lidí bude ochotna zaplatit cenu vyšší. Ale není to pro všechny, to souhlasím.

skoleni_8_1

Takže říkáte, že jakmile někdo ochutná kávu z The Miners, nechce už žádnou jinou? 

Kdyby to tak bylo, tak by to bylo super. Samozřejmě existuje plno jiných pražíren, ale ano, doufám, že to tak bude.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).