Pět možností financování podnikání, když nechcete klasický úvěr

16. 5. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 631791
Nejen úvěrem je živ podnikatel. Přečtěte si, jaké další alternativy financování banky firmám nabízejí a v čem se liší od běžných úvěrů.

Jen málokterý podnikatel si během své činnosti vždy vystačí s vlastními prostředky. Financování prostřednictvím úvěrů však není jedinou možností, kterou podnikatelé mohou využít. Přinášíme přehled alternativ, které banky podnikatelům nabízejí a v čem se odlišují od klasických úvěrů a na jaké věci se vyplatí.

Každý způsob financování se hodí na něco jiného

Jak upozorňují odborníci, nelze jednoznačně všem doporučit jednu formu financování před jinou. Každý podnik musí důsledně zvážit své možnosti, to, zdali již nějaký úvěr čerpá, jaká je jeho kreditní historie nebo jak dokáže plánovat své finanční potřeby ve vztahu k vývoji na trhu. Podle Petra PlockaUniCredit Bank by zejména menší podnikatelé měli důsledně sledovat svou likviditu. V obecné rovině jde především o rozdílnost lhůt splatnosti, nákladovosti jednotlivých možností nebo vlivu na finanční ukazatele podniku. Menší podnikatelé se často potýkají s nedostatkem kapitálu, avšak mohou snadněji upadnout do dluhové pasti při platební neschopnosti odběratelů, kterou představují především produkty s krátkou dobou splatnosti, upozornil pro server Podnikatel.cz Plocek. Čtěte také: 7 způsobů, jak získat peníze na podnikání bez škemrání v bance

1. Leasing

Mezi často využívané možnosti, a to i u drobnějších podnikatelů, se řadí leasing. Ten se podle bank hodí především na financování investic do firemních automobilů. Podnikatelé ho v tomto ohledu také nejčastěji využívají. Větší firmy si pak na leasing rovněž často pořizují stroje a další zařízení. Oproti úvěru má leasing několik výhod i nevýhod. Ty vyplývají ze skutečnosti, že při leasingu je motorové vozidlo, které jím podnikatelé financuji, v majetku leasingové společnosti až do doby splacení. Při úvěru se však ihned po zaplacení přesouvá do majetku podnikatele. Čtěte speciál Leasing

Investice do vozového parku určitě bude mnohdy výhodnější financovat leasingem. Společnost klientovi zajistí včetně havarijního a povinného ručení, je to podmínkou minimálně tato pojištění sjednat, tedy klient uspoří čas při sjednávání těchto pojištění, vysvětlila serveru Podnikatel.cz Pavla Hávová, mluvčí ČSOB. Nevýhodou naopak je, že investici (auto, stroj apod.) při leasingu nemá firma v majetku a při havarijních situacích vše musí řešit s leasingovou společností. Investici si podnikatel navíc nemůže odepisovat ve svém účetnictví. Ostatní účelové investice (různé stroje, zařízení, nemovitosti apod.) bychom doporučili financovat úvěrem, přičemž nezáleží na typu klienta (OSVČ či firma), doplnila Hávová. Čtěte také: Leasing jako jediný způsob financování koupě vozu? Je více možností

2. Faktoring

Podobně specifický způsob financování tvoří i faktoring. Podnikatel prodá pohledávku, která mu vznikla při obchodním styku (prodejem zboží nebo služeb), specializované společnosti, tzv. faktorovi. Prodejem této pohledávky získá peníze ihned a může se zbavit rizika, že dlužník odmítne nebo nebude moci zaplatit kvůli své platební neschopnosti. Faktoring využijí především společnosti, které mají významný objem prostředků blokován v pohledávkách za odběrateli. Pokud se jedná o stabilní a důvěryhodné odběratele, díky faktoringu má dodavatel peníze k dispozici okamžitě. Peníze za pohledávky od odběratele inkasuje přímo faktoringová společnost. Dodavateli tak odpadá kromě starostí o peníze i správa vystavených faktur, upřesnil Martin Kotek, vedoucí Segmentového a produktového řízení, podnikatelé Komerční banky. Čtěte speciál Faktoring

