Práce s vlastním časem je individuální. Proto je krátkozraké, když chce zaměstnavatel nařizovat, jaké diáře či plánování by měli jeho zaměstnanci používat.
I v digitální době a i tehdy, když je podnikatel zapáleným fanouškem nejmodernějších technologií, může někomu jinému stále nejlépe vyhovovat diář v podobě papírové klasiky. Nejcennější je pochopit, jaké pomůcky každému jednotlivci plánování usnadňují, a podpořit ho v tom, aby je efektivně používal.
Od poznámek k aktivitě
Papírový diář může z určitého úhlu pohledu vypadat jen jako roztomilé retro. Jenže při bližším zkoumání je jasné, že papírové diáře neopouštějí scénu a procházejí vývojem. Nejen že existují v mnoha variantách od denních, přes týdenní a měsíční, až třeba po roční plánovače, ale posouvá se i jejich smysl. Od prostředku pro prosté zaznamenávání schůzek a kontaktů se proměnily v pomocníky, se kterými je možné velmi aktivně plánovat čas a úkoly, spravovat své vlastní podnikatelské cíle nebo se soustředit na osobní rozvoj a také reflektovat a hodnotit dosažené úspěchy. Osobitě a kreativně, třeba v souladu s doporučením španělského básníka Juana Ramóna Jimenéze: Dají-li vám nalinkovaný papír, pište napříč!
Na co podnikatel diář potřebuje? Co od něj očekává? Chce se zaměřit na čas, nebo spíš na cíle a priority? Nejde totiž už jen o prosté plánování času. A v mnoha případech o něj vlastně jde čím dál méně. Otázka „co?“ dělat, čemu se věnovat, na co se zaměřit, totiž předchází otázku „kdy?“. Diáře tak vlastně čím dál více vstřebávají a rozvíjejí koučovací přístup, který v první řadě pracuje s odvážnými cíli a sny. Pak teprve hledá cesty a možnosti, jak cílů dosáhnout a vede ke konkrétním krokům, reálným akcím, jež posouvají splnění cíle kupředu. Diář se tak stává partnerem vlastního rozvoje.
Čtěte více: 7 užitečných koučovacích tipů pro každodenní podnikatelskou praxi
Tři plusy papíru
Papírový diář má minimálně tři výhody. Za prvé je nutné do něj psát rukou, přičemž ruční psaní se spojuje s podporou učení, paměti a soustředění i s rozvojem tvořivosti, jemné motoriky a s koordinací ruky a oka.
Čtěte více: Papír a tužka v podnikání: Jak klasika zlepšuje učení a nakopává tvořivost
Za druhé ho lze vybrat na míru (nebo si ho dokonce samostatně vytvořit zcela podle vlastních potřeb) a pracovat s ním nejen jako s plánovačem, ale také jako s archivem a deníkem, který obsahuje záznamy toho, co se již udělalo a povedlo. Je možné do něj nejen psát, ale také kreslit či cokoliv vlepovat a zakládat. Proto může hrát důležitou roli při podpoře motivace.
Do třetice umožňuje dát si pauzu od všudypřítomných technologií a od informačního smogu, protože nezávisí na přítomnosti počítače, tabletu, chytrého telefonu nebo internetu. Takže s ním je možné nerušeně pracovat na vlastních prioritách, plánech i snech. Nabízí možnost soustředěně se s ním zaměřit na rozvoj kariéry nebo byznysu, zamyslet se nad svým vlastním stylem řízení času. A to především v případě, že se jedná o diář, který sedí tomu, kdo ho využívá, co nejvíce na míru.
2017 – příležitost pro nové plánování
Často se mě ptají, zda používat papírový, nebo elektronický diář. Jednoduchá odpověď zní tak i tak, ale ne oba najednou. Jinými slovy, využívejte jednu metodu nebo druhou, ale trvejte na ní,
tvrdí Laura Stack, expertka na osobní produktivitu, na svém webu The Productivity Pro. Po jakém papírovém diáři tedy může podnikatel pro rok 2017 sáhnout, když se pro něj rozhodne a zároveň chce vyzkoušet jiný přístup k plánování? Existuje celá řada možností.
