Při vymýšlení nových produktů nebo služeb vám pomohou nástroje jako persony, Value Proposition Canvas a uživatelské testování. Nebudete střílet naslepo a váš nově spuštěný produkt, například web, bude víc odpovídat tomu, co vaši zákazníci potřebují. Praktické zkušenosti s vámi sdílí produktový tým společnosti IGNUM.
Jak lidem usnadníme život?
Tato otázka je na startu podnikání klíčová, protože obrací pozornost od prvotní myšlenky, která může připadat skvělá jen vám, k vašim uživatelům. Jasná představa o přínosu vašeho záměru a jeho provázání s potřebami zákazníků vám ulehčí nejen práci na vývoji produktu nebo služby, ale i pozdější marketing. Dodatečně nebudete horko těžko vymýšlet, jak hotový výrobek vlastně prodáte lidem a proč by ho měli chtít.
Přesné pojmenování, v čem spočívá hodnota vaší služby, vám usnadní nástroj Value Proposition Canvas. S pomocí jednoduchého diagramu si definujete, co váš projekt lidem přinese, jaké potřeby jim vyřeší a jestli budou s jeho využíváním spojené nějaké zádrhele. Druhá, levá strana canvasu, slouží pro popis produktu a zformulování, čím a jak zkvalitní a ulehčí lidem život.
Partner seriálu Jak rozjet online byznys
IGNUM zajišťuje technologické zázemí pro vaše webové stránky a e-mailové služby. Protože IGNUM myslí na své uživatele, každý nový produkt pečlivě testuje, od počáteční myšlenky přes funkční prototyp po výsledný produkt. Inspirujte se ve svém podnikání designovými postupy společnosti IGNUM, hrdého partnera tohoto seriálu.
Value Proposition Canvas v praxi
Na začátku jsme měli dost jasnou představu, že chceme lidem usnadnit pořízení vlastních webových stránek,
vzpomíná Petra Špičková, která vede vývojářské projekty pro firmu IGNUM na vznik webové Vizitky. Technická a finanční náročnost webu je pro spoustu podnikatelských zelenáčů velkou překážkou a tu jim chtěl tým IGNUM odstranit z cesty. Zároveň bylo jasně dané, že výsledkem musí být profesionálně navržený web, který si lidé naklikají sami.
Díky Value Proposition Canvasu se lépe vcítíte do situace vašich zákazníků.
Definování potřeb a obav našich uživatelů zefektivnilo celý proces vývoje Vizitky,
říká k tomu Jaroslav Štětina, ředitel IGNUMu. Z diskusí nad přínosem pro zákazníky vyplynulo, že nástroj na tvorbu vlastního webu musí být maximálně uživatelsky přívětivý, aby lidem opravdu ušetřil čas. Canvas nám tak výrazně pomohl i při přípravě grafiky a zadání pro vývojářskou firmu,
dodává Jaroslav Štětina.
Persony aneb kdo je váš zákazník
Opravdu by si lidé koupili váš produkt? To, že vám na takovou otázku nadšeně kývne kamarád nebo maminka, ještě neznamená, že na trhu uspějete. Atraktivnost vašeho podnikatelského záměru si musíte ověřit na zástupcích vaší cílové skupiny. Nejdřív si ji ale musíte definovat. K tomu slouží takzvané persony. Jedná se o popis typického představitele vaší cílovky, včetně parametrů jako věk, pracovní zařazení, příjmy, vzdělání a záliby.
K čemu je dobrá persona? Pomůže vám vcítit se do zákazníků a rozhodovat se s ohledem na jejich potřeby. Při diskusích v týmu pak neztratíte směr a fokus. Argumentu typu „Ale naše persona neřeší nákup drahého softwaru a kancelářského vybavení, protože podniká v garáži“ porozumí každý. Je možné, že pro svůj byznys budete potřebovat persony dvě nebo tři, tak se nesnažte vymyslet personu – chytrou horákyni, která v sobě spojuje charakteristiky mileniála a zahrádkáře před důchodem.
Seriál: Jak rozjet online byznys
Persony prakticky
Důležité je pojmenovat si motivaci vaší persony. A to, jaké cíle v životě sleduje. Například odstartovat podnikání s minimálními náklady,
upřesňuje Michal Damborský. A také překážky, se kterými se na své cestě potýká,
dodává. Jasnější představu o tom, pro koho svůj produkt vytváříte, vám poskytne i typická věta vaší persony. Například „Já se v tom IT vůbec nevyznám. Ale web je pro moje podnikání nutnost.“ Persony si pojmenujte a přiřaďte k nim i vizuální podobu – třeba fotografii.
Persona vám pomůže při vymýšlení nové služby i při psaní textů pro váš marketing.
Hypotézy versus realita
Jestli jste na pochybách, co vám přinese persona „vycucaná z prstu“, váháte správně. Platnost svých představ si musíte ověřit, nejlépe rozhovorem s člověkem, který odpovídá vlastnostem vaší persony. Zapřemýšlejte, kde někoho takového můžete najít, například ve facebookové skupině, v coworku nebo na oborově zaměřené akci. Inspirujte se postupem produktového týmu IGNUM v projektu nazvaném pracovně WordPress pro laiky.
Když jsme uvažovali o tom, jak zpřístupnit WordPress neajťákům, předpokládali jsme, že mezi typickými uživateli budou ženy, dost možná na mateřské dovolené, které chtějí začít podnikat a potřebují k tomu web,
popisuje první kroky k nové službě Petra Špičková. Produkťáci z IGNUM oslovili coworkingový prostor pro rodiče a tam našli potřebný počet respondentek pro hloubkové rozhovory.
