Pět vizionářek a vizionářů českého byznysu

7. 5. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Chybí českému podnikatelskému prostředí vizionáři? Vytipovali jsme pět osobností, které můžeme za vizionáře porevolučního byznysu označit.

Když Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR nedávno představovala výsledky jednoho ze svých průzkumů, zaznělo, že malým a středním firmám chybí vizionáři. Server Podnikatel.cz vybral pět podnikatelek a podnikatelů, jež lze za vizionářky a vizionáře českého byznysu označit. I když už dnes některé z firem, které založili, střední rozměr dávno přerostly, tito podnikatelé svůj byznys rozvíjeli od píky a začínali většinou „v garáži“. Nezměnili sice celý podnikatelský svět (a nejen ten), tak jako Bill Gates nebo Steve Jobs, pro české prostředí ale měli z různých důvodů význam poměrně zásadní.

Radim Jančura

Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura (* 1972) začal podnikat na začátku 90. let ještě jako vysokoškolský student. Z garážového byznysu vybudoval velkou firmu čítající stovky zaměstnanců, která kontinuálně rozšiřuje svůj záběr. Jančurovo podnikání některé segmenty trhu zcela změnilo. Hlavně po kvalitativní stránce a v oblasti služeb. Odhadl totiž, že nároky zákazníků porostou. Třeba: zprostředkování au pair pobytů zprofesionalizoval, cestování autobusem zavedením stevardek, občerstvení, nebo filmové projekce posunul na úroveň, která pořádně ztížila život konkurenci.

Svým posledním krokem, kdy vstoupil po letech snahy a práce na železnici a do konkurenčního boje s Českými drahami, doslova prolomil zeď monopolu – překonáním téhle překážky také narušil letité klišé, že je pozice Českých drah nedotknutelná. Jančurova síla je v tom, že má podnikatelský čich – dokáže najít chyby a reagovat na to, co u jiných zákazníkům chybí či předjímat, co navíc by klienti ocenili. Z nuly se tak vyšplhal mezi nejvýznamnější domácí podnikatele současnosti. Čtěte více: Souboj RegioJet vs. České dráhy? 6:4 vyhrává firma RegioJet

Ivo Lukačovič

V roce 1996 spustil Ivo Lukačovič (* 1974) portál Seznam.cz, původně jako katalog domácích internetových zdrojů inspirovaný vyhledávačem Yahoo; byl to jeden z důležitých mezníků ve vývoji českého internetu. Bylo to zhruba čtyři roky poté, co se Česká republika oficiálně k netu připojila. Ivo Lukačovič je bezesporu člověkem, který jednou provždy změnil mediální a obchodní krajinu českého internetu založením webového portálu Seznam.cz, popsal jeho pozici v Česku Mirek Zeman na serveru Lupa.cz.

Nejdříve jsem udělal stránky Járy Cimrmana. Když se pak objevily první zahraniční vyhledávače, fascinovalo mě, že tam člověk zadá klíčové slovo a ono to něco najde. Takže jsem v roce 1995 v progra­movacím jazyce Perl napsal svůj vlastní vyhledávač a v květnu roku 1996 jsem jej spustil, cituje Lupa vzpomínku Lukačoviče na rozjezd Seznamu. Je to právě Seznam.cz, kdo má podíl na rozvoji segmentu internetové reklamy. A Lukačoviče katapultoval mezi české miliardáře s potenciálem (podle letošního žebříčku nejbohatších lidí časopisu Forbes) stát se miliardářem dolarovým. 