Za nedatovaným motivačním diářem Doller stojí Jiří Doležal a Jan Emler. Při online prezentaci svého produktu tvrdí, že si chtěli splnit sny, ale moc se jim to nedařilo. Hledali proto nástroj, který by jim pomohl zvládnout time management, osobní rozvoj a motivaci. Nakonec vytvořili nástroj vlastní a začali ho také prodávat. Nabízí pečlivé plánování týdenních, měsíčních a ročních cílů, týdenní kalendárium, měsíční hodnocení zaměřené na splněné či nesplněné cíle, pozitiva i možnosti změny a také místo pro kreslení. To, že není diář datovaný, znamená, že je možné s ním začít pracovat kdykoliv.
TrulyMine je zase možnost, jak si přes online aplikaci sestavit papírový diář na míru. Je možné si tu vybrat vlastní layout, počet a strukturu stran. Nebo si nechat vyrobit speciální firemní diář. A to takový, který má celou škálu rolí – je koučem, osobním asistentem, zpovědníkem nebo někým jiným, koho při své práci podnikatel právě potřebuje.
Čtěte také: Jak lépe organizovat svůj čas? Čtěte, co doporučují zkušení odborníci
Krokem dál a alternativou běžného diáře je třeba plánování s Clever Minds. Tahle speciálka na notesy pro práci a volný čas
se více než na samotný čas a jeho strukturování soustředí na rozvíjení a plánování myšlenek a priorit. Svou filozofii firma shrnuje do tří hashtagů: #OvěřenoŽivotem, #PíšuRukou a #KonečněZasePondělí. Znamená to, že při vytváření svých produktů také vychází z praxe a toho, co se osvědčilo, za svou technologii považuje papír, tužku a ruku a chce, aby se lidé těšili do práce. Pro práci a podnikání nabízí například bloky zaměřené na týdenní priority (které asi nejvíc připomínají diářový koncept), Meeting Manager pro porady a schůzky nebo třeba speciální sešit pro myšlenkové mapy, úkoly a poznámky.
Zkušenost s Clever Minds má nezávislá tanečnice Petra Hauerová. Tvrdí, že zpočátku jí používání bloku pomohlo ujasnit si priority a nastavit hranice. Líbí se mi, že mě diář přiměl k určité úspornosti, k věcnosti. Za rok jsem popsala jen asi jednu pětinu diáře, což je možné, protože data nemá pevně předepsaná,
říká s tím, že po čase jí naopak přestaly vyhovovat některé předepsané otázky.
Různě speciální diáře nabízí i tradiční značka Moleskine. Příkladem je sada dvanácti samostatných diářů, jeden pro každý měsíc v roce. Nebo kombinace diáře a zápisníku, který umožňuje flexibilně věnovat každému dni tolik stran, kolik uživatel zrovna potřebuje.
Jedním z trendů jsou také diáře, které kombinují klasické plánovače se vzděláváním. Příkladem je Ka_len_diář Lenky Jehlíkové. Pracuje s recyklovanými materiály (desky diářů vyrábí například z kanystrů), její diáře jsou vyrobené ručně a obsahují navíc informace z neziskového sektoru, ekologie, sociologie, geografie nebo historie. Značka Papelote zase připravuje Kulturní diář, více zaměřený na kulturní události a s nimi spojené zážitky, které mohou podnikání zpětně obohatit o novou inspiraci.
Ruční diář ručně
Šancí, jak co nejvíc u diáře vyjít z vlastních potřeb, je konečně možnost vytvořit si diář na míru. Jeho výrobu je možné někomu zadat (pokud má zároveň sloužit jako originální dárek obchodním partnerům nebo jiná propagace firmy) nebo se spolehnout na ruční tvorbu a mít tak k dispozici jen jeden vlastní a zcela personalizovaný kousek. Pokud je to v souladu s oborem a stylem konkrétního podnikání. V takovém diáři se může promítnout nejen osobní know-how týkající se time managementu, cílování či prioritizace, ale také podnikatelských hodnot. Zaměřených třeba na vysokou míru kreativity, ekologii, pokud takový diář klade maximální důraz na recyklované materiály nebo jednoduchost či další věci typické pro podnikatele a jeho byznys. Výroba diářů specializovaných pro konkrétní tým se navíc klidně může stát netradiční náplní firemního vánočního večírku.