Jak vést interview s uživateli?
Když se chcete dozvědět, co vašim potenciálním zákazníkům vytrhne trn z paty, vybídněte je k nápadům. „Nepředkládejte jim hotové řešení ani nenapovídejte,“ radí Michal Damborský. Když začnou respondenti tápat, pohotově změňte téma. Ideální je vést rozhovor ve dvou, přičemž jeden z vás bude zapisovat. Nepodceňte ani neformální závěr rozhovoru. Podobně jako při natáčení filmových dokumentů, i v uživatelských interview se lidé nejzajímavěji rozhovoří až na konci, když je kamera vypnutá. A tip na závěr: při rozhovoru si můžete ověřit i hypotézy, se kterými pracujete ve Value Proposition Canvasu.
Prototyp = úspora nákladů
Většina nápadů v praxi nefunguje úplně tak, jak jsme si na začátku malovali. Také uživatelé dokážou překvapit, když tápou v krásně vymyšleném produktu a nechápou, „jak se sem vkládají ty obrázky“. K tomu, aby k podobnému selhání nedošlo ve chvíli, kdy službu spustíte naostro, slouží uživatelské testování. Sice vás bude stát nějaký čas a peníze navíc, ale ušetříte náklady za vývoj finálního produktu, který by na trhu neobstál.
Testování je v IGNUM běžnou součástí produktového vývoje. Slouží nejen pro ověření, že webové aplikace jsou přehledné a zákazníkům se snadno používají, ale i pro kontrolu, jestli rozumějí všem textům a chybovým hláškám. Na vytváření produktu se totiž podílí celá řada odborníků, včetně vývojářů. A těm nemusí dojít, že sdělení „hledaný řetězec nelze najít“ může na laika působit jako z jiné planety. Proto je dobré testovat na skutečných uživatelích.
Kudy cesta nevedla
Testování služby ve fázi prototypu se vyplatilo i u zmiňovaného WordPressu pro laiky. Vstupní hypotéza se potvrdila, to ano. Uživatelé měli představu, že jejich potřebu splní vícestránkový web a že ho zvládnou vytvořit sami, s pomocí českých návodů a naší technické podpory,
komentuje projekt produktový manažer IGNUMu Josef Prokš. Testeři dostali nainstalovaný WordPress, sadu názorných návodů v češtině a možnost konzultovat s odborníkem na WordPress po telefonu.
V reálu však pilotní projekt dopadl jinak. WordPress se ukázal jako větší oříšek, než jsme čekali,
vysvětluje Josef Prokš. Testeři měli potíž i se základní úpravou přednastavených šablon, změnami barev a vkládáním obrázků. Vyšlo najevo, že zákazníkům by daleko víc vyhovovalo, kdyby si vzhled webu mohli přímo editovat a přeskládávat jednotlivé bloky. Proto jsme se rozhodli do WordPressu nejít a namísto toho investovat do vývoje vyšší verze webové Vizitky, která je uživatelsky daleko přívětivější,
shrnuje Josef Prokš.
Když zjistíte, v jaké fázi používání vaší služby zákazníci nejvíc tápou, snáz přijdete na to, jak jim nabídnout pomocnou ruku, abyste je neztratili.
Co a proč testovat?
Vhodným adeptem pro testování je například váš nový web. Způsob, jak si ověřit jeho funkčnost, si ukážeme na příkladu z firmy IGNUM, registrátora internetových domén. Řada zákazníků si doménu pořizuje poprvé a v technologiích se nevyzná, protože jejich parketa je úplně jinde. Třeba v ubytovacích službách. Testování administračního rozhraní jsme se věnovali opravdu důkladně. Musíme si být jistí, že prodloužit platnost domény u nás zvládnou i úplní nováčci,
říká k tomu Jaroslav Štětina, ředitel IGNUMu.
Prvním předpokladem úspěchu je testování na správné cílové skupině. Tipy, jak se k ní dostat, najdete v části věnované personám. K testování musíte přistupovat pokud možno nestranně. Chcete zjistit, jestli váš web uživatelům vyhovuje, ne si potvrdit, že je skvělý a všichni zvládnou jeho používání na jedničku,
připomíná Michal Damborský z IGNUM. Netestujete uživatele, testujete web. Možná ke svému údivu zjistíte, že důvodem, proč si lidé neobjednávají vaše kurzy, není jejich kvalita, ale nejasný pokyn ohledně platby ve formuláři.
Tipy pro testování
Připravte si, co budete testovat. Například váš e-shop, web, grafický návrh, texty pro web. Nachystejte si testovací scénář, který bude obsahovat všechno, co chcete s uživatelem projít. To znamená zadání úkolů (například „Zkuste si na tomhle webu objednat kurz angličtiny.“) a formulace otázek („Jak na vás webová stránka působí?“, „Jaké jsou největší výhody kurzů v jazykové škole XY?“). Před začátkem testování jasně vysvětlete, co respondenta čeká. Zdůrazněte, že netestujete jeho, ale váš web.
Úkoly zadávejte postupně a sledujte, jak si s nimi uživatelé poradí. Kde váhají, čemu nerozumí? Když se dostanou do slepé uličky, ptejte se, s čím mají problém a jak by situaci řešili. Stejně jako u hloubkových rozhovorů si vezměte na testování parťáka, který vám bude zapisovat. Užitečné je vybídnout testery k přemýšlení nahlas,
doporučuje Petra Špičková. Díky tomu nahlédnete uživatelům do hlavy a to je poznatek k nezaplacení. Stejně důležité je překlopit všechna cenná zjištění v návrhy na vylepšení vašeho webu. A pak je uskutečnit.