Přibližně pětina podnikatelů je z podnikání unavená a neplánuje mu věnovat více času a energie. Tři čtvrtiny podnikatelů pak nechtějí rozšířit své podnikání o další aktivity. Dále rozvíjet svůj byznys má v plánu 23 procent podnikatelů. Vyplynulo to z průzkumu mezi téměř 7000 podnikateli, který v rámci právě zahájeného 5. ročníku srovnávacího výzkumu Město pro byznys provedla společnost Datank.
Čtěte také: Kolik hodin denně živnostníci „hákují“? Zpravidla 10 a více, a k tomu víkendy
Nejaktivnější podnikatelé se nacházejí v Libereckém kraji, kde o rozšíření svého byznysu uvažuje necelá třetina z nich. Nejvíce při zdi se naopak drží podnikatelé z Karlovarského kraje (18,6 procent) a Prahy (18,1 %). Zatímco v Praze se chce 71 % z nich soustředit výhradně na své podnikání, v Karlovarském kraji podnikatelé jako důvod častěji uvádějí nedostatek finančních prostředků,
vysvětlil hlavní analytik společnosti Datank Ondřej Pivoňka.
V rámci projektu se také zkoumala elektronická komunikace radnic. Nejlépe dopadl Pacov, druhý skončil Zábřeh a třetí místo zaujal Rožnov pod Radhoštěm. Výsledky ukázaly, že kvalita e-mailové komunikace nezávisí na velikosti obce nebo počtu zaměstnanců úřadu. Z průzkumu dále vyplynulo, že pro podnikatele je výhodnější obrátit se přímo na pracovníka živnostenského odboru než na podatelnu. I tak ale dopadly výsledky radnic lépe než výsledky bank a pojišťoven. Do jednoho dne dokázalo na dotaz reagovat 63,7 % radnic, zatímco ve finančním sektoru ve stejné lhůtě odpovědělo 46,7 % bank a jen 39,2 % pojišťoven,
doplnil Pivoňka.
Čtěte také: Podnikatelé už nebudou pod bičem úředníků. Odstartovaly základní registry
Pro podnikatele je ze strany radnic nejdůležitější hlavně vstřícnost při řešení byrokracie související s podnikáním, vytváření úspor pro podnikatele a transparentní průběh veřejných zakázek. Snížení nebo odpuštění poplatků za užívání veřejného prostranství nebo podporu propagace ze strany města nepovažují podnikatelé za tak zásadní. Nejčastěji podnikatelé ocenili u českých radnic přehlednost webových stránek, se kterými vyjádřilo spokojenost 87 % respondentů. Stejně tak podnikatelům vyhovuje rozsah úředních hodin. Nespokojenost však panuje v oblasti korupčního prostředí. Vyjádřilo ji 60 % oslovených podnikatelů,
uzavřel Pivoňka.