Stále se objevuje celá řada nekalých fint, kterými se snaží nepoctivci vytáhnout z lidí peníze, aniž by dodali slibovanou službu či zboží nebo ani jedno z toho neodpovídá slibované kvalitě. Čemu teď zákazník čelí nejvíc.
Pojem šmejdi se stále skloňuje, jen se posledních pár let pomalu přesouvá z předváděcích akcí na pro ně mnohem bezpečnější a více anonymní místo. A to na internet. Online svět je teď prostředí, kde se nekalému byznysu daří nejvíc.
Pozor na všechny pofidérní energetické aukce. Jak fungují?
Energetické aukce jsou realizovány prostřednictvím zprostředkovatele, který uzavře smlouvu se spotřebitelem, nejčastěji formou podomního prodeje či telefonicky. Zprostředkovatel se zavazuje provést výběrové řízení a obstarat nového dodavatele elektřiny či plynu, který spotřebiteli poskytne cenově srovnatelnou nebo výhodnější nabídku v porovnání se stávajícím dodavatelem. Spotřebitel se pak zaváže smlouvu s vysoutěženým dodavatelem uzavřít. Služby sice inzerují jako bezplatné a nezávazné, ale nutí spotřebitele k podpisu závazné smlouvy. Pokud to odmítne nebo později od smlouvy odstoupí či ji vypoví, je mu naúčtována pokuta v řádech tisíců korun.
Dokud nevejde v platnost novela energetického zákona, k dalšímu narovnání obchodních vztahů a ke kultivaci trhu chce přispět Deklarace 2.0. Více v článku „Energošmejdi“ to budou mít opět těžší. Vznikla totiž nová deklarace
Není e-shop jako e-shop. Pozor na ty zprostředkovatelské
Zprostředkovatelský e-shop se zpravidla tváří jako český internetový obchod a průměrný spotřebitel není schopen rozpoznat, že kromě provozovatele uzavírá smlouvu také se subjektem mimo ČR, nejčastěji z Číny. Zprostředkovatelské e-shopy se snaží krátit práva českých spotřebitelů, třeba tím, že jim neumožňují odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. Případná reklamace či vrácení zboží jsou navíc spojeny s nemalými náklady na dopravu do zahraničí. Nic takového ale podle českého práva není možné a spotřebitelé mohou veškerá práva uplatnit přímo u e-shopu,
uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Stále častěji si spotřebitelé stěžují na to, že zakoupí mobilní telefon v méně známém e-shopu, ovšem po jeho případném zaslání do autorizovaného servisu zjistí, že se jedná o repasované zboží. V takovém případě jim však autorizovaný servis v reklamaci nevyhoví.
Psali jsme: Pozor na tzv. zprostředkovatelské e-shopy. V případě reklamace jste nahraní
Byznys s láskou a důvěrou? Neférové online seznamky
Byznys s online seznamkami je založen na nedostatečném informování zákazníka, automatickém prodloužení členství, získávání údajů z platebních karet a stržení finančního obnosu v řádech tisíců korun z účtu zákazníka bez jeho vědomí. Tyto seznamky zároveň uvádějí, že výpověď smlouvy jim musí být doručena před uplynutím zkušebního období, tedy ještě před tím, než se členství automaticky prodlouží. O tom však spotřebitelé nejsou dostatečně poučení a situaci řeší až poté, co jsou jim z účtu strženy nemalé částky.
ZMĚNY A NOVINKY 2020
Co se změní pro OSVČ i zaměstnance od 1. ledna 2020? Sledujeme všechny novinky a daňové změny
Samotné ukončení smlouvy často komplikuje i špatná komunikace ze strany seznamky. Neuhradí-li zákazník danou částku, obrací se seznamky na soukromé vymáhací agentury,
popisuje běžnou praxi nefér online seznamek Eduarda Hekšová. Společnosti provozující neférové online seznamky jsou usazeny mimo Českou republiku a někdy i mimo Evropskou unii, což znesnadňuje práci tuzemským i unijním dozorovým orgánům.
Spotřebitelský server dTest přijal více jak 4000 stížností týkající se pěti zahraničních společností provozující online seznamky. Jde o společnosti be2, Interdate, Dateyard, Paidwings a Datingclub. Na základě dostupných dat odhadujeme, že tímto způsobem mohli čeští spotřebitelé za posledních čtyři až pět let přijít přibližně o 10 až 20 milionů korun,
uzavírá Eduarda Hekšová.
Čtěte také: Seznamky mají o uživatelích hromadu dat. Jak musí nově ochránit jejich soukromí?