Stále rozšířenější crowdfunding bude možné aplikovat i na ryze podnikatelské projekty. V podstatě je to možné už dnes, ale většina jich pohoří. Přesto existují lidé, kterým se díky kolektivnímu financování vlastní byznys rozjet podařilo, protože své přispěvatele zaujali.
Princip crowdfundingu je detailně popsán v článku Cest k penězům vede mnoho. A jsou i pro malé podnikatele. Rozdíl mezi běžným crowdfundingem a equity crowdfundingem spočívá v tom, že zatímco v první variantě jsou klíčové odměny pro přispěvatele, v druhé jde čistě o podíl na zisku nebo převod akcií. Jinými slovy, v první variantě bude dárcům stačit třeba cédéčko nebo sleva na výrobek, v druhé pak donátoři za své peníze žádají taky peníze. A právě o tento způsob začíná být v Česku poptávka. Projekty, které budou nabízet podíl na zisku, se řídí jinými pravidly než klasické hromadné financování. V některých zemích musí být investoři dokonce státem registrovaní, aby mohli koupit equitu nebo podíl z budoucího zisku. Legislativní úprava se v jednotlivých zemích liší. My teď s právníky konzultujeme právní stav a rádi bychom u nás tuto formu crowdfudingu rozjeli. Už teď se nám hlásí autoři, pro které by byl výhodnější spíš equity crowdfufning než ten klasický,
komentuje plány Martin Brykner ze Startovače.
Čistě podnikatelský crowdfunding se u nás ještě nerozjel. Vše jde zatím klasickou cestou, tedy finanční příspěvek výměnou za odměnu či protislužbu. Většina autorů ale samozřejmě po úspěšné kampani svůj projekt dál monetizuje, takže jde sice o byznys, ale přeci jen o jeho trochu jinou formu. I ta ale stojí za vyzkoušení. Přinášíme inspiraci od těch, kteří s tímto druhem financování svých projektů uspěli.
Počítačová hra inspirovaná Karlem Čapkem
Hry jsou sice jedním z nejpopulárnějších produktů komunitního financování, ale v Česku a na Slovensku se zatím takto podařilo zafinancovat pouze čtyři počítačové hry. Důvod? Mnozí vývojáři mají reputaci, která přesahuje hranice bývalé federace a tak kampaně spouští na mezinárodních platformách. Pro začínající studio ale může být lokální kampaň skvělým odrazovým můstkem k vybudování komunity. O tom ví i Vladimír Geršl, šéf herního vývojářského studia Fun 2 Robots. Původně jsme chtěli rozjet kampaň na celosvětovém Kickstarteru, ale pak jsme zjistili, že by to pro nás bylo časově i finančně příliš náročné. Na české platformě, konkrétně Startovači, jsme sice mohli dosáhnout na maximálně desetinovou částku, ale uvědomili jsme si, že o peníze v tu chvíli nejde. Náš projekt potřeboval 1,5 milionu korun a vybrat tuto částku bylo s naším typem projektu skoro nereálné,
říká Vladimír Geršl. Nakonec se studio Fun 2 Robots rozhodlo požádat o 90 000 korun. Plán byl splněn na 128 % a 127 donátorů dalo dohromady částku 115 170 korun.
Úspěšná kampaň pomohla překlenout finančně těžší období ve vývoji, ale to se ukázalo jako druhotný efekt. Tím prvním bylo vybudování si základny příznivců. Někteří přispěli 200, jiní 5000 korun. Nezáleží ale na výši darované čásky. Každý dárce je najednou do vašeho projektu osobně zainteresovaný a vnímá hru jinak než běžný fanoušek. Lidé, kteří do ní vložili svůj kapitál, se o její vývoj více zajímají a propagují ji. Je to obrovský rozdíl a výrazný posun v marketingu,
vysvětluje Vladimír Geršl.