3. Kontokorent

Další alternativu pro podnikatele tvoří kontokorent na účtu (tedy, že mohou jít podnikatelé do mínusu). Uplatnění má především při neočekávaných výdajích, jelikož mezi výhody kontokorentu patří flexibilita a okamžitá dostupnost prostředků. Úroky zpravidla bývají v závislosti na podmínky na okolo 15 %. Debetní limit, do kterého může podnikatel jít, se pohybuje i v řádu statisíců a kontokorentem tak lze platit i vyšší výdaje. Pořízení kontokorentu bývá vázáno na běžný účet odkud má banka přehled o peněžních pohybech klienta a vyřízení tak bývá snadné a rychlé. Na druhou stranu čím kratší doba splatnosti, tím jsou vyšší momentální náklady, ale celkově levnější než u dlouhodobých úvěrů, na druhou stranu se jedná o nižší částky, které je možné tímto způsobem získat, dodal serveru Podnikatel.cz Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank. Čtěte také: Zlepšily se banky v nabídce firemních účtů? A jaké si účtují poplatky? Oslovili jsme ty největší z nich

4. Kreditní karty

Podobnou formou financování jako kontokorent jsou i kreditní karty pro podnikatele. Kreditky mají oproti kontokorentu výhodu v tom, že banky s nimi zpravidla nabízejí bezúročné období, obvykle v délce 45 až 50 dnů. Kontokorent mívá na druhou stranu nižší úrok. Kreditní kartu banky doporučují pro financování provozních výdajů firmy, třeba k úhradě nákladů na ubytování, stravování, pohonné hmoty či kancelářských potřeb. Mezi výhody banky řadí, že firma, ačkoliv má dostatek vlastních prostředků na účtu, může tyto prostředky využít na jiné účely v podnikání. Běžný provoz pak hradí právě úvěrem na kartě. Kartu lze také vydat libovolnému počtu společníků či zaměstnanců dané firmy. Pokud posíláte například zaměstnance na služební cestu, „diety“ se vyplatí řešit kreditkou. 

Obě formy financování, kontokorent i kreditky, mají smysl na provozní výdaje a nehodí se na úhradu investic. Čtěte také: Banky se zaměřují na mobily. Nahradí chytré telefony platební karty a hotovost?

5. Neúčelová hypotéka

Relativně málo známou možností financování podnikání je neúčelová podnikatelská hypotéka. Nabízí ji navíc pouze některé banky. Podnikatel dává do zástavy nemovitost, banka mu poskytne hypotéku, kterou je následně možné použít na jakýkoli účel. Banka nijak neprověřuje způsob použití peněz a peníze jsou odeslány přímo na účet podnikatele. Podnikatelskou hypopůjčku, na rozdíl od základních úvěrů, neposkytujeme začínajícím podnikatelům, nutné je alespoň jedno daňové přiznání. Jinak je získání hypotéky velmi jednoduché, podnikatel předkládá pouze daňové přiznání a odhad nemovitosti, uvedl serveru Podnikatel.cz Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Podnikatelská hypotéka se hodí především při potřebě většího objemu finančních prostředků. Vzhledem k tomu, že u neúčelové hypotéky podnikatel ručí nemovitostí, úroky jsou výrazně nižší než u úvěru (začínají okolo 6 %). Protože splatnost hypotéky je obvykle rozložena do velmi dlouhého období (20 let i více), je výše měsíčních splátek přijatelná, nezatěžuje výrazně cash-flow podnikatele. Přitom však zůstává možnost předčasného splacení hypotéky, pokud má podnik postupem času prostředky k dispozici, uzavřela Kateřina PospíšilováEqua bank.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).