Málokdo by uprostřed rezidenční čtvrti, jakou jsou pražské Vinohrady, čekal rozlehlé dílny se soustruhy a podobným vybavením. Přesto se tu takové nachází. Už od roku 1990 totiž sídlí v Nitranské ulici rodinné pasířství Čermák. Firmu založil umělecký pasíř Vladimír Čermák a postupem času ji předal svému synovi Janovi. A právě on pro server Podnikatel.cz popsal, jak se pasířům žije v roce 2015.
Pasířství vzniklo ve středověku, kdy byla poptávka po pásech, na které si lidé zavěšovali meče a další výzbroj. Pasíři nejprve skutečně zhotovovali jen pásy. Protože oblečení ve 13. a 14. století postrádalo kapsy, byly opasky nepostradatelné i pro zavěšování klíčů, taštiček a váčků s penězi. Už tehdy si movití lidé nechávali pásy zdobit kovem a pasíři se začali více věnovat i práci s ním. V 19. století už se zabývali i výrobou lustrů, klik a doplňků z mosazi, což jim na rozdíl od výroby pásů vydrželo dodnes. Dnešní pasířské řemeslo se řídí potřebami života a trhu. Převzalo mnoho ze zaniklých řemesel, a tak každý pasíř musí zvládat z části řemeslo zámečníka, soustružníka, brusiče, leštiče, cizeléra, patinéra i kovotepce. Můj táta říká, že pasířina je práce od zlata až po vrata,
vysvětluje na úvod Jan Čermák. I on je vyučeným pasířem, ale dnes ho najdete hlavně za stolem v kanceláři. Na dílně se pohyboval jen pár let po vyučení. Po převzetí firmy ho plně zaměstnává jednání s klienty, projektování výrobků a sestavování rozpočtů.
Pasířství je obor, bez kterého se neobejde snad žádná rekonstrukce dobových interiérů. Své místo má ale i v interiérech moderních bytů a domů, kde pak zakázkově vyrobená svítidla s neopakovatelným puncem ruční práce působí jako šperk. Čermákovi jsou specializovaní hlavně na svítidla z toho důvodu, že právě s nimi se Vladimír Čermák prosadil ještě před založením firmy, když je vyráběl pro své známé. Už tehdy se mu pod ruce díval jeho malý syn, a tak bylo hlavní směřování budoucí firmy dané.
Pasíř musí mít zlaté ruce
Obor umělecký kovář, pasíř se v Česku sice stále vyučuje, ale je o něj jen malý zájem. Pasířina je tak úzce profilovanou profesí, že jí dnes hrozí téměř zánik. A problém je tedy i najít dobré zaměstnance. U nás ve firmě se pasíři dřív dokonce i učili. To ale skončilo, protože o obor nebyl zájem. Dnes si proto nové zaměstnance musíme vychovávat sami a není to lehké. Pasíř musí být zručný a k tomu mít výtvarné cítění, smysl pro detail a hlavně lásku k řemeslu. Problémem někdy bývá dostat z lidí úplné maximum. Je spousta šikovných řemeslníků, ale často se zaseknou na jedné úrovni a dál už nerostou, protože nechtějí. Nemají snahu se učit, nechat si poradit,
říká Jan Čermák. Při výrobě se i dnes používají stejné techniky jako před mnoha staletími. V zásadě jde o starou ruční práci, kterou moderní nářadí a stroje pomohly jen trochu ulehčit. Na šlapacím soustruhu by dnes pochopitelně nikdo nepracoval, a pokud ano, nebyl by k zaplacení. Máme sice k dispozici vrtačky, ohýbačky a tak dále, ale stále se držíme středověkého postupu výroby. Moderněji by se naše práce snad ani dělat nedala. Staletími osvědčená technologie ručního zpracování nám navíc dává jistotu, že zakázky budou provedeny ve vynikající kvalitě. Dovedl bych si představit třeba 3D tisk v mosazi, ale to je hudba daleké budoucnosti,
komentuje pasíř.
Dnes firma kromě svého zakladatele a jeho syna živí i osm dalších zaměstnanců. Na současné poměry je to ideální stav. V 90. letech ale Čermákovi zaměstnávali i 25 lidí. Porevoluční doba byla pro pasířství velkou renesancí a ve firmě se nestíhalo vyrábět. Pracovní soboty, neděle a přesčasy byly na denním pořádku. Lidé měli zájem dát do původního stavu navrácené činžovní domy, rekonstruovala se divadla, muzea, stavěly se hotely a banky. Tady všude se mosazné doplňky interiérů uplatňovaly a zakázky se počítaly ve stovkách. Největší vlna zájmu o pasířské řemeslo už je ale minulostí. A pasíři si za to vlastně mohou sami. Dnes se všechno dělá na spotřebu. Kup, použij, vyhoď a kup nové. To ale neplatí o naší práci. My stále odvádíme poctivé řemeslo a výrobky musí vydržet co nejdéle,
říká Jan Čermák. To platí třeba o lustrech v jednacích síních Poslanecké sněmovny a Senátu. Například v jednacím sále Senátu je původní pouze jediný lustr. Další jsou kopie, které vyrobili právě v pasířství u Čermáků.
