Patří zvířecí mazlíčci do práce? Co si rozmyslet dřív, než benefit zavedete?

19. 8. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Domácích psů a koček jsou v Česku miliony. S tím, jak jsou firmy vůči zaměstnancům stále otevřenější, přibývá i těch, co pouští do svých kanceláří také zvířata.

V řadě pet-friendly firem domácí mazlíčci netrčí doma a chodí se svými paničkami a páníčky do práce. V nich jsme se zeptali, jakou mají se zvířaty zkušenost.

Vzájemná ohleduplnost = hlavní pravidlo

V Seznamu smí zvířata do kanceláře už od založení firmy, kdy měla pár lidí, vysvětluje manažerka PR a interní komunikace Aneta Kapuciánová. Snažíme se v Seznamu udržet atmosféru rodinné firmy a možnost chodit do práce se zvířaty k tomu patří, tvrdí. Také připomíná, že i maskotem Seznamu je pes Krasty, takže o tom, že by psi zaměstnanců zůstávali doma, nemůže být podle ní řeč.

Většina zaměstnanců bere zvíře v práci jako zpestření, objasňuje dále. Někde už jsou zvířata členy týmu. Někdy třeba pejsek doma sám nevydrží, hodně štěká, tak pak jeho majitel (i sousedi v domě) ocení, že si ho může vzít do práce, dodává. O tom, že jsou pet-friendly firma, informují i při náboru, ve svých pracovních inzerátech. Ale věříme, že jenom to nové lidi do Seznamu nepřivádí, říká k tomu Aneta Kapuciánová.

Zajímají vás benefity? K tématu čtěte také článek Zájezd a rekreace jako zaměstnanecký benefit. Lze i formou poukazu?

Za jediné pravidlo pro bezproblémové soužití zvířat a lidí v kanceláři označuje vzájemnou ohleduplnost. V praxi funguje tak, že pokud někdo v kanceláři nemá například psy rád nebo má třeba alergii na psí srst, není pak zkrátka možné, aby si majitel či majitelka psa do práce vodili. Zatím se nám nestalo, že by se spolu kolegové nezvládli domluvit, prozrazuje.

Pokud by ze zkušenosti v Seznamu měla dát nějaké doporučení jiné firmě, jak pet-friendly režim zavést, je podle ní každopádně nejdůležitější selský rozum majitelů zvířat. Upozorňuje, že přeci jen stále chodí do práce, takže není vhodné brát si s sebou do kanceláře mláďátka nebo nemocná zvířata, která potřebují péči. Stejně tak je podle ní potřeba respektovat kolegy nebo další zvířata na pracovišti. Přítomnost zvířecího kamaráda by pak samozřejmě neměla nijak ovlivnit provoz jednotlivých týmů a oddělení, upozorňuje Aneta Kapuciánová na podstatnou okolnost.

Zvířata jako součást svobody a volnosti

Marcela Marešová, HR specialistka ve Slevomatu, tvrdí, že stát se pet-friendly firmou přišlo vlastně přirozeně, samo od sebe. Protože je pro firmu důležitá svoboda a volnost, kterou zaměstnancům poskytuje. S tím jde ruku v ruce i to, že není důvod, proč by si své chlupaté kamarády nemohli do práce vodit. Věříme našim kolegům, že svou práci odvedou a být pet-friendly firmou v tom není překážkou, říká pro server Podnikatel.cz.

3 tipy pro pet-friendly kancelář:

  1. Zvířata podporují v práci rodinnou atmosféru, přinášejí zpestření, jsou součástí otevřenosti firmy ke svým lidem. Kdo má zvíře v práci, neměl by být peskovaný za to, že ho jde v pracovní době také vyvenčit.
  2. Základní pravidlo ale je zapojit selský rozum, soustředit se na vzájemnou ohleduplnost, domluvit se. Pokud někdo v kanceláři nemá psy rád nebo má alergii na psí srst, pes do kanceláře nemůže.
  3. Vyplatí se otestovat zvířata v kanceláři pilotně. Vyzkoušet nejdřív, jak to celé bude fungovat, co lidé na to a zda jsou pro zvířata vhodné firemní prostory.