Nic ale není zadarmo. Kdo by si myslel, že stačí vtipně napsat projekt a zaujmout lidi nějakou slíbenou odměnou, ten se plete. Každá získaná tisícikoruna je podle zkušeností studia Fun 2 Robots tvrdě vydřená. Přípravy na kampaň a exekutiva v jejím průběhu si vyžádala dva lidi na fulltime. Je potřeba napsat zajímavý projekt, komunikovat se správci platformy, donátory, vyřizovat dotazy možných přispěvatelů, komunikovat s novináři nebo je aktivně vyhledávat,
říká Vladimír Geršl. Díky tomu, že je hra Future Factory inspirována Čapkovým dramatem R.U.R., ukázalo se využití lokální platformy velmi správným rozhodnutí. Dílo je v Česku známé i mezi nečtenáři. Další počítačová hra by se navíc na Kickstarteru a jemu podobných ztratila v záplavě jiných. Čeští novináři se zájmem o herní svět naopak reagovali skvěle a projektu významně pomohli. Z vlastní zkušenosti radím, aby autoři projektů měli všechnu komunikaci a materiály připraveny ještě před spuštěním kampaně. Dohánět cokoli v jejím průběhu je velmi náročné. Navíc je potřeba si rozmyslet, co od kampaně samotné očekáváte. Ne vždy se investice do ní vyplatí. Nečekejte proto super výdělek, ale spíš propagační efekt,
dodává Vladimír Geršl.
Studio Fun 2 Robots nabízelo jako odměny slevu na zakoupení hry, uvedení donátorů na webu, přímo ve hře, dále například zarámované skicy a skečbooky nebo knihu R.U.R. v originálním obalu.
Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat
Je lépe žádat o podporu s menšími a méně finančně náročnými projekty, nebo lze zaujmout i větším, ale také finančně náročnějším nápadem?
Úspěch může mít malý i velký projekt, záleží pouze na kvalitě. Ale jelikož Češi si na crowdfunding teprve zvykají, doporučujeme spíše menší částky. Vždycky je to otázka konkrétního projektu. Hlavní je, aby působil uvěřitelně. Chtít půl milionu na novou desku už chce nějaké argumenty, proč to bude stát tolik. A stejně to platí i naopak, u velkolepě vyhlížejícího projektu, který chce malou částku,
říká Jana Ecksteinová, strážce projektů na Hithitu.
Jaké projekty mají u lidí největší úspěch?
Největší úspěch mají projekty od zakladatelů, kteří už kolem sebe mají vytvořenou komunitu, kterou pak stačí pouze oslovit, což jsou typicky lidé z oblasti umění či charity. Jelikož podnikatelé nic takového běžně nemají, shánějí se jim peníze hůře. Důležité je také umět využít Facebook a jemu podobné, což opět zvýhodňuje umělce oproti podnikatelům,
radí Roman Baroš jednatel, Nakopni.Mě.
Nikdo nedá peníze jen tak zadarmo. Čím tedy lidi oslovit, aby vůbec začali přemýšlet o podpoře našeho projektu?
Lidé nedávají autorům peníze jen tak. Odměny jsou další motivací pro přispěvatele, nejde jen o dobře komunikovaný projekt. Dobře vysvětlený nápad, jedinečné odměny, které se jinde nedají sehnat, a aktivní autor, to jsou klíče k úspěchu.
Sedací batoh zaujal i ve světě
Crowdfunding je tedy především o komunikaci a marketingu. Takovou zkušenost udělala i firma BAGOBAGO, která se ucházela o přízeň se svým sedacím batohem hned dvakrát. O peníze skutečně nejde. Skupina přispěvatelů je v českých podmínkách omezená a za čas ji vyčerpáte. Úspěch je pak závislý na tom, jak svůj projekt dokážete komunikovat. Nám se díky crowdfundingové kampani ozvali zájemci o prodej našich batohů, a to nejen z České republiky, ale i zahraničí. První reagovali Francouzi, pak se ozvali i Němci nebo Američané. Velmi nás překvapilo, že české projekty sledují. Využijte proto crowdfunding jako možnost poslat informace o vašem výrobku do světa. Jednorázová podpora je dobrá, ale navázání dlouhodobé spolupráce je o mnoho lepší,
radí Petr Hudeček z BAGOBAGO. K tomu, aby se kampaň na crowdfundingové platformě dobře rozjela, je ale potřeba tvořit si ještě před ní komunitu. Ideální jsou sociální sítě a zájmové servery zaměřené na vaši cílovou skupinu. Je potřeba mít zpětnou vazbu a dotvořit projekt podle jeho budoucích uživatelů. Jen tak je může zaujmout a podpoří vás.