Zatímco v 90. letech přicházely zakázky především z institucí, dnes jim dominuje soukromý sektor. Instituce musí šetřit a pokud už se rozhodnou investovat do kvalitní pasířské práce, musí čekat na dotace. Unikátní doplňky do interiérů si dnes nechávají vyrobit hlavně architektonická studia nebo stavební firmy, které dělají kompletní zakázku. Z pasířů se proto stávají subdodavatelé, což se sebou nese i boj o cenu a kvalitu. Můžu říct, že 90 % poptávek probíhá tak, že zákazník pošle tabulku, kde máte jen doplnit cenu. Pokud se nevejdete do daných mantinelů, zakázku nedostanete. Na ceny jsou dnes velké tlaky a někdy tím bohužel trpí kvalita práce. Při tomto systému nikoho moc nezajímá, kdo bude výrobek dělat. Tahle práce se ale nedá odbýt. Je dost lidí, kteří nám do řemesla fušují, ale ne každý, kdo umí ohnout kus mosazného plechu, je pasíř. A lacinější práce je vždycky poznat. Náklady na materiál totiž máme všichni stejné. Když se tedy šetří, tak je to na lidech, respektive na výrobě a kvalitě provedení,
popisuje podnikatel. Zakladatelé rodinné firmy jsou ale hrdí na to, že se na přední místo výrobce zakázkových svítidel a interiérových doplňků z mosazi dostali díky respektu k zákazníkům, dlouholetým zkušenostem, dodržením termínů a smluvním cenám.
Uplatníme se i dnes
Firma je dnes živa hlavně ze soukromých kusových zakázek. Žádné série se v ní nevyrábí. Maximálně jde o několik stejných kusů. A i díky tomu získává zákazníky ze zahraničí. Sériovou výrobou pro velkoobchody se zabývají Španělé, Italové nebo Angličané. Sice by to možná stálo za zvážení i u nás, ale mě by sériová výroba neuspokojovala. Naše řemeslo hodně spočívá na kreativitě a neopakovatelnosti. Proto teď třeba vyrábíme kompletní sadu svítidel pro jednoho zákazníka z Velké Británie. U nich by mu to nikdo neudělal,
vysvětluje pasíř. Problém sériové výroby vidí také v tom, že nabídka nikdy není šitá na míru a nemůže být kompletní. Tady na Vinohradech jsou schopni navrhnout celá řešení interiéru a doladit požadavky zákazníků do detailu. A to nejen při samotné výrobě, ale i v kanceláři za pracovním stolem. Součástí práce pasířů je totiž i umění návrhu. Kromě kopií historických originálů proto mohou vzniknout i moderní řešení, například plochá, velkoformátová nebo jinak atypická svítidla. Dnes často s jejich návrhy přicházejí architekti a designéři, kterým ale chybí zkušenost s materiálem. Navrhují proto věci, které jsou jen těžko vyrobitelné nebo těžko vyrobitelné v požadované ceně a kvalitě.
Pasíři pracují s mědí, mosazí, bronzem a oproti minulosti využívají i chromovanou nebo niklovanou mosaz, případně nerez. Historicky ale nepracují s drahými kovy, ty přenechávají zlatníkům. To je ostatně vidět i na pražské prodejně, která zároveň plní funkci vzorkovny. Když neděláme na zakázce, vyrábíme originální zboží takzvaně na sklad. Naše výrobky se totiž musí vidět. Součástí našeho firemního webu je i internetový obchod, ale nafotit osvětlený kov je složité. Proto jsme rádi, že zákazníci chodí přímo k nám. Jsou i tací, kteří kolem naší výlohy brousí roky a pak jednou přijdou s tím, že už si na svou vysněnou lampu konečně našetřili a koupí si ji,
vypravuje Jan Čermák. Na reklamu jakéhokoli druhu firma příliš nespoléhá. Pasířství je dnes velmi okrajovou záležitostí a řada lidí si ani neumí představit, co vlastně obnáší. Navíc jednotlivě vyrobené kousky nepatří k nejlevnějším, a tak se jako jediný propagační prostředek zatím nejvíc osvědčila poctivá a kvalitní práce a následné osobní doporučení od spokojených zákazníků.
E-booky pro váš tablet nebo čtečku
Stahujte nejnovější knihy v elektronické formě z edice Podnikatel.cz. Nabízíme například praktického pomocníka při začátku podnikání, novinky v občanském zákoníku či poutavé příběhy podnikatelů. Prohlédněte si nabídku e-booků
O práci se v pasířství Čermák nebojí. Zájem je ve vlnách a podléhá i módě. Zatímco před pár lety byla poptávka po zboží stylu art deco a funkcionalismu, dnes jsou znovu oblíbené oblé barokní tvary. Budu rád, když se mi podaří firmu a hlavně tohle zanikající řemeslo udržet dál. Vážíme si každé zakázky stejně, od vybavení celých interiérů po drobnou repasi. Naší snahou je dodat výrobek nejen funkční, ale především estetický s vysokou kvalitou řemeslné práce. Rádi doporučíme technické řešení návrhu včetně výběru vhodného materiálu, zhotovíme výkresovou dokumentaci pro výrobu, zajistíme zaměření i montáž,
říká pasíř.