Hledáte-li vhodného kandidáta na nějakou pozici, bývá životopis prvním sítem uchazečů. Věci, se kterými se můžete v tzv. “CV” (Curriculum vitae) potenciálních zaměstnanců setkat, mnohdy dosahují komických až bizarních rozměrů. Někteří uchazeči například přikládají svoji fotku v plavkách, píší o svých koníčcích typu výroba králíkáren či se rozepíší o svém životě na 30 stránek. Server Podnikatel.cz přináší výběr zajímavostí, kterými se firmy v CV musí prokousávat.
Fotky z večírků a akty
S životopisem uchazečů o práci se setkává v podstatě každá firma, která má nějaké zaměstnance. O zajímavosti tak rozhodně není nouze. Díky rozvoji technologií a internetu se CV zasílají především e-mailovou poštou a řada zájemců se též naučila přikládat svoji fotografii. Jak upozorňují odborníci, životopis s fotografií působí pravda lépe a živěji, ne však za každých okolností. Nesmí se jednat o fotografie z dovolené, které se v CV často objevují, stejně jako fotky uchazečů v plavkách, skupinová fota (navíc s označením „jsem třetí zprava“), či fota v podivných pózách,
upřesnil Mikuláš Procházka, marketingový manažer společnosti Grafton Recruitment.
Že není v oblasti fotografií nouze o perličky, potvrzují personální agentury i samotné firmy. Například ve společnosti PwC se setkali s fotkami z večírků, na nichž byly i dobře viditelné obličeje kamarádů. Body navíc nezískali ani uchazeči, kteří předkládali fotografie z předchozích zaměstnání: spoře oděná hosteska, manažer v ochranné přilbě nebo odborník na reality, který namísto své přiložil fotografii budovy, kterou se mu zřejmě podařilo úspěšně prodat či pronajmout,
dodal serveru Podnikatel.cz Václav Prýmek, partner ve společnosti PwC Audit.
Životopis jako kniha na pokračování
Firmy též občas narazí na životopisy, které spíše připomínají romány, za které by se nemusel stydět ani Lev Nikolajevič Tolstoj. Například společnost PwC Audit se setkala s životopisem, kde uchazečka popsala nejen svoji dosavadní kariéru, ale rovněž i své dětství. Jiná kandidátka zase zdůraznila své mezinárodní působení nejen tím, v které zemi studovala a pracovala, ale i kde byla počata. Také formát a rozsah CV je podstatný, nechtěně humorně působil například životopis v rozsahu 30 normostran či životopis vepsaný přímo těla e-mailu,
připomněl pro server Podnikatel.cz Mikuláš Procházka. Čtěte více: Životopis musí na první pohled zaujmout
“Mám tři děti a ani jednu manželku”
S tím úzce souvisí, že někteří lidé píší do svých životopisů osobní věci, jako by je posílali do seznamky. Informace, že dotyčný má tři děti a ani jednu manželku, není rozhodně výjimkou. Setkali jsme se s tím, že nám uchazeči psali, že jsou od tehdy a tehdy dárcem krve a že jsou zaregistrováni v registru pro dárcovství kostní dřeně či že berou přírodní produkty na posílení imunity,
podělila se o svoje zkušenosti Dominika Trachtová, personální ředitelka Student Agency.
Společný životopis manželů
Personální agentury a firmy se setkávají také s barevně upravenými kreativními životopisy. CV třeba lemují červená srdíčka probodnutá šípem, lodička či různá roztomilá zvířátka typu štěňátek či koťátek. Zejména uchazeči s několika zaměstnáními najednou využívají složité grafické struktury, jimiž vyjadřují, jaká zaměstnání v které době vykonávali, jak se tyto zaměstnání prolínala, případně na sebe navazovala,
řekl serveru Podnikatel.cz Václav Prýmek, partner ve společnosti PwC Audit.
Že se životopis nemusí vztahovat pouze na jednu osobu, se přesvědčili ve společnosti Student Agency. Do té totiž dorazil dokonce „společný životopis“, kdy manželé chtěli pracovat spolu jako řidič a stewardka. Čtěte více: 10 bláznivých nápadů, které vydělaly miliony (1. díl)
“Rád vyrábím králíkárny”
Na samotnou kapitolu by vydala některá zvláštní hobby zájemců o práci. Přestože s dotyčnou pozicí volnočasové záliby uchazečů třeba ani nesouvisí, někteří je stejně neopomenou zmínit. Do Student Agency chtěl například člověk, který se zajímal o návrhářství oblečků pro panenky. Jiný mladík měl zase za koníčka “šplh bez přírazu na laně". Dalšího uchazeče pro změnu bavila výroba králíkáren.
Personalisté doporučují do životopisu zásadně nelhat a chovat se spíše věcně. Firmy se však stále potýkají se životopisy, kde ze sebe uchazeč dělá druhého Billa Gatese či kde dotyčný nezapomene “vtipnou” formou zdůraznit své přednosti. Stejně tak ale není na místě si sypat popel na hlavu a kriticky se hodnotit. Přesto to někteří dělají. Věty jako “Znalosti jazyka – angličtina pasivně slovem i písmem, na nižší komunikativní a technické úrovni či znalost jazyka velmi špatná," nepůsobí zrovna příznivě,
vysvětlil Mikuláš Procházka.
„Hledáte pána Boha, ne vedoucího“
V případě jazyků a sebehodnocení by mohli vyprávět ve Student Agency. Jednou jim přišel CV, kde zájemce zmínil své jazykové znalosti: Latina – názvy rostlin. Stejně tak zajímavě prý působil životopis, ve kterém se u vzdělání nacházela zkomolenina “maturita exam”. “V motivačním dopise nám jednou jeden uchazeč napsal, že …domnívám se, že mé komunikační, spolehlivé a zodpovědné schopnosti by vám mohly prosperovat",
doplnila Dominika Trachtová. Čtěte také: 10 bláznivých nápadů, které vydělaly miliony (2. díl)
Právě Trachtová doplnila na závěr jednu reakci odmítnutého uchazeče: Připadá mi jakoby jste hledali pána Boha a ne vedoucího.
Foto: www.isifa.com