Ve Slevomatu je to přitom podle jejích informace velmi ceněný benefit. Běžně v kancelářích běhá několik psů najednou. Máme vyčleněný dokonce speciální kalendář, kam si pejsky zapisujeme. Jsou to velmi často i třeba štěňátka, takže kolegové oceňují to, že v momentě, kdy se o malého psa musí nejvíc starat, nemusí využívat dovolené apod. Navíc je to pro nás také skvělá forma takové kanisterapie, popisuje firemní praxi. V náboru přitom tento benefit příliš nevyužívají, je to totiž benefit, který už se pro ně stal samozřejmostí. Na našich sociálních sítích však občas nějakého pejska představíme, dodává.

Co se týče zvířecích, respektive psích pravidel, patří k nim ve Slevomatu speciální kalendář, který sdílejí majitelky a majitelé psů, a podle něj se řídí. Máme totiž už odpozorované, že se někteří pejsci navzájem nemusí. Majitelé se takhle dozví potřebné informace a uzpůsobí tomu svůj program, vysvětluje. Vzpomíná také kolegyni, která má velký strach ze psů. Ale tím, že se tu všichni stále dobře známe (i když je nás tu skoro 270), respektujeme se navzájem a pejsky ke kolegyni zkrátka nevodíme, uvádí s tím, že kanceláře mají vymyšlené dobře na to, aby se někteří kolegové se psy vůbec nemuseli setkat, když si to nepřejí.

Péče o zaměstnance je rozsáhlá oblast, na níž se lze dívat z mnoha úhlů pohledu. K tématu čtěte také článek Nepodceňte pravidla poskytování zdravotního volna, takzvaných sick days.

Podniku, který o svém pet-friendly přístupu teprve uvažuje, vzkazuje, že nejdůležitější je důvěra, kterou firma zaměstnancům poskytne. Když už si pejska do práce přivedou, neměli by se cítit pod tlakem, že je na ně nahlíženo špatně, když jdou psa třeba vyvenčit, připomíná. Pokud v nějaké firmě takový režim zatím vůbec nefungoval, bude podle ní určitě do začátku užitečné vyzkoušet ho nejdříve v „pilotní“ verzi. Ukáže se tak, zda to může fungovat a jestli to prostory firmy dovolí, uzavírá Marcela Marešová.

Mazlíčků jsou miliony

Zaměstnanci s domácími mazlíčky přitom nejsou výjimkou. V Evropské unii lidé vloni chovali 75 324 000 koček, 65 509 000 psů, 35 571 000 ptáků, 19 400 000 malých savců (jako jsou například králíci, morčata či křečci), 10 643 000 akvarijních živočichů a 6 303 000 plazů. K takovým číslům za loňský rok došla ve své statistice organizace FEDIAF, která zastupuje evropský průmysl s potravou pro domácí mazlíčky. V Česku to podle jejích údajů byly 2 miliony psů a 1 400 000 koček, 70 tisíc ptáků, 55 tisíc akvarijních zvířat, 170 tisíc malých savců a 5 tisíc plazů.

A existují už i průzkumy, které přínosy zvířat v kanceláři zkoumají. Podle shrnující americké studie z roku 2017 mohou psi v kanceláři mimo jiné přispívat ke snížení stresu, mají pozitivní vliv na výkon a podporují sociální interakce mezi lidmi na pracovišti. Mezi rizika naopak patří alergie, různé nemoci přenosné mezi zvířaty nebo mezi zvířaty a lidmi, pokousání, různé fóbie a strachy spojené se zvířaty nebo také kulturní rozdíly ve vnímání zvířat. Proto, než se pracoviště otevře psům či jiným zvířatům, je podle výzkumníků vždy potřeba zvážit všechny zdravotní a bezpečností aspekty, well-being zaměstnanců i zvířat, možné právní aspekty nebo právě i kulturní citlivost na různé druhy zvířat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).