Nedávno jsem se vrátil z dovolené v Rakousku, kde jsem na lyžích sjížděl tamní kopce. Proč se trápím na kopcích? Protože chci být co nejméně nemocný. Pomohl mi čerstvý vysokohorský vzduch i pohyb, jenže mě to v přepočtu vyšlo na pěkný balík peněz. Co bych však pro své zdraví neudělal, respektive nezaplatil, že?
Když jsem překročil hranice, první billboard, který jsem uviděl, byl ten České strany sociálně demokratické (ČSSD), z něhož se na mě „křečovitě“ zubil její předseda Jiří Paroubek. I když bych rád panu Paroubkovi osobně doporučil nějakého vynikajícího dentistu, neudělám to. Poslouchal bych zřejmě jen nářky, že by ho „zubař stáhl z peněz, za což rozhodně může Občanská demokratická strana (ODS)”. Ta je podle ČSSD ostatně i hlavním viníkem zavedení poplatků ve zdravotnictví. Poukazuje na to ve své nové předvolební kampani, kde obviňuje nového volebního lídra ODS Petra Nečase, který nahradil Mirka Topolánka, ze lži, které se údajně dopustil v roce 2006 ve volebním speciálu České televize, který byl vysílán v přímém přenosu. Kromě nových billboardů spustila ČSSD navíc i speciální web Modrá nemoc, kde jednak cituje tehdejší předvolební výroky svých politických rivalů, ale hned na úvodní stránce je k dispozici k přehrání video právě z předvolebního duelu, jenž je označeno jako „lež v přímém přenosu”.
Když jsem se to video pustil poprvé, moje reakce byla asi v tomto smyslu: A to je všechno, to měla být ta lež?
Slova Petra Nečase v tak krátkém sestřihu jsou evidentně jen vytržena z kontextu a rozhodně mě to jako nezaujatého diváka nepřesvědčilo o tom, že bych měl začít volit ČSSD. Ano, poplatky ve zdravotnictví zavedeny byly a stále jsou. Jenže milí socialisté, zameťte si nejdříve před vlastním prahem. Nebylo určitě těžké rovněž i u vás dohledat předvolební sliby, kterým jste nedostáli. Je to totiž naprosto přirozené. Změní se ekonomická situace a předvolební taháky se poté musí i nepopulárně usměrnit k aktuální situaci. Tak to prostě chodí a rozumný volič to pochopí v případě, že to pomůže státní kase či jiné reformě.
Vraťme se ale k aktuální antikampani. Kromě videosestřihů se spornými výroky obsahuje „modrý“ web samozřejmě i videa, která nejsou ničím jiným než skvělým marketingovým trikem. Ano, v tom sociální demokracie jednoznačně vítězí a oproti ODS má jasný předstih. Čtěte více: ODS nesráží Topolánek, nýbrž katastrofální kampaň
V jednom z těch oranžových propagačních videí mě však zarazila jedna věc. Reklama končila slovy: „Zdraví není byznys”. Jenže to je lež. Zdraví bylo a vždy bude byznys. Jak by jinak fungoval byznys farmaceutických firem? Ty jsou ostatně jedny z nejvýdělečnějších, protože zdraví je obrovský byznys. Češi jsou schopni za léky a další doplňky utratit nehorázné peníze a farmacie si jen mne ruce. A jen o lécích to samozřejmě není. Pokud budeme hovořit o preventivní péči, kam se řadí i výživné a další doplňky, i zde mají firmy na růžích ustláno. Stejně jako privátní soukromá zdravotnická zařízení, která se zaměřují na různé zkrášlovací a vylepšovací procedury.
Ale určitě chápu to, že sociální demokracie jen poukazovala na to, že základní zdravotnická péče není byznys. Jenže to taky není až taková pravda. I v tomto ohledu se zde peníze točí. Vzpomeňme si na kauzu doktorů, kteří se nechali uplácet zahraničními zájezdy či i nepřímými platbami jen proto, aby v rámci základní péče předepisovali léky od farmaceutické firmy, která je jednoduše podmázla. Takže pane Paroubku, opravdu si myslíte, že zdraví není byznys?