Vletěli do TV, rádia a udělali asi největší influencerskou akci v dějinách českého internetu. Influenceři dostali i kolem 3000 eur a vypadalo to, že všechno bude hezké. E-shop se kasal tím, že se jim náklady na celý vstup do Česka vrátí ještě do konce roku. Ehmm. HA HA. Teď mají stovky negativních hodnocení, že lidem neposlali zboží nebo jim nevrátili peníze. Na helpdesku zákazníkům div nenadávají, když si dovolí ozvat se atd.
Třeba před týdnem mi kamarád poslal pod příspěvek na Facebooku printscreen, kde má u objednávky stav “Doručeno”, ale zboží přitom nemá. Něco tam logisticky prostě hapruje. A ono přitom poslat zákazníkům zboží je u e-shopů docela důležité :)
A já si dodnes pamatuji online marketingovou konferenci, na které měl úvodní slovo Leoš Mareš, který říkal zkušenosti z pohledu zákazníka. Říkal, že jako zákazník ocení, ať prostě jenom dostojíme tomu, co slibujeme. Ať, když u něčeho píšeme, že je to SKLADEM, tak je to sakra fakt skladem. A celý proslov zakončil tím, že Češi si počkají, protože Češi byli vždy zvyklí na něco čekat, ale hlavně nám jen prosím řekněte narovinu, jak to bude.
Nemůžete více lidí štvát než těšit
Nejdřív jsem si řekl, že se k About You vyjadřovat nebudu. Prostě nám další obří hráč vstoupil do českého módního online rybníčku, vzal vidle a začal jimi hned házet peníze do marketingu. Já konkurenci sleduji jen kvůli inspiraci. Navíc oni mají hezký e-shop. Technologicky a UXově super a pro nás z Different.cz je v něm mnoho inspirace. Jako na potvoru na některých věcech už chvíli pracujeme (inspirace podle outfitů atd.), a teď to bude vypadat, že jsme je “okopčili”, ale na tom nezáleží.
Já jsem se o About You dozvěděl až s prvními billboardy v Praze. Začal jsem se trošku pídit, o co jde, a popravdě oni ty služby už v Německu nikdy neměli nic moc. Hodnocení 4,4 z 10 je prostě špatně. Nemůžu prostě svým podnikáním více lidí naštvat než potěšit, ne?
Peníze do marketingu nejsou samospasitelné
Na sociálních sítích se jim každopádně podařilo strhnout lavinu. I když asi více podnikatelů by za takový balík peněz dokázalo strhnout lavinu. To by spíše bylo divné, kdyby ne. A jelikož to sdílely instagramerky, tak si tam teď honem všichni nakoupíme. Jenže ony ty instagramerky za své sdílení dostaly i 80 000 Kč. To byste také sdíleli, ne? Nešlo o přirozené sdílení, protože je produkt dobrý. Šlo prostě o prachy a v recenzích se jim to trošku vymstilo. Lidé po takové kampani čekali kvalitu. A ta se zasekla někde na hranicích s Německem. I když možná už na hranicích vlastního skladu, když i v Německu ta hodnocení nejsou valná. Každopádně jim přeju hodně štěstí.
I my děláme chyby, jsme jenom lidé. Ale kdybychom dělali 6 chyb z 10 objednávek, tak si to asi hodím. Ale tyhle e-shopy, které prostě dělají velkolepé otevíračky za desítky milionů z peněz, které nejsou jejich, to mají jinak. Mně trošku přijde, že internet je teď zvláštně nafouknutou bublinou. Miliardové investice tu dostávají společnosti, které za své fungování prodělaly i vlastní kalhoty. A fondy sypou do mnoha zvláštních projektů takové sumy peněz, že tomu člověku lezou oči z důlků.
Musíme makat a makat
A my? My nebudeme brečet a budeme dál makat. Postupně, důsledně, naplno a tak, abychom nenaštvávali více jak polovinu zákazníků. Možná spíše tak, abychom ideálně nenaštvávali žádné zákazníky. Já pořád věřím, že rozumný český zákazník, stejně jako se už začíná konečně dívat na zadní stranu salámu na jeho složení, tak se začne hrdě dívat i na historii a příběh prodejce, od kterého nakupuje. A když uvidí, že je z Česka, tak ho to potěší. Protože není zas tak světové nakupovat ze světa. Světovější je pro mě být hrdý na to, co se povedlo u nás doma. Pak se nebudeme muset bát Amazonů a dalších hráčů, kterými nás v českém e-commerce světě novináři pořád straší.