Martin Kasa

Martin Kasa (* 1980) má lví podíl na tom, že se Češi naučili nakupovat na internetu. Do budování e-shopu Kasa.cz se pustil koncem 90. let, v době, kdy u nás bylo nakupování přes internet v začátcích. Začínali jsme v obýváku s tisícikorunou v kapse. Přes den jsem chodil do školy, po večerech programoval internetové stránky a po škole vozil balíčky na poštu nebo přímo zákazníkům. Byla to docela těžká průkopnická doba českého internetového obchodování, řekl Kasa v rozhovoru pro server Podnikatel.cz. A dodal: Vlastně jsme vytvářeli model, jak bude jednou v ČR vypadat internetové obchodování. Nutno podotknout, že asi docela dobře, protože internetové obchodování v ČR je dnes jednoznačně nejdál ze všech zemí východní Evropy. Jak píše na svém webu, později do společnosti přivedl finančního investora a v roce 2009 provedl svůj první úspěšný exit. Dnes se věnuje konzultační činnosti a investicím do projektů, které souvisejí především s internetem nebo technologiemi. Čtěte více: Martin Kasa – Z obýváku do hal, aneb jak se z poslíčka stal majitel velké firmy

Eva Štěpánková

Vystudovaná chemička a majitelka české firmy Ryor Eva Štěpánková (* 1945) s plnou parádou ukázala, jak se může ze ženy, která začíná podnikat s malým dítětem, z domova a s počáteční 30tisícovou investicí, stát Vedoucí podnikatelka světa. Ukázala také, že česká firma s českým kapitálem a bez agresivní reklamy, může být dlouhodobě úspěšná, aniž by jí ohrozila konkurence nadnárodních značek, a navíc expandovat do celého světa.

Nejprve začala na vlastní triko vyrábět kosmetiku pro profesionální kosmetičky, protože na začátku 90. let vytušila, že to bude boom a přitom v tomto oboru zela na trhu obrovská díra. Až poté přišel na řadu maloobchod. Starám se o marketing, snažím se jít dopředu a rozvíjet to, co vidím jako vizi do budoucna. Myslím, že jsme jedni z mála, kteří přišli s kaviárovou kosmetikou. Musím být pořád o krok napřed, abych vše prozkoumala. Napojená na to, co ukazuje svět, uvedla před časem Štěpánková v rozhovoru pro server Podnikatel.cz. Čtěte více: Eva Štěpánková – Vedoucí podnikatelka světa české kosmetiky začínala s vkladem 30 000

Linda Vavříková

V dobách, kdy už – řečeno s trochou nadsázky – Martin Kasa naučil Čechy nakupovat na internetu, vymýšlela Linda Vavříková (* 1982), tehdy marketérka a studentka žurnalistiky, v čem bude podnikat. Napadly ji nehmotné dárky – v roce 2005 začala obchodovat se zážitky. Linda Vavříková, spolumajitelka společnosti Allegria – Firma na zážitky, Čechy naučila, že dárek nemusí být věc do poličky, na sebe nebo do knihovny, který lze potěžkat v ruce, ale může to být zážitek. Stála na úplném začátku tohoto byznysu u nás, který se raketově rozvinul až poté, co v roce 2006 získala ocenění Živnostník roku.

S jakým plánem jste začala podnikat? – zeptal se  server Podnikatel.cz. Vavříková odpověděla: Chtěla jsem vybudovat firmu, která bude na trhu unikátní, jedinečná a hlavně úspěšná. Její vize vyšla. Na trhu jsou dnes podle jejího přehledu o konkurenci zážitkových firem desítky. Čtěte více: Linda Vavříková: Zážitkových firem jsou desítky, kvalitních jen několik

MM 25 baliček

Nejen vlastní byznys

Ani čeští vizionáři nezapomínají na společenskou odpovědnost. Například: Student Agency podporuje charitativní, kulturní a sportovní projekty. Seznam.cz má poměrně rozsáhlou charitativní činnost. Specifické služby nabízí i zaměstnancům – koncem loňského roku otevřel firemní školku. Ryor podporuje Nadační fond Slunce a sdružení Mamma Help. Čtěte také: Společenská odpovědnost se musí dostat firmám pod kůži

Foto: www.isifa.com

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).