Důležité je s komunitou komunikovat. BAGOBAGO například kvůli problému s komunikací vyzkoušelo dvě české crowdfundingové platformy. Začínali jsme na Hithitu, ale tam komunikace vázla. Nedostali jsme od správců služby možnost získat kontakty na přispěvatele. Lidi nám poslali peníze a čekali zpětnou vazbu, alespoň poděkování a další informace. Ty jsme jim nedokázali poskytnout a tak se mnoho z nich naštvalo. Přišlo jim to neprůhledné. Zkusili jsme proto Odstartováno a to byl velký rozdíl. Tady jsme si mohli svou komunitu hýčkat, pracovat s ní a ona nám za to dál šířila informace i dobrou pověst,
říká Petr Hudeček. Proaktivita je důležitou součástí crowdfundingu.
Co se týká odměn, rodinná firma Bagobago nabídla zvýhodněné ceny svých batohů, své bederní pásy nebo speciální turistickou edici batohů. Na Hithitu splnila na 181 %. Žádala 120 000 korun a získala 217 730 korun. Na Odstartováno pak přibylo dalších 245 000 korun.
Dále čtěte: Máte podnikatelský nápad a nevíte, kde na něj vzít? Uspořádejte sbírku
Hostel v Gruzii sponzorují Češi
Stavíme na nohy hostel v Gruzii, na kterém závisí místní Centrum pro uprchlíky a seniory. Touto úvodní větou propagoval svůj projekt na Hithitu Petr Sič a dodal, že projekt už je hodně daleko, ale kousek před cílovou rovinkou mu dochází dech. Hostel byl zprovozněn až v srpnu a nestihl vydělat dost na zimní sezónu, kdy není tolik hostů. Peníze, které se nám podařilo vybrat, dáme z velké části těm, kteří pro nás zajistili odměny přispěvatelům. Jde například o pletené ponožky, hodinu gruzínštiny, gruzínské pochoutky a samozřejmě i předplacené ubytování v hostelu. Taky z nich budeme financovat provoz hostelu a nakoupíme přistýlky a rádi bychom po budově rozvedli vodu,
komentuje své plány Petr Sič. V tomto případě nejde o žádnou závratnou částku. Cíl byl stanoven na 50 000 a získal o 10 000 korun víc. Ubytování v hostelu si rezervovalo dvacet lidí, kteří mají velký potenciál. Očekává se od nich, že budou při své návštěvě Gruzie spokojení, budou postovat své zážitky a fotky na sociálních sítích a nalákají do hostelu další nocležníky. Zajistí tím potřebnou publicitu, kterou si provozovatelé nemohou z finančních důvodů dovolit.
To je hlavní přínos celé kampaně, kvůli kterému jsme do ní šli. O penězích to není, protože ten crowd je velice omezený. Podle mých zkušeností se dav z 80 % rekrutuje z našeho okolí. Jsou to lidé, kteří v nás věří a vidí v projektu smysl stejně jako my. Není ale jednoduché je oslovovat na přímo, bylo by to příliš časově náročné. Crowdfundingová kampaň toto ulehčí a navíc dá celému projektu formu. Stane se díky ní přehlednější a čitelnější pro přispěvatele. Volba crowdfundingu je z tohoto důvodu poměrně strategickou záležitostí. Je to stabilní vizitka, ke které se odkazujeme,
vysvětluje Petr Sič. Díky kampani se o hostelu dověděly třeba i cestovní kanceláře, které by se mohly stát dlouhodobými partnery.
I Petr Síč radí vytvořit si dopředu komunitu a s ní sdílet a konzultovat nápady. Jakýkoli nátlak není v tomto případě efektivní. Stačí lidi oslovit a předložit informace o projektu, v žádném případě nežádat o finanční podporu. Vhodné je vyhledávat opinion leadry z oblasti vašeho zájmu, snažit se získat spolupracovníky, kteří budou sdílet informace. Je nutné počítat s tím, že dav se pomalu vyčerpává, a bude potřeba upoutávat pozornost nových a nových lidí. „Počítejte s enormním množstvím práce, začněte i půl roku před samotnou kampaní. A dobře si spočítejte, jestli se vám tato forma financování vyplatí,“ radí Petr Síč.